Gå til innhold

Identitetspolitikk ...? (Minner meg om rasisme, i moderne form?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Grendel skrev:

Nei. Det er jeg ikke enig i. Jeg tror kvinner kjempet frem stemmeretten. Det finnes andre typer makt enn krig. For eksempel gode argumenter og alliansebygging. 

Jeg er bare enig i at identitetspolitikk ofte er dypt rasistisk.

Jeg er forsåvidt også enig i at kvinner og minoriteter bryr seg mest om sin egen gruppe, men hvem gjør ikke det? 

Er det ikke en litt generell påstand at kvinner bryr  seg mest om sin egen gruppe?. Jeg har en far, en bror, en sønn og en ektefelle. Har like mye omsorg for dem som for kvinner. 

Anonymkode: 5fd4b...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå fikk ikke kvinner stemmerett fordi menn var så snille å omsorgsfulle og hadde lyst til å gi kvinner stemmerett. Det var en hard kamp kvinner hadde verden over. I Sveits så fikk kvinner stemmerett på føderalt nivå så sent som i 1971 (Det er faktisk ikke så lenge siden) Dessverre er det land som fortsatt ikke behandler kvinner likeverdig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke en litt generell påstand at kvinner bryr  seg mest om sin egen gruppe?. Jeg har en far, en bror, en sønn og en ektefelle. Har like mye omsorg for dem som for kvinner. 

Anonymkode: 5fd4b...4d2

Ikke ta det ille opp. Som sagt er ikke det spesielt for kvinner at man bryr seg mest om sin egen gruppe. Bønder bryr seg om bønder, skipsredere bryr seg som skipsredere, musikere bryr seg om kulturpolitikk etc.

Kvinner som gruppe skiller seg ikke positivt ut ved å være veldig engasjert i problemer som rammer menn. Jeg antar at vi menn ikke er så engasjert som vi burde være i ting som rammer kvinner heller. Hvis det er snakk om #metoo får vi det litt travel med å snakke om de som blir urettmessig anklaget, som om det var det største problemet. I alle fall er det min ryggmargsrefleks. 

Her snakker jeg om politikk og samfunnsdebatt. Ikke kvinner som enkeltpersoner. Jeg tviler ikke et sekund på at du personlig har mye omsorg for mennene i ditt liv. Jeg tror menn også blir veldig engasjert hvis datteren eller kona blir utsatt for #metoo oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, emilie321 skrev:

Nå fikk ikke kvinner stemmerett fordi menn var så snille å omsorgsfulle og hadde lyst til å gi kvinner stemmerett. Det var en hard kamp kvinner hadde verden over. I Sveits så fikk kvinner stemmerett på føderalt nivå så sent som i 1971 (Det er faktisk ikke så lenge siden) Dessverre er det land som fortsatt ikke behandler kvinner likeverdig.

 

Så du tror at norske kvinner kjempet hardere enn kvinner i andre land, og derfor fikk rettigheten mye tidligere enn i andre land ?

Eller var det at motstanden var mye mindre hos norske menn, enn hos menn i andre land ? Hvordan er mennenes holdninger i f.eks muslimske land, hvor kvinner kreves å gjemme seg under laken utendørs fortsatt mange steder  ? Har kvinnene der bare ikke kjempet hardt nok som norske kvinner ?

Hvorfor er det fortsatt land som ikke behandler kvinner likeverdig, mens de blir det i Norge, er det kun pga norske kvinners holdninger, og det har ikke noe som helst med norske menn sine holdninger?

Jeg skjønner virkelig ikke dette behovet for å legge hele skylden for kvinners suksess på kvinner, mens hele skylden for kvinners mangel på suksess på menn. Det er ikke sånn virkeligheten er. Om menn hadde gjort mer motstand, slik menn gjorde og gjør i mange andre land, ville kvinner aldri fått rettigheter så tidlig i Norge. Det er ikke noe diskusjonstema, det er bare rene fakta, hvorfor kan ikke menn få noen av påskjønnelsen for hvor progressive og feminsitiske vi er. Hvis vi ikke får det, hvorfor skal vi gidde, da kan vi like gjerne begynne å drive dette identitetespoltiikkspillet vi også, som kvinner driver på med. Bare bry oss om menns rettigheter og kjempe for menn i alle saker. Er det virkelig det dere vil ? Mannlig identitetspolitikk er det du ser i muslimske land, de kjemper for "sin" gruppe, og gir F i kvinner, hvorfor skal de bry seg om kvinner når de er menn, lizzom. Resultatet blir som det blir. Du ville ikke likt å leve i et land hvor menn driver med identitetespoltikk, så hvorfor prøver du tvinge menn til å oppføre seg slik? Hva er "the end game" her ?

