Gå til innhold

OCD og SSRI


J.R.

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest at en psykiater har skrive her at hans erfaring er at OCD oftest må behandlest med SSRI itillegg til kognitiv terapi med responsprevensjon.

Når jeg var i behandling fikk jeg ikke noe medikamenter av de verken før, under eller etter 4dagers. Siden jeg (heldigvis) hadde en psykiater på en annen avdeling valgte h*n å sette meg på zoloft. Jeg er ikke frisk idag, men etter jeg begynte på zoloft fikk jeg en effekt som økte livskvaliteten min litt vertfall. Om jeg ikke hadde hatt denne psykiateren, så hadde jo ikke jeg fått medikamenter, og derav ikke økt livskvalitet heller. Hvordan kan OCD-teamet velge å ikke gi meg medikamenter når en psykiater på en annen avdeling mener min ocd trengte både zoloft og seroquel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kam dessverre ikke svare deg på spørsmålet- men jeg har samme erfaring. Psykologer ved 4 dagers- har jeg inntrykk av, ikke liker medisiner. Jeg har prøvd flere ganger å slutte- blir veldig syk da. Med medisiner fungerer jeg stort sett godt- med inntak av perioder med dårlig form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dory skrev:

Kam dessverre ikke svare deg på spørsmålet- men jeg har samme erfaring. Psykologer ved 4 dagers- har jeg inntrykk av, ikke liker medisiner. Jeg har prøvd flere ganger å slutte- blir veldig syk da. Med medisiner fungerer jeg stort sett godt- med inntak av perioder med dårlig form. 

Har samme erfaringer som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, J.R. skrev:

Jeg mener å ha lest at en psykiater har skrive her at hans erfaring er at OCD oftest må behandlest med SSRI itillegg til kognitiv terapi med responsprevensjon.

Når jeg var i behandling fikk jeg ikke noe medikamenter av de verken før, under eller etter 4dagers. Siden jeg (heldigvis) hadde en psykiater på en annen avdeling valgte h*n å sette meg på zoloft. Jeg er ikke frisk idag, men etter jeg begynte på zoloft fikk jeg en effekt som økte livskvaliteten min litt vertfall. Om jeg ikke hadde hatt denne psykiateren, så hadde jo ikke jeg fått medikamenter, og derav ikke økt livskvalitet heller. Hvordan kan OCD-teamet velge å ikke gi meg medikamenter når en psykiater på en annen avdeling mener min ocd trengte både zoloft og seroquel? 

Jeg har hatt samme erfaring. Gikk gjennom både DPS og OCD-team uten at noen nevnte antidepressiva. Husker jeg fortalte legen at jeg hadde blitt diagnostisert med OCD og at jeg var så plaget at jeg følte kroppen min skulle kollapse. Jeg tryglet om å få snakke med en psykiater eller noen som kunne foreslå medisin. Han svarte at psykiatere ikke hadde tid til å bry seg med slike lette lidelser. Legen mente at terapi uten medisin var best. Psykologen på DPSen ville ikke snakke om medisiner. OCDteamet snakket aldri om medisiner selv om jeg gikk der i over et halvt år. NHD her på forumet var den første som foreslo at jeg skulle bruke SSRI. Etter lang tid med betydelige plager og sykemelding forlangte NAV konsultasjon hos psykiater og jeg fikk antidepressiva. Selv om terapien på OCDteamet var til stor hjelp ble jeg mye bedre da jeg startet med SSRI. Tror egentlig at de nå er mer åpen for en kombinasjon av terapi og medisin. Men det er opp til lege eller psykiater å ordinere dette da psykologer sitt fokus er terapi. Ikke alltid samarbeid der. 

Anonymkode: 3ee51...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ironisk att enkelte leger (også noen psykiatere) mener OCD er en "lett" lidelse. I den mest alvorlige formen kan den være vanskelig å skille fra paranoid schizofreni. Noen mener også att OCD er ett kontinuum som går fra meget lette forstyrrelser som er mest irriterende til psykosenære tvangsforestillinger som de ikke alltid klarer å skille fra psykose.

