Gå til innhold

ADHD og små barn


RamonaK

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat vite i dag at sønnen min har ADHD, (barnevernet hadde visst testet han) han er seks år og skal begynne på skolen til uka. Noen som har erfaringer, er det mye oppfølging evt hva slags osv??

Kjenner det knyter seg litt i magen, vil gjøre alt jeg kan for at han får den hjelpen han trenger og at han ikke sliter med å passe inn, men jeg er litt usikker på hva det innebærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, RamonaK skrev:

Fikk akkurat vite i dag at sønnen min har ADHD, (barnevernet hadde visst testet han) han er seks år og skal begynne på skolen til uka. Noen som har erfaringer, er det mye oppfølging evt hva slags osv??

Kjenner det knyter seg litt i magen, vil gjøre alt jeg kan for at han får den hjelpen han trenger og at han ikke sliter med å passe inn, men jeg er litt usikker på hva det innebærer. 

Sønnen til venninna mi fikk diagnosen da han var 8. Han ble utredet av barnepsykolog og måtte blant annet gjennom medisintest med ordentlig medisin og narremedisin. Mora, som ga han medisinene, visste ikke hva han fikk når, men ble bedt om å notere seg adferden hans hver dag. Etter testen ble det konkludert med at gutten hadde ADHD. 

Har du selv mistenkt ADHD hos gutten din, eller mistenkt at det er noe med han og sagt ifra til bv om det? Har barnehagen sagt noe om mistanker? Har barnevernet selv fortalt deg om sine mistanker? Eller har du ikke engang hørt om at gutten din har vært  på mistanke om ADHD? 

Synes det virker litt rart at barnevernet bare gjør en utredning av gutten din uten å informere deg om det. Det betyr jo også at barna dine må ha vært en del ganger hos dem for at de skulle få tid til å utrede? Eller har de gjort det i barnehagen uten din viten? 

Synes dette virker rart.

Anonymkode: b4ebd...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen til venninna mi fikk diagnosen da han var 8. Han ble utredet av barnepsykolog og måtte blant annet gjennom medisintest med ordentlig medisin og narremedisin. Mora, som ga han medisinene, visste ikke hva han fikk når, men ble bedt om å notere seg adferden hans hver dag. Etter testen ble det konkludert med at gutten hadde ADHD. 

Har du selv mistenkt ADHD hos gutten din, eller mistenkt at det er noe med han og sagt ifra til bv om det? Har barnehagen sagt noe om mistanker? Har barnevernet selv fortalt deg om sine mistanker? Eller har du ikke engang hørt om at gutten din har vært  på mistanke om ADHD? 

Synes det virker litt rart at barnevernet bare gjør en utredning av gutten din uten å informere deg om det. Det betyr jo også at barna dine må ha vært en del ganger hos dem for at de skulle få tid til å utrede? Eller har de gjort det i barnehagen uten din viten? 

Synes dette virker rart.

Anonymkode: b4ebd...d8c

barnevernet har ikke kompetanse til å sette diagnoser. kanskje bup har vært innom barnehagen.

Anonymkode: 806ce...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen til venninna mi fikk diagnosen da han var 8. Han ble utredet av barnepsykolog og måtte blant annet gjennom medisintest med ordentlig medisin og narremedisin. Mora, som ga han medisinene, visste ikke hva han fikk når, men ble bedt om å notere seg adferden hans hver dag. Etter testen ble det konkludert med at gutten hadde ADHD. 

Har du selv mistenkt ADHD hos gutten din, eller mistenkt at det er noe med han og sagt ifra til bv om det? Har barnehagen sagt noe om mistanker? Har barnevernet selv fortalt deg om sine mistanker? Eller har du ikke engang hørt om at gutten din har vært  på mistanke om ADHD? 

Synes det virker litt rart at barnevernet bare gjør en utredning av gutten din uten å informere deg om det. Det betyr jo også at barna dine må ha vært en del ganger hos dem for at de skulle få tid til å utrede? Eller har de gjort det i barnehagen uten din viten? 

Synes dette virker rart.

