Gå til innhold

Tror du på fri vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mennesket har INGEN fri vilje. 

Mennesket er i bunn og grunn en biologisk organisme som er underlagt naturens lover på samme måte som alt annet. Når vi tenker at vi velger fritt, er dette en illusjon. Alle våre valg er determinert av tidligere årsaker som til syvende og sist ligger utenfor vår kontroll. Alle våre handlinger, tanker og følelser er et resultat av tidligere erfaringer, aktuelle omstendigheter, temperaturen i omgivelsene rundt, andre mennesker og nevrokjemiske disposisjoner og mye mer, men aldri et resultat av fri vilje.

Anonymkode: 10b87...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesket har INGEN fri vilje. 

Mennesket er i bunn og grunn en biologisk organisme som er underlagt naturens lover på samme måte som alt annet. Når vi tenker at vi velger fritt, er dette en illusjon. Alle våre valg er determinert av tidligere årsaker som til syvende og sist ligger utenfor vår kontroll. Alle våre handlinger, tanker og følelser er et resultat av tidligere erfaringer, aktuelle omstendigheter, temperaturen i omgivelsene rundt, andre mennesker og nevrokjemiske disposisjoner og mye mer, men aldri et resultat av fri vilje.

Anonymkode: 10b87...d3f

Dette er korrekt. Men folk er livredde for hva dette betyr, dermed later de som at det er feil. Tror folk tror at dersom vi ikke har fri vilje, så kan vi ikke lenger straffe kriminelle f.eks, fordi da er det jo ikke "deres" skyld at de gjorde noe kriminelt. Det vil jo være slemt å straffe noen for noe som ikke var deres skyld.

Men det minner om venstresidens logikk, altså de vil heller late som at de er snille, (ved å late som de kriminelle har fri vilje kan du være for straff og føle deg snill uansett), isteden for å innse at de ikke har fri vilje, men må straffes likevel (fordi da blir du den "slemme"). Ved å late som en er god og stikke hodet i sanden, føler en seg god, uten å faktisk måtte være god.

Men å bygge et samfunn koster, i krig f.eks dør mange, er det rettferdig, ingenting i verden er rettferdig, men grenser må settes for samfunnets beste. Soldater må dø i krig. Kriminelle må bures inne. Brannmenn må leve med forkortet levealder som følge av yrket. Feilen er å tro at samfunnet må være moralskt/likt på alle fronter.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B-U-L-L-S-H-I-T 😂

Anonymkode: d26e9...697

Takk for godt innspill, i debatten, du har virkelig skjønt det. Regner med at du er en av dem som tror på flat jord, religion, sjel, nrk etc, Trøsten får være, at det er ikke din skyld, at du er lettlurt, MEN du må leve med straffen uansett, sorry ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesket har INGEN fri vilje. 

Mennesket er i bunn og grunn en biologisk organisme som er underlagt naturens lover på samme måte som alt annet. Når vi tenker at vi velger fritt, er dette en illusjon. Alle våre valg er determinert av tidligere årsaker som til syvende og sist ligger utenfor vår kontroll. Alle våre handlinger, tanker og følelser er et resultat av tidligere erfaringer, aktuelle omstendigheter, temperaturen i omgivelsene rundt, andre mennesker og nevrokjemiske disposisjoner og mye mer, men aldri et resultat av fri vilje.

Anonymkode: 10b87...d3f

De fleste blir styrt som en saueflokk fra vugge til grav, men noen tenker utenfor boksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

De fleste blir styrt som en saueflokk fra vugge til grav, men noen tenker utenfor boksen. 

Og leser Nyhetsspeilet.

Anonymkode: 10b87...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror man har begrenset fri vilje. Feks kunne jeg gå på butikken nå å kjøpe meg en hel masse sjokolade. Men jeg slanker meg, så da lar jeg vær. Jeg kan også gå å hoppe fra verandaen, men jeg vil ikke dø, så jeg lar vær. Jeg kan en hel masse. Men på den andre siden er det mange ting jeg ikke kan styre. Så vi har en viss grad av fri vilje, men mest på småting. Jeg kan ikke velge å bli en suksessfull arbeidstager feks, fordi jeg har schizofreni og sliter med avolisjon. Hadde jeg vært født uten å utvikle psykisk uhelse, hadde min frie vilje blitt utvidet. Jeg kunne reist, jeg kunne jobbet, jeg kunne valgt meg en partner osv.

Man kan ikke velge hvor lenge man lever, og slike ting. Man kan ikke velge å plutselig bli rik osv..

 

Vi har noe fri vilje, men ofte i ting som ikke betyr like mye som kunne fullstendig endret kurs.

Anonymkode: e9160...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Grendel skrev:

Youtube

Kan De utdype hva De mener om Fri Vilje?

De lenket en video med en komedie-sketch om noen som brukte mangel på fri vilje som unnskyldning, mener du at vi har fri vilje?

