Gå til innhold

Fond og sparekonto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man setter pengene i fond så gir de høyere avkastning enn sparekonto.  Hvorfor blir det da alltid snakket om buffer som sparekonto?

Anonymkode: 38258...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Jeg regner med er fordi det stort sett oppleves enklere å ta penger ut av en sparekonto enn et fond, selv om det siste heller ikke burde være et problem.

Det er for øvrig slett ingen garanti for at fond gir høyere avkastning enn sparekonto. Penger du setter inn i et fond kan også gå kraftig ned i verdi, så risikoen er større. Jeg ville aldri satt penger i et fond nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg regner med er fordi det stort sett oppleves enklere å ta penger ut av en sparekonto enn et fond, selv om det siste heller ikke burde være et problem.

Det er for øvrig slett ingen garanti for at fond gir høyere avkastning enn sparekonto. Penger du setter inn i et fond kan også gå kraftig ned i verdi, så risikoen er større. Jeg ville aldri satt penger i et fond nå. 

Rådet er å ha en til to månedslønn på sparekonto, og siden legge penger i fond.  I det store hele gir fond høyere avkastning hvis pengene er der i noen år.  Jeg forstår det slik at det har gått opp en god del igjen nå etter fallet i mars.

Anonymkode: 38258...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det store hele gir fond høyere avkastning hvis pengene er der i noen år.  Jeg forstår det slik at det har gått opp en god del igjen nå etter fallet i mars.

Ja, historisk sett har det vært en tendens til det. Men du kan også risikere at verdiene halveres og ikke tar seg opp igjen før etter ti år. Poenget mitt er at det er risiko knytta også til fond som du må være klar over og villig til å ta. Alle former for sparing har risiko, men å spare i fond et definitivt mer risikofylt enn å ha pengene i banken.

Ja, det har gått masse opp etter fallet i mars, det er nettopp derfor jeg personlig ikke ville plassert pengene mine i fond nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Ja, historisk sett har det vært en tendens til det. Men du kan også risikere at verdiene halveres og ikke tar seg opp igjen før etter ti år. Poenget mitt er at det er risiko knytta også til fond som du må være klar over og villig til å ta. Alle former for sparing har risiko, men å spare i fond et definitivt mer risikofylt enn å ha pengene i banken.

Ja, det har gått masse opp etter fallet i mars, det er nettopp derfor jeg personlig ikke ville plassert pengene mine i fond nå.

Det er risiko å kjøpe bolig, men sannsynligvis er det den beste måten å plassere pengene sine.  Man tar alltid sjanser, f.eks. kan det komme boligkrakk eller krig og da faller eiendommene.  Penger i fond betyr at du tar sjanser om det går opp eller ned, men penger på konto ligger bare der.  Å ha tre måneds lønn på konto som buffer er helt sprøtt, hvis man ikke snakker om muligheten å bli arbeidsledig uten noen penger til å leve av.  Det er ikke relevant i Norge.  Å ha noen tusenlapper på konto er lurt, men ikke mange.  Ellers ville jeg investere i fond, aksjer eller lignende.  Det tar ikke lang tid å få ut penger fra fond.  Selv har jeg ikke så mye penger at dette blir et problem for meg😀.

Anonymkode: 38258...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det kan være gode grunner til å ha mer enn tre månedslønner på sparekonto nå. Jeg har bare litt i aksjer i to selskaper på Oslo børs nå, og der venter jeg bare på å selge. Det reflekterer min risikoforståelse akkurat nå. Ingen form for sparing er risikofri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt mer optimistisk anlagt enn mr @Drømmeautomat, men jeg er forundret over at børsene hentet seg inn så fort, og nærmest er immune mot dårlige nyheter.

Jeg kjøpte på bunn og solgte meg ut da jeg trodde det umulig kunne stige stort mer, midt inne i en pandemi. Sannelig tok jeg feil, men det nytter ikke å deppe over det. Jeg er åpen for at det kan komme en krakk til før dette er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...