Gå til innhold

Hadde svenskene rett? FLOKKIMMUNITET ???


Like Utfall

Anbefalte innlegg

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Jeg kjenner dessverre for lite til hva svenskene har gjort og ikke gjort, hvor mange tester de har utført/utfører, etc

Men dersom de ikke har gjort noe uvanlig nylig, som forurenser dataene, virker det nesten som at de har oppnådd flokkimmunitet, bekreftede tilfeller har gått ned med 80% fra toppen på kort tid, mens dødsfall har gått ned med over 95% fra toppen

Tror dere svenskene er ferdig med coronaviruset, mens vi bare har utsatt problemet`?

Eller er det bare pga at skolene har stengt for sommeren og at det har ført til reduksjon i spredning?

 

Dersom svenskene faktisk har nådd flokkimmunitet, vil det bety at de gjorde det riktige, mens hele verden var paniske, i så fall skylder mange Tegnell en gigantisk unnskyldning ;) 

 

Kjør debatt ! 💥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Like Utfall skrev:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Jeg kjenner dessverre for lite til hva svenskene har gjort og ikke gjort, hvor mange tester de har utført/utfører, etc

Men dersom de ikke har gjort noe uvanlig nylig, som forurenser dataene, virker det nesten som at de har oppnådd flokkimmunitet, bekreftede tilfeller har gått ned med 80% fra toppen på kort tid, mens dødsfall har gått ned med over 95% fra toppen

Tror dere svenskene er ferdig med coronaviruset, mens vi bare har utsatt problemet`?

Eller er det bare pga at skolene har stengt for sommeren og at det har ført til reduksjon i spredning?

 

Dersom svenskene faktisk har nådd flokkimmunitet, vil det bety at de gjorde det riktige, mens hele verden var paniske, i så fall skylder mange Tegnell en gigantisk unnskyldning ;) 

 

Kjør debatt ! 💥

Jeg vil ikke si at de gjorde det rette. For tenk på hvor mange liv som kunne blitt forlenget... selv om det blir feil å tenke sånn. Er vanskelig å skylde på noen. For hver leder har sine tanker om hva som er best. Men uansett : jeg synes det gikk for fort for mye liv i Sverige via deres taktikk. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg vil ikke si at de gjorde det rette. For tenk på hvor mange liv som kunne blitt forlenget... selv om det blir feil å tenke sånn. Er vanskelig å skylde på noen. For hver leder har sine tanker om hva som er best. Men uansett : jeg synes det gikk for fort for mye liv i Sverige via deres taktikk. 

Vi bare utsetter problemet. Seigpining.

Anonymkode: 0baa9...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg vil ikke si at de gjorde det rette. For tenk på hvor mange liv som kunne blitt forlenget... selv om det blir feil å tenke sånn. Er vanskelig å skylde på noen. For hver leder har sine tanker om hva som er best. Men uansett : jeg synes det gikk for fort for mye liv i Sverige via deres taktikk. 

Dødsfallene så langt i Sverige tilsvarer vel litt under 2 gjennomsnittelige influensa sesonger, eller 1 hard influensa sesong* som 2016/2017*. Så om det er alt, så tror jeg ikke det kan forsvare hva som har blitt gjort i verden for å forhindre viruset. Dødsfallene som følge av disse tiltakene er nok betydelig større.

Men jeg er enig i at en kunne ikke vite det på forhånd, og vi vet fortsatt ikke helt hvor historien ender, men synes det er ganske interessant å se, og synes det er merkelig at folk ikke snakker mer om dette. Men nå har vi mer informasjon og kan dermed potensielt ta bedre valg. Personlig kjenner jeg ikke til svenskenes situasjon, så kan hende dataen er misvisende og at de ikke har flokkimmunitet enda, men eksperter bør kunne finne ut av det, det vil være meget viktig informasjon i så fall.

Hvis jeg fortalte deg, uten noe mediskapt panikk, at i år får vi 1 hard influensa sesong som vil føre til nesten dobbelt så mange dødsfall som en lett/mild influensa sesong , hvordan ville du reagert på det, ville du ønske å stenge ned hele samfunnet ?

