Gå til innhold

Er dette sykt/er jeg syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at kroppen råtner og løses opp fordi jeg ikke beveger meg nok og at jeg snart vil komme til å flyte utover som en grønn masse og bli borte. Jeg har prøvd å slanke meg, men så sier noe i meg at jeg ikke fortjener å bli slankere, at jeg bare må fortsette å være tykk. Så alle måltidene jeg har hatt nå som har vært sunne må jeg gjøre på nytt av på en usunn måte for at det jeg har tjent på det må veies opp igjen. Jeg må også spise mye is for å forhindre eller i alle fall utsette forråtnelsesprosessen. 

Geir. 

Anonymkode: cc00f...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ikke sove for jeg bare tenker på hvor syk kroppen min er. Jeg får ikke til å komme meg ut i sola og dagslys. Jeg får ikke beveget kroppen min utendørs bortsett fra til bilen og til et par faste ærender i uka og tilbake igjen til bilen. Musklene svinner og kropp og sjel forvitrer. Råtner. Hva kan jeg gjøre med det? Er det noe å få gjort, eller må jeg bare la skjebnen få vilja si? 

Geir. 

Anonymkode: cc00f...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått en runde på ca ti min med behandleren min i kommunen. Målet er å øke lengden. I lekse til neste time skal jeg ta en ti minutters gåtur aleine. 

Det er jo en start etter at jeg beklaget meg så veldig til behandler i dag. Han tok meg seriøst og foreslo gåtur i timen i dag. Jeg var først veldig motvillig og angsten fløy i taket, men det gikk bra når han var med. Spørs om det blir like lett å gjøre det aleine. 

Geir. 

Anonymkode: c0b68...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag har jeg gått en runde på ca ti min med behandleren min i kommunen. Målet er å øke lengden. I lekse til neste time skal jeg ta en ti minutters gåtur aleine. 

Det er jo en start etter at jeg beklaget meg så veldig til behandler i dag. Han tok meg seriøst og foreslo gåtur i timen i dag. Jeg var først veldig motvillig og angsten fløy i taket, men det gikk bra når han var med. Spørs om det blir like lett å gjøre det aleine. 

Geir. 

Anonymkode: c0b68...c94

Har du behandler på dps også eller kun i kommunen? 

Anonymkode: 8b6da...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du behandler på dps også eller kun i kommunen? 

Anonymkode: 8b6da...25d

Takk .Var redd det jeg skriver bare er synlig for meg selv og ikke dere. Men har bare behandler i kommunen.

Anonymkode: c0b68...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk .Var redd det jeg skriver bare er synlig for meg selv og ikke dere. Men har bare behandler i kommunen.

Anonymkode: c0b68...c94

Er det noen grunn til at du ikke går til dps? 

Anonymkode: 8b6da...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen grunn til at du ikke går til dps? 

Anonymkode: 8b6da...25d

Vet ikke. Ble avsluttet for rundt fire år siden. 

Anonymkode: c0b68...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig sykt. Du må få hjelp. Gå til fastlegen og fortell om takene og handlingene dine, så henviser legen deg videre. Du skal jo ikke ha det sånn. Lykke til🤗

Anonymkode: 7cbe3...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er veldig sykt. Du må få hjelp. Gå til fastlegen og fortell om takene og handlingene dine, så henviser legen deg videre. Du skal jo ikke ha det sånn. Lykke til🤗

Anonymkode: 7cbe3...83d

Ja, kanskje. Men jeg vet ikke om det er nødvendig siden sykepleieren ikke sa noe om det. Det hjelper nok bare å få beveget seg mer. 

Anonymkode: c0b68...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje. Men jeg vet ikke om det er nødvendig siden sykepleieren ikke sa noe om det. Det hjelper nok bare å få beveget seg mer. 

Anonymkode: c0b68...c94

Siden du så tydelig opplever at du beveger deg for lite, så synes jeg du skal fokusere på å få gått små turer slik behandleren din og du gjorde i dag. Hvis du ikke klarer å gå ti minutter, så kan du kanskje starte med 5 minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, frosken skrev:

Siden du så tydelig opplever at du beveger deg for lite, så synes jeg du skal fokusere på å få gått små turer slik behandleren din og du gjorde i dag. Hvis du ikke klarer å gå ti minutter, så kan du kanskje starte med 5 minutter?

Ja, jeg synes det var en befrielse bare å ha fått sagt til han hva jeg tenker og føler rundt dette med kroppen og lite bevegelse. Så gikk vi en kort tur, og lekse til neste gang er å gå i minst ti minutter. Han sa også at jeg bare kunne gå langs kantene på plenen. Bor i et blokk-kompleks hvor fire blokker deler en felles plen. Og hvis jeg greier en runde, så kan jeg prøve på to. Men alle kommer jo til å synes at det virker snodig. Kanskje jeg heller skal parkere bilen et lite stykke unna butikken neste gang, sånn at jeg må gå noen minutter før jeg kommer til døra, og så gå tilbake etter handlingen. Gjør jeg det begge gangene jeg er på butikken i løpet av uka, så blir det nok minst ti min til sammen. Hadde det bare ikke vært for den skrekken jeg har for å vise meg ute. Men jeg må jo komme meg ut av dette, hvis ikke vil kroppen min bare råtne opp. 

