Gå til innhold

Muchhausen psyk-style?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en nær, godt voksen slektning som selvsagt sliter psykisk, men juger og finner på det ene dramatiske etter det andre av forferdelige ting har som har skjedd henne. Hun virker avhengig av at folk skal synes synd på henne, og hjelpe henne med ALT. Har har stadig nye diagnoser, men måten hun presenterer de på, samsvarer f.eks ikke med kriteriene for diagnosene. Hun beskylder menneskene rundt seg, samt behandlere, for alt mulig av alvorlig mishandling, overgrep osv. Jeg har tatt henne i mange løgner, der hun har forsnakket seg, endret på historiene sine, osv. Det virker utad som om hun virkelig nyter å være innlagt så lenge som mulig fordi hun liker omsorgen hun får. Og hun liker å snakke hull i hodet på alle oss rundt om hvor forferdelig og alvorlig alt ved henne er. Hun sier hun har alle mulige alvorlige diagnoser (men virker ofte som hun ikke vet hva de innebærer), og har virkelig inntatt offerrollen. Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men jeg lurer på om det er mulig å få en slags psykisk versjon av munchausen?

Anonymkode: 2fe2c...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Munchhausen kan fake psykiske lidelser også ja. Jeg har lest om folk som har faket DID og jeg har hørt om folk som faket schizotypal, det er mange som sikkert har faket andre diagnoser.

Anonymkode: 7013a...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pragmatikeren

Jeg har møtt noen få av disse, og antar at det hører hjemme under personlighetsforstyrrelser. Tror Münchhausen handle mest om å simulere fysiske plager, ev påføre seg de "rette" symptomene. Har møtt dette også, fryktelig krevende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres lik ut et familiemedlem jeg har. Hun har et umettelig behov for oppmersomhet rundt sine plager. Alle disse plagene, problemene og vondtene blir fremstilt med superlativer slik at man skulle tro hun var døden nær. Wow-faktoren har blitt svekket etter å hørt på dette i over 20 år. Dersom andre blir syke/opplever plager så sier hun sukkende «jaa, velkommen til mitt liv. Vær glad for at du ikke har like vondt som meg..». Hun nærmest journalfører sine plager innbakt i facebookstatuser. «Fint vær idag. Skulle gjerne plukket multer hvis det ikke hadde vært for den vonde hofta» osv. Hun er en energityv. 

Anonymkode: da544...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres lik ut et familiemedlem jeg har. Hun har et umettelig behov for oppmersomhet rundt sine plager. Alle disse plagene, problemene og vondtene blir fremstilt med superlativer slik at man skulle tro hun var døden nær. Wow-faktoren har blitt svekket etter å hørt på dette i over 20 år. Dersom andre blir syke/opplever plager så sier hun sukkende «jaa, velkommen til mitt liv. Vær glad for at du ikke har like vondt som meg..». Hun nærmest journalfører sine plager innbakt i facebookstatuser. «Fint vær idag. Skulle gjerne plukket multer hvis det ikke hadde vært for den vonde hofta» osv. Hun er en energityv. 

Anonymkode: da544...5b2

Det er jo litt merkelig egentlig. Jeg vil tro grunnen til slike tendenser er fordi en ønsker å få medfølelse og omsorg, men når man blir gjennomskuet så vil jo folk ofte trekke seg unna. Så det blir motsatt effekt. Jeg tror det at jeg ikke fokuserer så mye på mine problemer når jeg er med vennene mine er en viktig grunn til at de ikke har trukket seg unna. Og når jeg da åpner opp og forteller hvordan det går så har de omsorg å gi fordi jeg ikke har brukt den opp. Nå overdriver jeg ikke ei heller finner på noe om min helse da, men jeg synes bare det er interessant hvordan hodet til mennesker kan fungere. 

Er det feks mennesker som har hatt en oppvekst med mye avvisning, omsorgssvikt og slikt som kan få disse trekkene/symptomene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Glitter skrev:

Er det feks mennesker som har hatt en oppvekst med mye avvisning, omsorgssvikt og slikt som kan få disse trekkene/symptomene? 

Det kan det sikkert også være, men jeg vet at personen jeg snakker om hadde en god oppvekst med fine, kjærlige foreldre. MEN personen hadde litt helseproblemer som barn. Ikke av det alvorlige slaget, men nok til å kanskje lære at man kan få ekstra kjærlighet hvis man er syk. 

Anonymkode: 2fe2c...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...