 

 

Anonymkode: a0caf...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt trist å lese dette. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde klart å leve som jeg gjør, uten medisiner. Som sagt- nå er jeg inne i en dårlig periode, men alt i alt, fungerer jeg bra. 
Har ved flere anledninger prøvd å slutte- og da husker jeg alltid hvordan det virkelig var å ha ocd. Ocd er kronisk og behøver i veldig mange tilfeller - ha livslang medisinering i relativ høye doser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen mener også att OCD er ett kontinuum som går fra meget lette forstyrrelser som er mest irriterende til psykosenære tvangsforestillinger som de ikke alltid klarer å skille fra psykose.

 

 

Anonymkode: a0caf...fb0

Det er alle psykiske lidelser. Hvilket er grunnen til at jeg synes alle trådene med «hva er verst av ditt og datt» er meningsløse.

Det er fullt mulig å være så deprimert at du er overbevist om at Covid-19 er din skyld. Og at du hører stemmer beskylde deg for alt galt som skjer i verden. Det er også mulig å ha angst med psykotiske trekk. 
 

Alle psykiske lidelser kan være veldig milde og veldig alvorlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, ISW skrev:

Det er alle psykiske lidelser. Hvilket er grunnen til at jeg synes alle trådene med «hva er verst av ditt og datt» er meningsløse.

Det var ikke meningen at innlegget skulle oppfattest som verst av ditt og datt. 

Endret av J.R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ISW skrev:

Det er alle psykiske lidelser. Hvilket er grunnen til at jeg synes alle trådene med «hva er verst av ditt og datt» er meningsløse.

Det er fullt mulig å være så deprimert at du er overbevist om at Covid-19 er din skyld. Og at du hører stemmer beskylde deg for alt galt som skjer i verden. Det er også mulig å ha angst med psykotiske trekk. 
 

Alle psykiske lidelser kan være veldig milde og veldig alvorlige. 

 Enig. Det er viktig at den som har en lidelse uansett blir hørt og respektert. Jeg var ikke helt forberedt på å møte sammenligning og veldig treghet i helsevesenet da jeg virkelig trengte det. Det var veldig godt den gangen å bli tatt på alvor av NHD her på forumet. Noe som gjorde at jeg også turte å heve stemmen og si at jeg ville prøve medisin. Etter flere år uten å fungere i hverdagen kunne jeg endelig kjenne at tvangen ikke styrte hele døgnet. Jeg fikk pauser fra tvangen. Og litt og litt hadde jeg flere gode timer enn dårlige. Ubeskrivelig godt å oppleve bedring fordi jeg hadde begynt å miste håpet. 

Anonymkode: 3ee51...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Det er alle psykiske lidelser. Hvilket er grunnen til at jeg synes alle trådene med «hva er verst av ditt og datt» er meningsløse.

Det er fullt mulig å være så deprimert at du er overbevist om at Covid-19 er din skyld. Og at du hører stemmer beskylde deg for alt galt som skjer i verden. Det er også mulig å ha angst med psykotiske trekk. 
 

Alle psykiske lidelser kan være veldig milde og veldig alvorlige. 

Ja, men her var det altså en pasient som støtte på en lege som sa OCD er en mild sykdom og ikke noe å bry en psykiater med. Derfor var det korrekt å påpeke hvor alvorlig OCD kan være. Denne holdningen har jeg møtt også. Helt til jeg ble diagnostisert med schizofreni i stedet. Da var det plutselig bare å komme på dps osv.

Anonymkode: a0caf...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, J.R. skrev:

Det var ikke meningen at innlegget skulle oppfattest som verst av ditt og datt. 

Det var det ikke, jeg mente ikke denne tråden, men alle trådene som er sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...