Gå til innhold

ISW er dette med Aspirin en myte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Funderer på om noe er sant eller en myte. 

I rusmiljøet driver de å tar Aspirin/acetylsalisylsyre mtp at de injisjerer diverse. Alt som kan injisjeres egentlig. De mener alle det reduserer fare for blodpropp, blodforgiftning, åreforkalkning og letter belastning på hjertet slik at det reduserer sjans for hjertestans. Jeg har tenkt dette er en myte som så mye annet i rusverden, men er det egentlig det? 

Anonymkode: f549f...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kjente jeg faktisk ikke til. Aspirin gjør at blodplatene ikke så lett klistrer seg sammen, og dette kan virke forebyggende på hjerteinfarkt og hjerneslag hvis man er disponert for det (altså at det danner seg en blodpropp inni en pulsåre i hjertet eller hjernen). 
 

I land som USA er reseptpliktige medisiner veldig dyrt. Derfor er det ikke uvanlig at mennesker i risikogruppen tar en «barne-Aspirin» om dagen, som man gjerne får kjøpt i bokser på 500 stk for 10 dollar. Det er imidlertid tøffere for magen enn det som kalles Albyl-E i Norge, som ikke løses opp før tarmen. Men det er altså dyrt i USA. 

Å injisere acetylsalisylsyre høres uansett ut som en veldig dårlig ide. Tabletter inneholder stoffer som absolutt ikke skal tas med sprøyte og som faktisk kan gi blodpropper (bindemidler, osv). 
 

Acetylsalisylsyre reduserer ikke faren for blodforgiftning og åreforkalkning, og letter heller ikke belastningen på hjertet.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ISW skrev:

Dette kjente jeg faktisk ikke til. Aspirin gjør at blodplatene ikke så lett klistrer seg sammen, og dette kan virke forebyggende på hjerteinfarkt og hjerneslag hvis man er disponert for det (altså at det danner seg en blodpropp inni en pulsåre i hjertet eller hjernen). 
 

I land som USA er reseptpliktige medisiner veldig dyrt. Derfor er det ikke uvanlig at mennesker i risikogruppen tar en «barne-Aspirin» om dagen, som man gjerne får kjøpt i bokser på 500 stk for 10 dollar. Det er imidlertid tøffere for magen enn det som kalles Albyl-E i Norge, som ikke løses opp før tarmen. Men det er altså dyrt i USA. 

Å injisere acetylsalisylsyre høres uansett ut som en veldig dårlig ide. Tabletter inneholder stoffer som absolutt ikke skal tas med sprøyte og som faktisk kan gi blodpropper (bindemidler, osv). 
 

Acetylsalisylsyre reduserer ikke faren for blodforgiftning og åreforkalkning, og letter heller ikke belastningen på hjertet.

De tar tabletten oralt. Men injiserer andre ting. 

Anonymkode: f549f...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener jo også at det bare er å ta pepper og røyke tjall så er de immun mot corona. ;)

Litt morsomt at det nylig faktisk var en artikkel om at overraskende få i rusmiljøet har fått påvist smitte. 

Anonymkode: f549f...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acetylsalislsyre (asa) / aspirin kan forebygge blodpropp. Det har vært en diskusjon om alle burde ta en liten dose (75 mg) fra de er 40 år. I store studier er dette ikke langer anbefalt til alle (primærprofylakse). Men for folk som er i risikogruppen, anbefales inntak livslangt.

Det er korrekt som ISW skriver at det ikke har noen forebyggende effekt på det andre som er nevnt. Det må også nevnes at dersom en skader seg, vil en blø mer og lengre før såret leges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har protein s mangel og dermed økt risiko for blodpropp. bør jeg da ta  aspirin altså? Det har ikke legen min sagt noe om. Jeg er kvinne 50 pr.

Anonymkode: ab1fb...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...