Anonymkode: b4ebd...d8c

Har hatt mistanke om det en god stund, og dette er også noe jeg formidlet til barnevernet. Da det ble midlertidig omsorgs overtakelse, skrev jeg visst under på at det var greit, jeg husker ikke det, men det var jo forsåvidt noe jeg hadde tenkt å ordne uansett. Så dette har visst pågått i barnehagen, pluss at de har stilt meg en haug med spørsmål. Men det har de for begge barna. Men ingen har sagt et pip til meg om noe før nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

barnevernet har ikke kompetanse til å sette diagnoser. kanskje bup har vært innom barnehagen.

Anonymkode: 806ce...4a3

Ja, jeg mente at barnevernet har ordnet utredningen. Trodde det var åpenlyst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, RamonaK skrev:

Takk, den midterste var veldig interessant. 😄Den tredje gjorde meg litt bekymret. 

at det oppdages så tidlig, og han kan få hjelp er kjempe positivt, ikke glem det.

Anonymkode: 806ce...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

at det oppdages så tidlig, og han kan få hjelp er kjempe positivt, ikke glem det.

Anonymkode: 806ce...4a3

Nei, jeg er veldig glad for det. Vil jo at han skal ha alle forutsetninger til å ha det bra og gjøre det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RamonaK skrev:

Har hatt mistanke om det en god stund, og dette er også noe jeg formidlet til barnevernet. Da det ble midlertidig omsorgs overtakelse, skrev jeg visst under på at det var greit, jeg husker ikke det, men det var jo forsåvidt noe jeg hadde tenkt å ordne uansett. Så dette har visst pågått i barnehagen, pluss at de har stilt meg en haug med spørsmål. Men det har de for begge barna. Men ingen har sagt et pip til meg om noe før nå. 

Men hvorfor husker du ikke noe av dette?

Anonymkode: b4ebd...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor husker du ikke noe av dette?

Anonymkode: b4ebd...d8c

Fordi jeg skrev samtidig under på masse masse papirer, og jeg var overhodet ikke klar i hodet når jeg gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, RamonaK skrev:

Fordi jeg skrev samtidig under på masse masse papirer, og jeg var overhodet ikke klar i hodet når jeg gjorde det. 

Da må du i det minste ha vært veldig distre om du ikke fikk med deg at ungen din skulle utredes for ADHD midt oppi alt sammen. Det er liksom ikke sånne ting som går en hus forbi.. 😅

Anonymkode: b4ebd...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du i det minste ha vært veldig distre om du ikke fikk med deg at ungen din skulle utredes for ADHD midt oppi alt sammen. Det er liksom ikke sånne ting som går en hus forbi.. 😅

Anonymkode: b4ebd...d8c

Jeg var helt på bærtur, fikk beskjed om at jeg måtte legges inn pga alvorlig depresjon og fikk en hel haug av papir å signere på kort tid, så ja alt som stod gikk meg hus forbi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RamonaK skrev:

Jeg var helt på bærtur, fikk beskjed om at jeg måtte legges inn pga alvorlig depresjon og fikk en hel haug av papir å signere på kort tid, så ja alt som stod gikk meg hus forbi..

I en ADHD utredning skal foreldre fylle ut lange spørreskjema, ikke bare signere på noen papirer. I tillegg har en samtale med foreldre.

Høres litt rart ut at du ikke har fått med deg dette....

Anonymkode: 7f28d...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en ADHD utredning skal foreldre fylle ut lange spørreskjema, ikke bare signere på noen papirer. I tillegg har en samtale med foreldre.

Høres litt rart ut at du ikke har fått med deg dette....

Anonymkode: 7f28d...ffd

Papirene var for blant annet tillatelse til utredning pluss en haug urelaterte ting. Skjønner ikke hvorfor akkurat disse tingene er viktig.?  Det har jo ingenting med det jeg lurer på å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at en ADHD diagnose kommer før skolestart. Dette bør du formidle til kontaktlærer/rektor allerede denne uken slik at de kan forberede seg og legge tilrette for en god skolestart. De fleste med ADHD vil ha ekstra utfordringer med å finne seg tilrette i elevrollen og det er derfor viktig å ha en god kommunikasjon med kontaktlærer. Gjerne gjennom et samarbeidsmøte. Der bør du, etter min mening, også informere om at du har psykiske vansker. Jo mer skolen vet om livet til barna jo lettere å gi rett hjelp og støtte på skolen. 

Samarbeid skole-hjem er alfa omega i saker hvor barnet har en ekstra utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...