Gå til innhold

Noen vegetarianere her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vegetarianer i "hodet" men ikke 100 prosent i praksis. Forsøker å spise mest mulig vegetarian-mat fordi jeg sliter med at dyr må dø. 

Hva med deg?

Anonymkode: 47e23...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer i "hodet" men ikke 100 prosent i praksis. Forsøker å spise mest mulig vegetarian-mat fordi jeg sliter med at dyr må dø. 

Hva med deg?

Anonymkode: 47e23...326

Nei, jeg mener at vi mennesker er skapt til å skulle spise kjøtt og trenger også de næringsstoffene i kjøttet for å klare oss uten ekstra tilskudd eller å overkompensere med annet. Jeg tenker at en kan jo være en bevisst forbruker og tenke på dyrevelferd når en velger kjøtt, fugl og ev. fisk. Selv ser jeg det også tydelig på kvaliteten og har i det siste besluttet sammen med samboer å gå bort fra de billigste merkene f.eks. av kyllingfilet og kyllingkjøttdeig (dvs. First Price). Når disse lakseoppdrettene på land kommer skikkelig i drift, kommer jeg til å kjøpe fisken min der av hensyn til både villfisk og livet i sjøen ellers. Vi har bare en klode. Hørte på nyhetene her om dagen at vi siden 1970-tallet ikke har vært snille med dyrene som lever sammen med oss på denne kloden - og mye er nok for sent å redde allerede er jeg redd.

Nå høres jeg sikkert ut som både en naturverner og dyreforkjemper, men er egentlig ingen av delene. Mener bare at det bør være plass til alle på denne kloden og at vi mennesker frem til nå har vært altfor egoistiske slik vi har turet frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vegetarianer, men jeg spiser bare fiskekjøtt. Jeg er glad i vanlig kjøtt, men jeg slutta å spise det for et par år sida pga. dyrevelferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Ikke vegetarianer, men jeg spiser bare fiskekjøtt. Jeg er glad i vanlig kjøtt, men jeg slutta å spise det for et par år sida pga. dyrevelferd. 

Hadde fisken hatt mimikk i trynet og evne til å gi fra seg lyd med en stemme, så hadde du nok ikke ha villet spise fisk heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende. Men fisk har et mye mer primitivt nervesystem enn pattedyr. De føler kanskje smerte, men jeg tviler på at de har bevissthet på samme måte som pattedyr har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beatha skrev:

Hadde fisken hatt mimikk i trynet og evne til å gi fra seg lyd med en stemme, så hadde du nok ikke ha villet spise fisk heller...

Jeg klarer ikke å spise dyr som jeg har sett i live. Da sliter jeg. Nyter ikke maten om jeg foreks har sett noen drepe en fisk og legge den på bordet etterpå. Jeg er nødt til å distansere meg og kjøpe på butikken og ikke sett dyret i live for å klare å spise det.  

Anonymkode: 47e23...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å spise dyr som jeg har sett i live. Da sliter jeg. Nyter ikke maten om jeg foreks har sett noen drepe en fisk og legge den på bordet etterpå. Jeg er nødt til å distansere meg og kjøpe på butikken og ikke sett dyret i live for å klare å spise det.  

Anonymkode: 47e23...326

Jeg klarer ikke drepe fisk, så fisking ble det slutt på for lenge siden. Men spiser fisk fra butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg klarer ikke drepe fisk, så fisking ble det slutt på for lenge siden. Men spiser fisk fra butikken. 

Da er jeg ikke alene om det. Er så vondt å se de lide. Først får de kroken i munnen og så nei det er grusomt å se. Derfor var ikke jeg den som ville spise middagen da venner av meg fisket og vi skulle spise etterpå. Jeg var vitne til alt og orket ikke å spise den. 

Anonymkode: 47e23...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg ikke alene om det. Er så vondt å se de lide. Først får de kroken i munnen og så nei det er grusomt å se. Derfor var ikke jeg den som ville spise middagen da venner av meg fisket og vi skulle spise etterpå. Jeg var vitne til alt og orket ikke å spise den. 

Anonymkode: 47e23...326

Ja det må være vondt å bli dratt etter den kroken, for så å bli steinet ihjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer i "hodet" men ikke 100 prosent i praksis. Forsøker å spise mest mulig vegetarian-mat fordi jeg sliter med at dyr må dø. 

Hva med deg?

Anonymkode: 47e23...326

Spiser alt jeg. Men få unntak, men da er det fordi jeg ikke makter smak/konsistens (oliven, sopp, stangselleri), ikke fordi det har levd en gang. Grønnsaker og frukt har jo også levd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alt (bortsett fra noen få ting jeg ikke liker, som peanøtter, rosiner og syltelabber), men vi spiser lite animalske produkter her hjemme fordi to av ungdommene er veganere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja det må være vondt å bli dratt etter den kroken, for så å bli steinet ihjel. 

Enig i det. Eller å bli fanget i garn. Da hadde i alle fall jeg hylt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fiske, bløgge, sløye, koke/steke og spise fisk. Jeg klarer også å skyte, slakte, koke/steike en fugl eller et dyr. Det smaker veldig godt med litt tilbehør. Veldig god mat som er et must for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle jeg vært vegetarianer er jeg redd det hadde blitt mye pommes frites og potetgull. Jeg har kresenheten fra barndommen i behold.