Det er tydelig at det er noe ubevisst bias ute å går, jeg tror folk indirekte tror at hvis du spiller skittent, og andre ikke oppfatter deg og begynner å spille skittent de også, så "vinner" du. Problemet er, folk vil oppfatte det etterhvert, og hva da. Da begynner alle å spille skittent, og alle taper. Dermed er det bedre at alle blir enige om å forsøke spille rent, og at medier og samfunn oppfordrer til å spille rent. 

 

Tenk deg at du har 10 personer, 5 menn og 5 kvinner. alle har 10 kroner hver.

De 5 mennene tenker, la meg dele mine 10 kroner jevnt ut over disse 10 personene siden vi er alle i samme båt, vi er alle is amme gruppe.

Mens de 5 kvinnene tenker, la meg dine mine 10 kroner med de 5 kvinnene, siden de er i min gruppe

Resultatet av dette blir at alle mennene har 5 kroner hver, mens alle kvinnene har 15 kroner hver. Fordi en gruppe drev identitetespoltikk, men en gruppe spilte rettferdig

Ok, men flott, for jeg er kvinne, og jeg fortjener det synes jeg. Problemet er, når mennene innser dette, vil de også begynne på samme måte, for de vil finne det urettferdig. Og hva skjer da.

Når alle spiller skittent, og diskriminerer folk basert på om de er i "din" gruppe eller ikke, ender det opp som i Afrika

Det er en grunn til at de i Afrika ønsker å flytte til vesten (og nei det er ikke fordi norge er fult av rasistiske folk, selv om noen virker tro det),  det er fordi slike tribalistiske konflikter, aldri ender bra, alle kjemper for sin gruppe og driter i de andre gruppene, og da er veien til å forsvare slemme handlinger veldig kort, det er "oss" og "dem". De er ikke noen av "oss" så hvorfor behandle dem som "oss".

 

Folk i et land må spille på lag, og det krever at alle spiller rettferdig. Identitetespoltiikk er en farlig vei som leder til et farlig sted, som vi ikke bør gå.

Thats it.

Anonymkode: 3e3cb...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black lives matter og identitetspolitikk i USA skiller seg en god del fra tilsvarende i Norge. Norge har i bunn og grunn alltid vært et temmelig egalitært samfunn. En stor andel svarte amerikanere nedstammer fra slaver. Det forekommer fremdeles institusjonalisert rasisme.

Selv om det også finnes svart øvre middelklasse og overklasse, er disse klart i mindretall. Fattige svarte amerikanere er ikke vesensforskjellige fra fattige hvite amerikanere, men noen av mekanismene som ligger i bunn, er vesensforskjellige av historiske grunner. Obama er ikke representativ for fattige svarte amerikanere, men symboliserer håp for minoriteter som ikke kommer seg ut av fattigdomsfella - og oppleves som "en av oss" som representerer en slags kollektiv erfaring.

Forøvrig kan jeg være enig i at militant identitetspolitikk både kan stå i veien for brytning av meninger i det offentlige rom og skape en distanse som hemmer mer enn fremmer følelsen av et samfunnsfellesskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror at norske kvinner kjempet hardere enn kvinner i andre land, og derfor fikk rettigheten mye tidligere enn i andre land ?

Eller var det at motstanden var mye mindre hos norske menn, enn hos menn i andre land ? Hvordan er mennenes holdninger i f.eks muslimske land, hvor kvinner kreves å gjemme seg under laken utendørs fortsatt mange steder  ? Har kvinnene der bare ikke kjempet hardt nok som norske kvinner ?

Hvorfor er det fortsatt land som ikke behandler kvinner likeverdig, mens de blir det i Norge, er det kun pga norske kvinners holdninger, og det har ikke noe som helst med norske menn sine holdninger?

