Gjest bekymret stesønn Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 For 8 uker siden ble min stefar lagt inn på sykehus grunnet sterke magesmerter og oppblåsthet. Oppblåstheten viste seg å være væskeansamlinger i bukhulen som ble tappet. Han hadde også svært høye cpr verdier(ca 380 på det høyeste) som betyr at noe i kroppen er svært betent(hvis jeg har oppfattet det riktig). Etter utallige undersøkelser i løpet av disse ukene har legene fremdeles ikke noe klart svar, men heller til en kronisk bukhinnebetennelse etter å ha vært inne tittet(kikkhull). Min stefar har gått på antibiotika i stor doser i begynnelsen som fikk cpr verdien ned, men gikk visstnok utover nyrene og ble kuttet ut. Han går nå på andre medisiner, men cpr verdien ser ut til å ha stbilisert seg på ca. 200. Han er også blitt tynn og svært slapp da matlysten har vært lik null. Hva kan en slik bukhinnebetennelse komme av, hvor langvarig kan det være og hvor farlig er det? Det virker kanskje rart å stille dette spørsmålet her siden vi har vært inn og ut på sykehuset i 8 uker, men vi har noen ubesvarte spørsmål. Han har tatt alle mulig prøver(gastroskopi, endetarmundesøkelse, ultralyd, benmargsprøve, røntgen, ct/mr, blodprøver etc.) Ett annet spørsmål er ang. kosthold slik at min stefar skal komme til kreftene igjen. Hvordan bør maten settes sammen slik at den gir maksimalt med energi, vitaminer og det som trenges. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45688-kronisk-bukhinnebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Kjære bekymret stesønn, Jeg forstår godt din bekymring, og du har sannsynligvis god grunn til å være bekymret. Bukhinnebetennelse, akutt eller kronisk, er ofte ganske alvorlig problem, som er vanskelig å løse. Som du skjønner har jeg selvfølgelig ingen sjanse til å stille diagnose eller komme med forslag til behandling når legene ved sykehuset har problemer med det etter alle de undersøkelsesresultater de har i hendene. Jeg går ut ifra at de har også gjort skikkelige mikrobiologiske undersøkelser. Noe som av og til kan glippe er undersøkelse på s.k. anaerobe bakterier, dvs. bakterier som eksisterer og av og til også produserer infeksjoner i fravær av oxygen. Vi har mange slike bakterier i tarmen, og det er ikke urimelig å tenke på at de kan lekke ut fra tarmen ved uheldige omstendigheter. De er ikke helt lett å undersøke på, men som sagt jeg går ut ifra at det er gjort. Det andre spørsmålet du stiller, ernæringen kan eksperter i det feltet uten tvil gi bedre råd enn en infeksjonsmedisiner. Allsidig kost som inneholder de nødvendige kalorier i tillegg til proteiner plus selvfølgelig vitaminer er ganske allminelige retningslinjer du vil få. Jeg tror at det viktigste er at han har lyst på mat. Det nytter ikke å tvinge i seg noe som en ikke har lyst på. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45688-kronisk-bukhinnebetennelse/#findComment-172626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.