Gå til innhold

Hypoman av SSRI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært alvorlig deprimert, begynte derfor på SSRI i går. Nå i ettermiddag har jeg begynt å få symptomer på hypomani, mer energi, rastløshet, forsterkede sanser og tanketempoet har økt. Jeg begynte på en lavere dose en hva som er vanlig ved depresjon. Kan en lav dose SSRI faktisk ha sendt meg oppover? 

Anonymkode: 36ab5...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært alvorlig deprimert, begynte derfor på SSRI i går. Nå i ettermiddag har jeg begynt å få symptomer på hypomani, mer energi, rastløshet, forsterkede sanser og tanketempoet har økt. Jeg begynte på en lavere dose en hva som er vanlig ved depresjon. Kan en lav dose SSRI faktisk ha sendt meg oppover? 

Anonymkode: 36ab5...8dc

Ja, det er nærliggende å tro at dette er medikamentutløst. Du bør ta kontakt med forskrivende lege umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Janus30 skrev:

Ja, det er nærliggende å tro at dette er medikamentutløst. Du bør ta kontakt med forskrivende lege umiddelbart. 

Jeg får gjøre det på mandag. Blir det for dumt å seponere på egenhånd? 

Anonymkode: 36ab5...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får gjøre det på mandag. Blir det for dumt å seponere på egenhånd? 

Anonymkode: 36ab5...8dc

Du har jo akkurat begynt på dem, så jeg hadde ikke brydd meg. Mistenker du at medisinen gjør deg hypoman trenger du vel strengt tatt ikke en leges avgjørelse på om du kan seponere eller ikke. Det er jo du som bestemmer hva du putter i munnen. 

Anonymkode: 63e2f...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo akkurat begynt på dem, så jeg hadde ikke brydd meg. Mistenker du at medisinen gjør deg hypoman trenger du vel strengt tatt ikke en leges avgjørelse på om du kan seponere eller ikke. Det er jo du som bestemmer hva du putter i munnen. 

Anonymkode: 63e2f...63c

Det er sant, men kan man faktisk bli hypoman etter en dag på SSRI? 

Anonymkode: 36ab5...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men kan man faktisk bli hypoman etter en dag på SSRI? 

Anonymkode: 36ab5...8dc

Det er utrolig hva som er mulig. 

Anonymkode: b341d...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men kan man faktisk bli hypoman etter en dag på SSRI? 

Anonymkode: 36ab5...8dc

Det er ganske typisk for (spesielt for dårlig behandlet) bipolar lidelse at man reagerer voldsomt, både raskt og sterkt, på antidepressiva. Hjernen mangler på en måte de stabiliserende mekanismene. 
 

Jeg ville ikke brukt antidepressiva hvis jeg var på vei oppover. Jeg synes du kan høre med legevakten hva du skal gjøre, og for å få objektivt vurdert hva du er og ikke er. Viktig å få «kvelt» dette før det utvikler seg ytterligere hvis det er en hypomani eller mani.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...