Egentlig synes jeg synd på dyr som fødes for å bli slaktes. Kanskje aller mest på geitekillinger av mannlig kjønn, de blir jo slaktet med en gang de kommer ut av moren. Det synes jeg er hjerterått. Dessuten er geiter ett slags hellig dyr for meg. (Baphomet).

Anonymkode: e250b...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten er geiter ett slags hellig dyr for meg. (Baphomet).

Satanist du da, eller? Det er i alle fall Baphomet som liksom skal være Satan, er det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Beatha skrev:

Satanist du da, eller? Det er i alle fall Baphomet som liksom skal være Satan, er det ikke? 

Ja med noen modifikasjoner.

Anonymkode: e250b...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det er noe jeg ikke klarer tanken på å spise... Og det handler om fordommer i mitt eget hode... Det er tunger av ulikt slag samt øyne - nei, fy... Det hjelper ikke at de som har smakt det sier at det er godt engang. Samt smalahåver og andre hoder for den saks skyld.

Og en del av det som @Lillemus nevner, får jeg heller ikke ned - men det har jeg smakt på i det minste. Og ost. Der er jeg visst sær sammenlignet med andre og jeg brekker meg, men ubehandlet ost synes jeg har en syrlig usmakelig smak som ikke tiltaler meg, men kanskje enkelte smøreoster kunne gått. De er i hvert fall spisendes i ostekremglasurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 20.05, Fionys skrev:

Jeg kan fiske, bløgge, sløye, koke/steke og spise fisk. Jeg klarer også å skyte, slakte, koke/steike en fugl eller et dyr. Det smaker veldig godt med litt tilbehør. Veldig god mat som er et must for meg.

Forsøkte å leve som vegetarianer i 2 dager nå. Det var forferdelig for jeg følte meg ikke mett. Følte meg ør i hodet og tom i magen så måtte spise kjøtt igjen. 

Anonymkode: 47e23...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer i "hodet" men ikke 100 prosent i praksis. Forsøker å spise mest mulig vegetarian-mat fordi jeg sliter med at dyr må dø. 

Hva med deg?

Anonymkode: 47e23...326

Hei

jeg elsker å lage mat!

rødvinssaus, artisjokkrem, sprøstekte jordskokker, og sellerirotmos, melkeporsjert torsk, nøttesmør m.m listen ville blitt ekstremt lang om jeg skullecskrive min matkjærlighetsliste.

og derfor er det vanskelig ikke tilberede kjøtt og fisk.

selv spiser jeg grønnsaker oster og salat, men når jeg inntar kjøkkenet, greier jeg ikke, la være lage oksehalesuppe, en godt marinert biff, jeg kan jobbe i timesvis med marineringer av kjøtt, med sous vide, med å utforske smaker og nye innslag og uvante måter å bruke råvarer på.

Men jeg spiser ikke kjøtt, men jeg tilberede kjøtt, og jeg er veldig flink til å lage en mør  biff. Dette har en spesielt god kokk fortalt meg, kunne ikke forstå hva jeg gjør, hvordan mulig, fordi jeg spiser ikke selv kjøtt.

vet ikke hva man skal kalle meg?

lidenskapelig vegitarianer som mister forstanden når matlaging kaller?

ang biff har jeg laget en egen langtidsmørning, denne lagde jeg før jeg fikk og oppdaget, sous vide, og fordelen er at det skal svært mye til for å ikke lykkes med biff.

en dag jeg inviterte noen på det jeg mente var, « mat som burde kastes» , men om dere vil, kom og spis, så selv om de sa biff god , syns jeg vanskelig servere og la noen spise det:-(

men saus, skummos, smørstekte grønnsaker var veldig bra, men kjøttet... det var elendig...

jeg la merke til måten de skar kjøttet på, det var ikke så verst, men fra jeg tok det ut av en marinering, og pga hastverk og lite tid, i det øyeblikk biffen lå i hånden min, visste jeg, dette blir aldri bra biff.

man kan faktisk kjenne det når man holder et kjøttstykke som blir bra biff.

men... noen var invitert i hastverk, så for første og siste gang i mitt liv, hastverkbiff ble et resultat, etter mitt skjønn, elendig!

For folk som spiser ute her og der, har det  sikkert nådd målstreken pga sultfølelse, og smaksrikt tilbehør, men dette var for min matlagingsglede forferdelig.
 

aldri mer hastverksbiff, forferdelig lage noe man kjenner ikke er bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 17.52, stjernestøv skrev:

Ja det må være vondt å bli dratt etter den kroken, for så å bli steinet ihjel. 

Det er sant. Klarer derfor ikke å kjenne gleden av å fiske på den måten jeg ønsker. Jeg tror at en fisk har en slags hjerne. Noen sier at fisker ikke har hjerne eller følelser. Men jeg tror de har. Derfor så sliter jeg med å ete fisk som jeg har sett i live. Jeg klarer det ikke. 

Anonymkode: 47e23...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...