Gå til innhold

Jeg syns frasen "alle mennesker er like mye verdt" er noe av det dummeste jeg hører.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at alle mennesker er like mye verdt for Gud

Anonymkode: e1840...37f

hvordan vet du det? (har du troverdig kilde?)

Anonymkode: 826b0...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvordan vet du det? (har du troverdig kilde?)

Anonymkode: 826b0...cb4

Bibelen?

Anonymkode: d7732...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette definisjonen på rasisme da. Med tyskerfrase også  😅

Alle mennesker er like mye "verdt", MEN jeg verdsetter "mine" folk over "andre", i praksis.

https://snl.no/rasisme

Tror det er noe en kaller "virtue signaling". Folk som sier slike fraser ønsker å vise verden hvor gode personer de er, for å oppnå fordeler ved å bli sett på som "en av de gode". Det er altså, i praksis, ren egoisme, og ikke altruisme som egentlig ligger bak frasen. De bryr seg ikke om hva frasen egentlig betyr, de mener ingenting egentlig.

Ingen mennesker har "verdi" objektiv sett, så den mest logiske antagelsen av bruk av ordet må være å sikte til hvor viktig andre folk subjektivt mener at du er. Og det varierer jo folk har forskjellige verdisett, men generelt vil det gå i de en kjenner best og kjendiser og folk som oppnår store ting i verden, som har mest verdi, mens folk med få eller ingen nære og få eller ingen store bidrag til verden, har veldig liten verdi.

Det er synd, jeg er en uten nære forhold og har ikke utrettet noe som helst av verdi for samfunnet, så min verdi blir dermed både subjektivt, og objektivt omtrent 0 😅

Men sånn er livet. Mange som trekker dårlige lodd i det determinsitiske/tilfeldige universet, og dermed lav subjektivt verdi

Anonymkode: 826b0...cb4

Det med at "alle er like mye verd" er noe man har bestemt seg for, og ikke noe man kan "bevise". Den ideen har ført til at loven er lik for alle. Før har det vært det lavere straff for å drepe kvinner, slaver, hedninger etc. De var rett og slett mindre verd. Altså har den tankegangen noen praktiske konsekvenser som de fleste synes er bra.

Det handler ikke bare om å fronte seg selv om en god person. Det tar jeg mer som en bonus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Grendel skrev:

Jeg mener alle er like mye verd i den forstand at det er like ille at du har det vondt som at jeg har det vondt. Ut ifra det perspektivet spiller det ingen rolle hvem av oss som har størst nettverk eller skaper størst verdier for samfunnet.

Jeg er enig i at det burde bety mer penger til U-land. Mennesker ikke er så snille som de burde.

Det er en praktisk side ved saken også. Det er enklere for nordmenn å løse problemer i Norge enn i Kongo (og omvendt). Det er lettere for meg å passe egne barn enn alle barn i verden. Jeg kan ikke se for meg hvordan det skulle blitt hvis vi skulle tatt nøyaktig like mye ansvar for hvert eneste liv i verden.

 

34 minutter siden, Grendel skrev:

Det med at "alle er like mye verd" er noe man har bestemt seg for, og ikke noe man kan "bevise". Den ideen har ført til at loven er lik for alle. Før har det vært det lavere straff for å drepe kvinner, slaver, hedninger etc. De var rett og slett mindre verd. Altså har den tankegangen noen praktiske konsekvenser som de fleste synes er bra.

Det handler ikke bare om å fronte seg selv om en god person. Det tar jeg mer som en bonus.

