Gå til innhold

Om du var utdannet prest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan tenke meg at flere bare fortsetter i yrket. 

Anonymkode: 78cf9...1f6

Må være kjett å skulle holde prekener da ja, eller andakter. 

Anonymkode: c9b5a...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan tenke meg at flere bare fortsetter i yrket. 

Anonymkode: 78cf9...1f6

Ja, mulig, men min første tanke var at de ville tenke at det var urett i forhold til Gud og den kristne tro, men har man først mistet troen så har det kanskje lite å si. Jeg tror kanskje likevel at en prest ville personlig føle det var noe uriktig med å inneha en slik stilling om h*n ikke var riktig troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg søkt jobber med mindre forkynnelse og mer sosialt arbeid - både fengsler, forsvaret og helsevesenet har prestestillinger. Så ville jeg brukt erfaringene og kompetansen derfra til å komme meg over i jobber som i utgangspunktet ikke er for prester.

Evt. tatt pedagogikk og prøvd å bli religionslærer. Jeg vet ikke hvilket alternativ som er mest realistisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laban skrev:

Da ville jeg søkt jobber med mindre forkynnelse og mer sosialt arbeid - både fengsler, forsvaret og helsevesenet har prestestillinger. Så ville jeg brukt erfaringene og kompetansen derfra til å komme meg over i jobber som i utgangspunktet ikke er for prester.

Evt. tatt pedagogikk og prøvd å bli religionslærer. Jeg vet ikke hvilket alternativ som er mest realistisk.

 

Jeg har ved flere anledninger lagt merke til at du er flink til å være konstruktiv og løsningsorientert! God egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg hadde ikke fortsatt som prest hvis jeg hadde mistet troen fullstendig. 

Men en prest har mange egenskaper og erfaringer som trengs i mange andre yrker, både undervisning, ledelse, organisasjonsarbeid og omsorgsyrker  - så jeg ville nok da heller ha prøvd å finne et annet yrke. 

Jeg kjenner mange prester, og de er ulike personer med noe ulik tilnærming til kristendommen og tro. Men alle jeg kjenner er veldig åpne og rause overfor ulike typer mennesker og våre utfordringer i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og mistet troen, ville du da fortsatt som prest? Du har studielån, og alternativet er ufaglært jobb. 

Anonymkode: c9b5a...54a

Jeg likte svaret til Laban veldig godt. Jeg ville også vurdert en videreutdanning i noe sosialfaglig. I tillegg til fengsler finnes det også flere universitet/høyskoler hvor prester fungerer som samtalepartnere for studenter som strever med angst/depresjon ++. (typisk i studentsamskipnader osv). En videreutdanning i noe rusfaglig vil gi deg gode sjanser til å få jobb i rus/psykiatri boliger. Ikke glem at den type utdannelse du eller den du kjenner har inneholder mer enn å tro og er dermed fortsatt svært verdifull i møte med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 1.14, AnonymBruker skrev:

Og mistet troen, ville du da fortsatt som prest? Du har studielån, og alternativet er ufaglært jobb. 

Anonymkode: c9b5a...54a

Det å miste troen skjer ikke helt plutselig.  At prester er tvilende i troen skjer ofte ifølge en prest jeg diskuterte dette med.  Jeg kan ikke se meg i en prestestilling og kan derfor ikke svare på så hypotetisk spørsmål.

Anonymkode: af7cc...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det problematisk at en prest skal fortsette å preke hvis hen ikke lenger tror. De kan jo vie brudepar og forrette begravelser. Det kan høres greit ut at de fortsatt kan være sykehusprest og drive sjelesorg feks. Det finnes utallige terapeuter man kan snakke med om følelser og livet som ikke har noe forhold til gudstro. Så det er ikke rett ovenfor den som ønsker å snakke om åndelige ting at presten ikke tror. Rett og slett fordi mange som snakker med en prest i gjerne selv strever med tro og sitt gudsforhold. Spesielt i vanskelige livssituasjoner trenger man tydelige mennesker. En prest som ikke tror bør ha oppgaver der trosspørsmålet ikke er vesentlig. 

Anonymkode: 750a6...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke etter å ha lest bare overskriften: Da ville jeg vært en hykler. Vanskelig å si.. , det ville føles veldig feil, men hvis alteranativet var økonomisk ruin, så vet jeg jo ikke. Veldig hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...