Jeg skjønner virkelig ikke dette behovet for å legge hele skylden for kvinners suksess på kvinner, mens hele skylden for kvinners mangel på suksess på menn. Det er ikke sånn virkeligheten er. Om menn hadde gjort mer motstand, slik menn gjorde og gjør i mange andre land, ville kvinner aldri fått rettigheter så tidlig i Norge. Det er ikke noe diskusjonstema, det er bare rene fakta, hvorfor kan ikke menn få noen av påskjønnelsen for hvor progressive og feminsitiske vi er. Hvis vi ikke får det, hvorfor skal vi gidde, da kan vi like gjerne begynne å drive dette identitetespoltiikkspillet vi også, som kvinner driver på med. Bare bry oss om menns rettigheter og kjempe for menn i alle saker. Er det virkelig det dere vil ? Mannlig identitetspolitikk er det du ser i muslimske land, de kjemper for "sin" gruppe, og gir F i kvinner, hvorfor skal de bry seg om kvinner når de er menn, lizzom. Resultatet blir som det blir. Du ville ikke likt å leve i et land hvor menn driver med identitetespoltikk, så hvorfor prøver du tvinge menn til å oppføre seg slik? Hva er "the end game" her ?

Det er tydelig at det er noe ubevisst bias ute å går, jeg tror folk indirekte tror at hvis du spiller skittent, og andre ikke oppfatter deg og begynner å spille skittent de også, så "vinner" du. Problemet er, folk vil oppfatte det etterhvert, og hva da. Da begynner alle å spille skittent, og alle taper. Dermed er det bedre at alle blir enige om å forsøke spille rent, og at medier og samfunn oppfordrer til å spille rent. 

 

Tenk deg at du har 10 personer, 5 menn og 5 kvinner. alle har 10 kroner hver.

De 5 mennene tenker, la meg dele mine 10 kroner jevnt ut over disse 10 personene siden vi er alle i samme båt, vi er alle is amme gruppe.

Mens de 5 kvinnene tenker, la meg dine mine 10 kroner med de 5 kvinnene, siden de er i min gruppe

Resultatet av dette blir at alle mennene har 5 kroner hver, mens alle kvinnene har 15 kroner hver. Fordi en gruppe drev identitetespoltikk, men en gruppe spilte rettferdig

Ok, men flott, for jeg er kvinne, og jeg fortjener det synes jeg. Problemet er, når mennene innser dette, vil de også begynne på samme måte, for de vil finne det urettferdig. Og hva skjer da.

Når alle spiller skittent, og diskriminerer folk basert på om de er i "din" gruppe eller ikke, ender det opp som i Afrika

Det er en grunn til at de i Afrika ønsker å flytte til vesten (og nei det er ikke fordi norge er fult av rasistiske folk, selv om noen virker tro det),  det er fordi slike tribalistiske konflikter, aldri ender bra, alle kjemper for sin gruppe og driter i de andre gruppene, og da er veien til å forsvare slemme handlinger veldig kort, det er "oss" og "dem". De er ikke noen av "oss" så hvorfor behandle dem som "oss".

 

Folk i et land må spille på lag, og det krever at alle spiller rettferdig. Identitetespoltiikk er en farlig vei som leder til et farlig sted, som vi ikke bør gå.

Thats it.

Anonymkode: 3e3cb...3e3

Det som kanskje gjør at jeg reagere på dine innlegg er en følelse av « kvinneforakt» og at du på en måte kjemper en kamp for din gruppe. En gruppe du beskriver som de gode og rettferdige men som blir urettferdig behandlet. Er du da noe bedre enn disse andre som du beskriver? De føler seg også urettferdig behandlet og kjemper en kamp for rettferdighet ? Jeg forstår hva du sier men samtidig « skurrer» det. Jeg er enig i at noen grupper får fordeler pga identitet som du sier og at det kan komme uheldig ut. Men jeg tror ikke denne uretten er så alvorlig som du vil ha det til når det gjelder mellom  menn og kvinner i Norge. Opplever som om du ikke stoler på kvinner og at din stilling som mann er truet? . Og så lurer jeg på om vi kvinner i Norge på en måte burde stå i en slags takknemlighetsgjeld til dere norske menn fordi dere var så grei å lot oss få stemmerett?

Anonymkode: 5fd4b...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...