Anonymkode: c0b68...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes det var en befrielse bare å ha fått sagt til han hva jeg tenker og føler rundt dette med kroppen og lite bevegelse. Så gikk vi en kort tur, og lekse til neste gang er å gå i minst ti minutter. Han sa også at jeg bare kunne gå langs kantene på plenen. Bor i et blokk-kompleks hvor fire blokker deler en felles plen. Og hvis jeg greier en runde, så kan jeg prøve på to. Men alle kommer jo til å synes at det virker snodig. Kanskje jeg heller skal parkere bilen et lite stykke unna butikken neste gang, sånn at jeg må gå noen minutter før jeg kommer til døra, og så gå tilbake etter handlingen. Gjør jeg det begge gangene jeg er på butikken i løpet av uka, så blir det nok minst ti min til sammen. Hadde det bare ikke vært for den skrekken jeg har for å vise meg ute. Men jeg må jo komme meg ut av dette, hvis ikke vil kroppen min bare råtne opp. 

Anonymkode: c0b68...c94

Kanskje er dette så viktig for deg å få gjennomført, at du er nødt til å gi blaffen i om noen av naboene skulle komme til å mene at det er snodig om du går rundt kantene på plenen. Jo oftere du får til å være litt ute, jo fortere får du også større kapasitet til å kunne bevege deg utendørs. En måte å få gjennomført på, er å lage noen alarmer på mobilen for hvilke tidspunkter du skal gå en bitteliten tur ut. 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje. Men jeg vet ikke om det er nødvendig siden sykepleieren ikke sa noe om det. Det hjelper nok bare å få beveget seg mer. 

Anonymkode: c0b68...c94

Det virker jo som du ganske heftige tvangstanker/handlinger. Du må få hjelp på dps parallelt med mer aktivitet.

Anonymkode: 7cbe3...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2020 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Føler at kroppen råtner og løses opp fordi jeg ikke beveger meg nok og at jeg snart vil komme til å flyte utover som en grønn masse og bli borte. Jeg har prøvd å slanke meg, men så sier noe i meg at jeg ikke fortjener å bli slankere, at jeg bare må fortsette å være tykk. Så alle måltidene jeg har hatt nå som har vært sunne må jeg gjøre på nytt av på en usunn måte for at det jeg har tjent på det må veies opp igjen. Jeg må også spise mye is for å forhindre eller i alle fall utsette forråtnelsesprosessen. 

Geir. 

Anonymkode: cc00f...99a

Det jeg har uthevet i sitatet ditt anser jeg vel som litt merkelige eller tegn på psykisk syke tanker om de vedvarer, og særlig når tankene dine får deg til å handle. Kortvarige ideer over en dag eller to kan vi kanskje alle få i blant :) 

Men fint at du skrev det her, at du fikk satt ord på det til sykepleieren/behandleren din og at du nå har fått noen oppgaver å følge opp. Da har du begynt på en bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sa også at jeg bare kunne gå langs kantene på plenen. Bor i et blokk-kompleks hvor fire blokker deler en felles plen. Og hvis jeg greier en runde, så kan jeg prøve på to. Men alle kommer jo til å synes at det virker snodig.

Anonymkode: c0b68...c94

Jeg har bodd i blokk i mange år og jeg er temmelig sikker på at de aller fleste har mer enn nok med seg selv og ikke vil legge mer til om du går en rudne rundt blokkene en eller to ganger om dagen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har bodd i blokk i mange år og jeg er temmelig sikker på at de aller fleste har mer enn nok med seg selv og ikke vil legge mer til om du går en rudne rundt blokkene en eller to ganger om dagen. :) 

Usikker på om jeg burde skrive dette av hensyn til TS. Jeg er dessverre ikke like sikker som deg i at naboer gir blaffen i andre fordi de mest er opptatt av seg og sitt. Psykologen min sier også det samme, men enten bor jeg omgitt av noen svært oppmerksomme (eller evnt. nysgjerrige om du vil) naboer som får med seg bare samboeren min beveger seg ut på verandaen i feil fottøy på vinteren og bemerker det til meg eller samboer en dag eller to senere. Lignende saker skjer stadig, der det kommer fram at naboene våre følger med oss fra enhver øyekrok og vinduskarm og bak gardiner. Det virker som om de følger med på hvor vi har for vane å gå når vi blir borte så og så lenge også. En gang sa en nabo til samboeren min at "så du har vært der og handla nå" og mente nærmeste sentrum med buss. Han hadde sett når han gikk og når han kom tilbake. Hadde ikke forundret meg om han satt med stoppeklokke og noterte ned tiden i en notisbok for seg selv og kommer på døren for å meddele resultatet på julaften for oss.

Anonymkode: 291ed...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen er nyskjerrig på hvorfor du går rundt blokken, så sier du at du trener. 
kort og godt!

Du kan velge å ta en liten hvit løgn, å si at du trener opp foten/hoften/ryggen. 
Kos deg med de små turene dine! 
Se etter en benk eller en stor stein/mur på din vei, så setter du deg et mål om å gå dit, sitte der i noen min, og så gå hjem igjen! 
Kjempemestring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til dere alle. I dag parkerte jeg bilen et lite stykke unna butikken og gikk fram og tilbake. Jeg har også siden sist gått et par runder ved blokka. :)

Anonymkode: c0b68...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til dere alle. I dag parkerte jeg bilen et lite stykke unna butikken og gikk fram og tilbake. Jeg har også siden sist gått et par runder ved blokka. :)

Anonymkode: c0b68...c94

Flott! Stå på videre :) Litt bevegelse er bedre enn ingenting tenker jeg, jeg går små turer og tenker at naboene følger med. At de tenker "Så liten tur hun går da". Men en må jo begynne en plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...