Gå til innhold

Høyt undertrykk - betyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er galt når overtrykket er ok, mens undertrykk er på 95? Vil det si at hjertet ikke klarer å slappe av/ekstrahere slik det skal som da fører til at trykket i blodårene blir høyere enn hvis hjertet slappet bedre av under diastolen? Hvorfor klarer ikke hjertet å slappe helt av? Som en anspent muskel på en måte? 

Hva er grunnen til at man kan ha passelig overtrykk (litt høyt da, 130) og høyt undertrykk? 

Prøver å bli kjent med hvordan kroppen reagerer på medisiner. Og et ustabilt trykk er en av reaksjonene. Kl 1130 var det  123/75 (4,5 timer etter første dose medisin). så var det 144/92 kl 15 en time etter nytt inntak medisin. Så 130/95 kl 1545 og deretter 143/88 kl 1558. . Har ikke vært i aktivitet i forkant av målingene. 

Hvorfor er trykket så ustabilt? Tenker jeg ikke tåler denne medisinen så godt? Eller kanskje det er en tilvenningssak. 

Anonymkode: 591ad...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det diastoliske trykket er kun det laveste trykket mellom pulsbølgene. Det har ingenting å gjøre med om hjertet slapper av eller ikke. Når hjertet slapper av, fylles det med blod fra venene (samleårene som returnerer blod) og det påvirker ikke blodtrykket. Hvis hjertemuskelen er «stiv» og fortykket og ikke slapper godt nok av, kalles det diastolisk hjertesvikt, men igjen, det har ingen ting med diastolisk blodtrykk å gjøre. 
 

Isolert diastolisk blodtrykksforhøyelse er egentlig en ganske godartet tilstand. Det skadelige er høyt systolisk blodtrykk, og spesielt høyt systolisk blodtrykk med normalt eller lavt diastolisk blodtrykk (f.eks 180/60 - med mindre årsaken ikke er åpenbar som f.eks stress eller angst). Men ut fra verdiene du beskriver, er jo verken overtrykket eller undertrykket ditt spesielt forhøyet? 
 

 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen god idé å monitorere seg selv sånn hele tida. Man står i fare for å bli altfor opptatt av ting som foregår inni kroppen, og det igjen kan føre til helseangst. Blodtrykket behøver vel ikke å måles så ofte, eller? Jeg måler det bare når jeg er hos legen når han vil det. Selv om jeg er i risikosonen for hjertelidelse. 

Anonymkode: 8dc78...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen kan det være hensiktsmessig å måle blodtrykk hjemme. Eksempelvis de som stresser på seg falsk høye verdier hos legen. Men, man bør tenke seg om to ganger om man har tendens til helseangst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ISW skrev:

Det diastoliske trykket er kun det laveste trykket mellom pulsbølgene. Det har ingenting å gjøre med om hjertet slapper av eller ikke. Når hjertet slapper av, fylles det med blod fra venene (samleårene som returnerer blod) og det påvirker ikke blodtrykket. Hvis hjertemuskelen er «stiv» og fortykket og ikke slapper godt nok av, kalles det diastolisk hjertesvikt, men igjen, det har ingen ting med diastolisk blodtrykk å gjøre. 
 

Isolert diastolisk blodtrykksforhøyelse er egentlig en ganske godartet tilstand. Det skadelige er høyt systolisk blodtrykk, og spesielt høyt systolisk blodtrykk med normalt eller lavt diastolisk blodtrykk (f.eks 180/60 - med mindre årsaken ikke er åpenbar som f.eks stress eller angst). Men ut fra verdiene du beskriver, er jo verken overtrykket eller undertrykket ditt spesielt forhøyet? 
 

 

Takk! Nei kanskje det ikke er så høyt? Jeg er bare vant til en del lavere. 

Anonymkode: 591ad...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Nei kanskje det ikke er så høyt? Jeg er bare vant til en del lavere. 

Anonymkode: 591ad...415

Nei jeg synes blodtrykket ditt stort sett er normalt. Du stresser deg kanskje litt opp når du måler så mye? Det beste er nok å ta en 24-timers måling hos fastlegen din? 
 

Uansett tenker jeg at selv på de høyeste målingene dine er jo hhv. overtrykk og undertrykk bare marginalt forhøyet, så jeg tror kanskje jeg hadde slått meg til ro med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...