Gå til innhold

En ser at håndvask har effekt - mer enn forventet


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen, "Halvering av hjerteinnleggelser under pandemien" fra Dagens Medisin viser hvor effektivt et så enkelt middel som å ha fokus på god håndhygiene i den generelle befolkningen har å si for helsen vår - overraskende mye.

Jeg siterer følgende fra artikkelen: "– Vi har en halvering av hjerteinnleggelser og ser også mindre lungebetennelser, hjerneslag og andre innleggelser under pandemi-tiltakene. Den nærliggende sammenhengen er ikke frykt for å komme på sykehuset, men at influensa nesten er borte, sier Schirmer til Dagens Medisin.

Grunnen til det, sier Schirmer, er at tiltakene som ble innført, virket.

– Vi kan ikke vise direkte årsakssammenheng. Men tiltakene, som å vaske hender, hoste i albuehulen, og holde avstand resulterte i at influensa nesten forsvant. Dermed er det mindre betennelse. Og vi vet at betennelsesreaksjoner i kroppen gir en økt risiko for infarkt."

Litt lenger ned i artikkelen står det også: "Andre områder vi har sett nedgang på er i mage- og luftveisplager, og reduksjon i antall eldre som dør i det som til vanlig er influensasesong. Håndvask er et enkelt og effektivt tiltak som brukes mye på sykehus. Nå ser vi hvor effektivt det er, og den store forskjellen det utgjør i samfunnet."

Og dette synes jeg jo var litt interessant og funderer i mitt stille på hvorfor: "– Det er ikke med i artikkelen om studien, men et annet interessant funn er at vi ser forskjell mellom kjønnene. Kvinner vasker hendene og tar mer smittehensyn på et tidligere tidspunkt enn hva menn gjør. Menn reagerer først når tiltakene blir satt i verk. Det er helt klare forskjeller i tallene, sier Schirmer." Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er det mange som burde lese. Jeg har virkelig store problemer med å forstå hvordan det er mulig for folk å være så dumme at de f.eks. dropper håndvasken etter å ha vært på do!   Hva er det å tape på å følge smitteværnrådene? Ingenting! Kanskje dette endelig synker inn hos en del flere. Det sparer faktisk liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...