Konsekvensene for samfunnet og verden av nedstengningen har vært så ekstreme, at dersom det viser seg at dataene fra Sverige stemmer, tok vi feil valg, sett i ettertid, selv om vi kanksje tok riktig valg gitt at vi ikke visste hvordan det ville gå selvsagt

 

* Ifølge denne var det 52.8 influensa dødsfall per 100'000 innbyggere i Sverige i 2016/2017 sesongen, det tilsvarer ca 5280 dødsfall med hoderegning på 10 mill folk, mens coronadødsfall er på 5770 så langt

 https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2020/norge-sverige-dk.pdf

Endret av Like Utfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi bare utsetter problemet. Seigpining.

Anonymkode: 0baa9...c13

Forstår tankegangen. Tenker det samme om det er håpløst å stoppe viruset. Men det er vel bedre at folk får leve litt lengre. Men samtidig så er det ufattelig kjip situasjon å leve i. Vi kan ikke leve på samme måte som før. Men vi får håpe det kommer en vaksine. Putin hevder å ha funnet vaksinen. Men vet ikke hva jeg skal tro .... 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Like Utfall skrev:

Dødsfallene så langt i Sverige tilsvarer vel litt under 2 gjennomsnittelige influensa sesonger, eller 1 hard influensa sesong* som 2016/2017*. Så om det er alt, så tror jeg ikke det kan forsvare hva som har blitt gjort i verden for å forhindre viruset. Dødsfallene som følge av disse tiltakene er nok betydelig større.

Men jeg er enig i at en kunne ikke vite det på forhånd, og vi vet fortsatt ikke helt hvor historien ender, men synes det er ganske interessant å se, og synes det er merkelig at folk ikke snakker mer om dette. Men nå har vi mer informasjon og kan dermed potensielt ta bedre valg. Personlig kjenner jeg ikke til svenskenes situasjon, så kan hende dataen er misvisende og at de ikke har flokkimmunitet enda, men eksperter bør kunne finne ut av det, det vil være meget viktig informasjon i så fall.

Hvis jeg fortalte deg, uten noe mediskapt panikk, at i år får vi 1 hard influensa sesong som vil føre til nesten dobbelt så mange dødsfall som en lett/mild influensa sesong , hvordan ville du reagert på det, ville du ønske å stenge ned hele samfunnet ?

Konsekvensene for samfunnet og verden av nedstengningen har vært så ekstreme, at dersom det viser seg at dataene fra Sverige stemmer, tok vi feil valg, sett i ettertid, selv om vi kanksje tok riktig valg gitt at vi ikke visste hvordan det ville gå selvsagt

 

* Ifølge denne var det 52.8 influensa dødsfall per 100'000 innbyggere i Sverige i 2016/2017 sesongen, det tilsvarer ca 5280 dødsfall med hoderegning på 10 mill folk, mens coronadødsfall er på 5770 så langt

 https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2020/norge-sverige-dk.pdf

Jeg synes ikke at vi bare kan peke på at Sverige har gjort ting galt. De har valgt feil strategi etter min mening. Men Kina skulle vært isolert før det kom til resten av verden. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Men vi får håpe det kommer en vaksine. Putin hevder å ha funnet vaksinen. Men vet ikke hva jeg skal tro .... 

Putin er nå en gang Putin - og han har testet vaksinen ut på sin egen datter... Jeg leste om det i Dagens Medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Putin er nå en gang Putin - og han har testet vaksinen ut på sin egen datter... Jeg leste om det i Dagens Medisin.

Hehe ja snart kommer vel USA sin president også å hevder at han har en vaksine. Men bra at disse landene ikke har gitt opp. De jobber på spreng sies det. Verre med verdens helseorganisasjon som sier at dette er vanskelig å stoppe ifølge hva jeg leser i media. Mener at det skaper frykt. Bedre å være optimistisk  :)

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Forstår tankegangen. Tenker det samme om det er håpløst å stoppe viruset. Men det er vel bedre at folk får leve litt lengre. Men samtidig så er det ufattelig kjip situasjon å leve i. Vi kan ikke leve på samme måte som før. Men vi får håpe det kommer en vaksine. Putin hevder å ha funnet vaksinen. Men vet ikke hva jeg skal tro .... 