Eller mener du at vi ikke  har fri vilje, men at folk flest bør lyves til så de tror vi har fri vilje, fordi du tror at samfunnet kollapser om folk finner ut at vi ikke har fri vilje, fordi du tror at vi da f.eks må/vil avskaffe straff/konsekvenser for handlinger ?

Tror De vi må innføre kommunisme, om vi dreper løgnen om fri vilje? Hvoirfor skal noen ha mer enn andre om ingen fortjener det siden ingen har skyld i sine handlinger ?

Vil du slutte i jobben din om De får vite idag at det er faktum at du ikke har fri vilje? 

Hva er du redd for?

 

Minner veldig om religion greia. Kan ikke slutte å tro på gud for da vil jeg brenne i hellvette til evig tid. Ok, jammen da så, da er gud ekte da. :) Men.... er det bevis, eller frykt. Fakta eller håp/følelser. Eller for å si det med andre ord. Er du Mann eller Kvinne ;) 

Ro ned frykten, pust dypt inn, vi skal komme oss gjennom dette Grendel. Vi trenger ikke lyve for oss selv lenger.

giphy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Like Utfall skrev:

Kan De utdype hva De mener om Fri Vilje?

De lenket en video med en komedie-sketch om noen som brukte mangel på fri vilje som unnskyldning, mener du at vi har fri vilje?

Eller mener du at vi ikke  har fri vilje, men at folk flest bør lyves til så de tror vi har fri vilje, fordi du tror at samfunnet kollapser om folk finner ut at vi ikke har fri vilje, fordi du tror at vi da f.eks må/vil avskaffe straff/konsekvenser for handlinger ?

Tror De vi må innføre kommunisme, om vi dreper løgnen om fri vilje? Hvoirfor skal noen ha mer enn andre om ingen fortjener det siden ingen har skyld i sine handlinger ?

Vil du slutte i jobben din om De får vite idag at det er faktum at du ikke har fri vilje? 

Hva er du redd for?

 

Minner veldig om religion greia. Kan ikke slutte å tro på gud for da vil jeg brenne i hellvette til evig tid. Ok, jammen da så, da er gud ekte da. :) Men.... er det bevis, eller frykt. Fakta eller håp/følelser. Eller for å si det med andre ord. Er du Mann eller Kvinne ;) 

Ro ned frykten, pust dypt inn, vi skal komme oss gjennom dette Grendel. Vi trenger ikke lyve for oss selv lenger.

giphy.gif

Ja, jeg tror på fri vilje. For eksempel: "Sluttet du frivillig eller fikk du sparken?" Det spørsmålet gir mening i praksis.

Når, folk gjør noe ufrivillig (ufrivillig vannlating f.eks) kan de ikke påvirkes av belønning og straff. Den bevisste delen av tenkeprosessene har ikke kontroll over det.

Jeg ser ingen motsetning mellom naturlovene og det å ta bevisste valg.

Nå skal du sikkert anklage meg for å "omdefinere" fri vilje, men da må du komme med en presis definisjon først, så får vi se. 

Videosnutten spot on. Selv om man kan argumentere for at alt er forutbestemt, så har det ingen praktiske konsekvenser. Det er et dårlig argument for å ikke ta ansvar, som Ragnar formidler vakkert med knyttneven sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke forutbestemt. Om jeg krasjer med en annen bil, er ikke det noe som er bestemt på forhånd. Det er en serie uheldige hendelser som førte til at jeg krasjet. Det er heller ikke noe jeg selv valgte, men det kan hende det var en konsekvens av mine valg. Jeg velger nå om jeg skal fortsette å skrive, eller om jeg skal begynne å støvsuge, eller om jeg skal droppe støvsugingen og gå en tur. Jeg velger hvor jeg vil gå tur og hvor langt jeg vil gå. Jeg velger ikke helt fritt. Å gå tur i  Sahara f.eks, er ikke et valg jeg kan ta. Men jeg kan velge mellom ganske mange steder. Hvem jeg er som person, er ikke noe jeg har valgt. Det er styrt av arv og miljø. Men innenfor mine forutsetninger, kan jeg ta mange valg. Noen ting skjer spontant, andre ting skjer på grunn av frie valg. Alle valg har konsekvenser, men jeg velger selv om det er konsekvenser jeg kan leve med eller ikke. Jeg står fritt til å velge å rane ei gammel dame, spørsmålet er om jeg er villig til å betale prisen det koster å rane ei gammel dame. Heldigvis har jeg ingen interesse av å rane gamle damer, så jeg slipper konsekvensen fordi jeg velger å heller finne på noe annet. Jeg velger å være så snill som jeg klarer fordi jeg ikke liker at folk er slemme. Livet består av en rekke valg, så å si at man ikke har noe fri vilje, syns jeg er litt lite gjennomtenkt. Selv om man ikke kan velge alt 100% fritt, har man fortsatt mange valg man kan ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...