DU: "Alle mennesker er like mye verdt!!, men bare i prinsippet, i praksis behandler jeg ikke alle mennesker som om de er like mye verdt, selv de i nærheten/naboer etc fordi jeg bryr meg mest om min nærmeste familie)"

NIKE: "Vi er imot rasisme og slikt, heia BLM!!, (men vi  får sko-såler fra muslimske fanger i kinesiske konsentrasjonleire hvor de er fengslet pga deres religion og blir tvangssterilisert/indoktrinert/drept)"

Om folk tolker informasjonen i grått, implisitt som betydningen av frasen, er det greit. Og mulig det bare er meg, men personlig er det i grått IKKE en del av frasen, og når jeg da ser slike fraser, tenker jeg UMIDDELBART virtue signaling, at folk sier ting de ikke står for. Men, om det i grått er noe dere forventer at leserne implisitt skal forstå, og de faktisk gjør det, så er det greit i og for seg, men noe merkelig. For tar en med det i grått, blir frasen plutselig ikke like overbevisende over deres "godhet", dere minner mer om "normale" folk. Og det er greit å være normal, men dersom en er normal, er det noe å skryte av på sosiale medier da da?

Sier ikke at du ikke er en god person, men frasen, gitt din definisjon av frasen, er noe jeg tror 99.9% av nordmenn er enig i, så da ser jeg ikke hvordan det fronter deg som en god/bedre person enn andre, basert på den frasen. 

Sikkert meg og min autisme, får bare overse meg :) Jeg er dum.

 

Anonymkode: 826b0...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

DU: "Alle mennesker er like mye verdt!!, men bare i prinsippet, i praksis behandler jeg ikke alle mennesker som om de er like mye verdt, selv de i nærheten/naboer etc fordi jeg bryr meg mest om min nærmeste familie)"

NIKE: "Vi er imot rasisme og slikt, heia BLM!!, (men vi  får sko-såler fra muslimske fanger i kinesiske konsentrasjonleire hvor de er fengslet pga deres religion og blir tvangssterilisert/indoktrinert/drept)"

Om folk tolker informasjonen i grått, implisitt som betydningen av frasen, er det greit. Og mulig det bare er meg, men personlig er det i grått IKKE en del av frasen, og når jeg da ser slike fraser, tenker jeg UMIDDELBART virtue signaling, at folk sier ting de ikke står for. Men, om det i grått er noe dere forventer at leserne implisitt skal forstå, og de faktisk gjør det, så er det greit i og for seg, men noe merkelig. For tar en med det i grått, blir frasen plutselig ikke like overbevisende over deres "godhet", dere minner mer om "normale" folk. Og det er greit å være normal, men dersom en er normal, er det noe å skryte av på sosiale medier da da?

Sier ikke at du ikke er en god person, men frasen, gitt din definisjon av frasen, er noe jeg tror 99.9% av nordmenn er enig i, så da ser jeg ikke hvordan det fronter deg som en god/bedre person enn andre, basert på den frasen. 

Sikkert meg og min autisme, får bare overse meg :) Jeg er dum.

 

Anonymkode: 826b0...cb4

Hva med dette resonnementet da:

"Jeg vet at naboens bil er like mye verd som min bil, men jeg er mest glad i min egen bil. Jeg tar dessuten bare ansvar for den"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen?

Anonymkode: d7732...122

Så gud som druknet verden og lot bare arken og de om bord der overleve mener mennesker er like mye verdt? Han som har ett utvalgt folk? Han som sender ikke-kristne til helvete? Ja, det høres ut som en som behandler folk likt. (ikke at han finnes da, det gjør han beviselig ikke).

Anonymkode: 6e11d...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så gud som druknet verden og lot bare arken og de om bord der overleve mener mennesker er like mye verdt? Han som har ett utvalgt folk? Han som sender ikke-kristne til helvete? Ja, det høres ut som en som behandler folk likt. (ikke at han finnes da, det gjør han beviselig ikke).

Anonymkode: 6e11d...38b

Gud er god.

Anonymkode: d7732...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gud er god.

Anonymkode: d7732...122

No e du troillat! Men ser nå att du ikke er den som skrev att alle var like mye verdt for gud. 

 

Til den personen var det egentlig jeg søkte å informere om guds mangler.

Anonymkode: 6e11d...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...