Det kan godt hende de har en vaksine som virker, men det er vanskelig å skjønne at de kan ha gjort alle nødvendige tester så mye fortere enn andre. Man må vaksinere veldig mange og vente ganske lenge for å finne ut om en vaksine virker og oppdage sjeldne bivirkninger.

Jeg mistenker de kutter hjørner og tar sjansen på at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke er vel at Norge ikke kunne ha gjort det samme som Sverige uansett. Dette fordi helsevesenet i Norge var mye dårligere rustet til å ta imot en større mengde pasienter. Sverige hadde stor kapasitet. Samtidig er jeg forundret over at man i et nordisk  land på en måte ofrer noens liv til det beste for felleskapet. At man feks i Kina eller Korea  tenker slik er ikke så uventet men i Norden står jo den enkeltes verdi høyt? 

Anonymkode: faa1c...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Grendel skrev:

Det kan godt hende de har en vaksine som virker, men det er vanskelig å skjønne at de kan ha gjort alle nødvendige tester så mye fortere enn andre. Man må vaksinere veldig mange og vente ganske lenge for å finne ut om en vaksine virker og oppdage sjeldne bivirkninger.

Jeg mistenker de kutter hjørner og tar sjansen på at det går bra.

Jeg håper på at det stemmer at Putin har en vaksine som virker. Det ville være kjempebra. Han har ihvertfall ikke gitt opp. Og han gir oss håp i situasjonen. Og det er det som er viktig i denne situasjonen. Kjempe for vaksine pg å få utryddet viruset. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest idiotisk av alt er alle de forbanna idiotene som absolutt må reise. Det er jo de reisende som får viruset til å blomstre opp igjen. Føst menn i midlivskrise på skiferie og nå harry svenskehandlere og charterturister.  Erna sier :IKKE REIS!

Idiotene sier: VI REISER TIL SVERIGE OG HANDLER BACON OG BILLIG SPRIT I MORGEN! 

Anonymkode: 5b6a5...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 10.09, Like Utfall skrev:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Jeg kjenner dessverre for lite til hva svenskene har gjort og ikke gjort, hvor mange tester de har utført/utfører, etc

Men dersom de ikke har gjort noe uvanlig nylig, som forurenser dataene, virker det nesten som at de har oppnådd flokkimmunitet, bekreftede tilfeller har gått ned med 80% fra toppen på kort tid, mens dødsfall har gått ned med over 95% fra toppen

Tror dere svenskene er ferdig med coronaviruset, mens vi bare har utsatt problemet`?

Eller er det bare pga at skolene har stengt for sommeren og at det har ført til reduksjon i spredning?

 

Dersom svenskene faktisk har nådd flokkimmunitet, vil det bety at de gjorde det riktige, mens hele verden var paniske, i så fall skylder mange Tegnell en gigantisk unnskyldning ;) 

 

Kjør debatt ! 💥

Hei.

svenskene tok en vågal en.

da mener jeg gambling .

ingen kjenner dette viruset, det er nytt, mye man ikke kjenner med andre ord.

når man står ovenfor en ukjent fare, bør nr 1 være å lytte, samrå seg med andre, diskutere, fordi man rett og slett ikke noen vet hva som er beste strategi.

det er et dårlig tegn, når et land som Sverige ymter frempå om at de vet best...😑Om at alle andre tar feil, og deres flokkimunitetsstragegi bygger på kunnskap om virus vi kjenner.

covid-19 har vist seg være langt mer og kraftigere enn vanlige influensavirus. Coronaviruset covid -19 er langt mer komplekst og viktig ukjent for de fleste, både hva angår snittsomhet, smitteveier, sykelighet , og komplikasjoner /senskader .
 

Så var je statsepitolog ville jeg ikke kunne forsvart Tegnell og Sveriges strategi. Man skal være føre var, og ikke egenrådig cowboy når man har et stort og tungt ansvar i samfunnet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...