Gå til innhold

Er dette sant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man egentlig kun bli innlagt på nattestid dersom man er psykotisk? Det var det legen jeg snakket med fortalte at man nå kunne. At det egentlig kun var psykoseposten som var åpen for inntak på natten. Noen som har blitt innlagt på natten den siste tiden som kan bekrefte/avkrefte det? 

Anonymkode: f2a90...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man egentlig kun bli innlagt på nattestid dersom man er psykotisk? Det var det legen jeg snakket med fortalte at man nå kunne. At det egentlig kun var psykoseposten som var åpen for inntak på natten. Noen som har blitt innlagt på natten den siste tiden som kan bekrefte/avkrefte det? 

Anonymkode: f2a90...921

Høres rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man egentlig kun bli innlagt på nattestid dersom man er psykotisk? Det var det legen jeg snakket med fortalte at man nå kunne. At det egentlig kun var psykoseposten som var åpen for inntak på natten. Noen som har blitt innlagt på natten den siste tiden som kan bekrefte/avkrefte det? 

Anonymkode: f2a90...921

Da har psykiatrien begynt å fungere annerledes enn resten av helsevesenet hvor man ellers har inntak uavhengig av diagnose og problematikk. Om det skulle derimot stemme, forundrer meg ikke, men det forundrer meg heller ikke at dette var noe en lege fant på å si for å avslå en innleggelse uten å måtte gå i diskusjon med pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man egentlig kun bli innlagt på nattestid dersom man er psykotisk? Det var det legen jeg snakket med fortalte at man nå kunne. At det egentlig kun var psykoseposten som var åpen for inntak på natten. Noen som har blitt innlagt på natten den siste tiden som kan bekrefte/avkrefte det? 

Anonymkode: f2a90...921

Dette stemmer ikke.

Anonymkode: 5486a...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Da har psykiatrien begynt å fungere annerledes enn resten av helsevesenet hvor man ellers har inntak uavhengig av diagnose og problematikk. Om det skulle derimot stemme, forundrer meg ikke, men det forundrer meg heller ikke at dette var noe en lege fant på å si for å avslå en innleggelse uten å måtte gå i diskusjon med pasienten.

Trur på det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DPSet her har gjort det. Man kan akuttinnlegges på psykoseposten og de som ikke er psykotisk blir overført annen avdeling på morgenen etter. Men hovedregelen er at man blir akuttinnlagt på sykehuset sin psykiatripost før en eventuell overføring til DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvangsinnlagt på natta en gang. Da var jeg ikke psykotisk,. men pga en misforståelse trodde de jeg var akutt suicidal. Det hele er en lang historie, men enden på visa var at jeg ble skrevet ut et par dager seinere. Legevaktslegen ville ikke høre da jeg forsøkte å forklare hvordan det hang sammen, men jeg ble trodd på psyk. akutten heldigvis. 

Om de velger å legge inn noen på natta, er det fordi de vurderer det som så alvorlig at det ikke kan vente. Ofte innebærer nok det psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvangsinnlagt kl. 4.00 om natten pga. dissosiasjon som jeg nå i ettertid tror legen misforsto til å være psykose, men husker veldig lite selv og mye er lest i ettertid. Lang historie. Jeg var livredd pga. mye inni meg og gjorde motstand i ambulansen og kom meg løs fra bilbeltet. Første gang jeg har havnet på isolat på psykiatrisk avdeling etter kroppsvisitasjon. Utskrevet før det var gått 12 timer - det hele var jo en misforståelse og fullstendig unødvendig. Jeg var bare ikke meg selv etter flere vanskelige dager etter en opprivende vanskelig hendelse. Hadde noen trygget, beroliget og snakket istedenfor å bruke tvang, makt og høye bestemte stemmer samt harde hender ut i ambulansen, hadde det der fått et annet utfall og jeg kunne trolig ha reist hjem igjen som den vanlige, rolige og stort sett høflige Eva Sofie. Konsekvens av at enkelte fagfolk fornekter en lidelse.

Jeg har vel også opplevd et par ganger å bli innlagt pga. suicidalitet, men dette er 15 år siden eller mer og skriver seg snart inn i psykiatriens historiebok :) Det har skjedd en del i psykiatrien på 15 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg ble tvangsinnlagt kl. 4.00 om natten pga. dissosiasjon som jeg nå i ettertid tror legen misforsto til å være psykose, men husker veldig lite selv og mye er lest i ettertid. Lang historie. Jeg var livredd pga. mye inni meg og gjorde motstand i ambulansen og kom meg løs fra bilbeltet. Første gang jeg har havnet på isolat på psykiatrisk avdeling etter kroppsvisitasjon. Utskrevet før det var gått 12 timer - det hele var jo en misforståelse og fullstendig unødvendig. Jeg var bare ikke meg selv etter flere vanskelige dager etter en opprivende vanskelig hendelse. Hadde noen trygget, beroliget og snakket istedenfor å bruke tvang, makt og høye bestemte stemmer samt harde hender ut i ambulansen, hadde det der fått et annet utfall og jeg kunne trolig ha reist hjem igjen som den vanlige, rolige og stort sett høflige Eva Sofie. Konsekvens av at enkelte fagfolk fornekter en lidelse.

Jeg har vel også opplevd et par ganger å bli innlagt pga. suicidalitet, men dette er 15 år siden eller mer og skriver seg snart inn i psykiatriens historiebok :) Det har skjedd en del i psykiatrien på 15 år...

Huff, det hørtes helt forferdelig ut. Godt at det tilhører fortida nå!

Jeg tror de kan vinne veldig mye på å spandere 5-10 minutter ekstra på å høre etter, ta seg tid til å forklare hva de tenker på en ryddig måte. Den gangen dette skjedde med meg, følte jeg meg bare totalt overkjørt. Jeg var edru, ikke suicidal, hadde ikke skadet meg. I første omgang hadde jeg vært fysisk syk noen dager, sovet veldig mye og ikke tatt telefonen/ringt tilbake slik jeg pleier. Så kom politi+ambulanse for å sjekke forholdene, og da oppsto det ytterligere en misforståelse. Før jeg flyttet inn i leiligheten jeg bodde i da, hadde noen montert en krok i taket. Jeg har en vag erindring om at det hang en sånn hengevugge i den da jeg var på visning. Så skulle jeg ha noe i et overskap som ikke var så langt unna. Etter det glemte jeg å rydde på plass gardintrappa, så da ble det nok en smal sak å trekke feil konklusjon. Det hadde jeg ikke i min villeste fantasi tenkt på, så jeg ble virkelig helt satt ut da jeg ble konfrontert med dette på legevakta. Jeg ble vettskremt av måten de behandlet meg på. Det hadde vært mulig å unngå om de ikke hadde opptrådt så autoritært. Jeg tror ikke den legen snakket med meg i mer enn to minutter. Tre sykepleiere sto i døra og passet på til politiet kom tilbake og kjørte meg til psyk. Faktisk følte jeg at politiet på en måte forsto hva jeg sa, men de måtte jo bare "gjøre det som var jobben deres..." Legens ord er vel lov i sånne situasjoner. 

Slikt håper jeg tilhører sjeldenhetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...