Gå til innhold

Hvordan best mulig sikre seg mot svindel på Finn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært på Finn såpass lenge at jeg ser der er en del av det. Blitt forsøkt svindlet flere ganger, men har alltid sett tegnene. De som har forsøkt svindlet meg har forsåvidt da brukt ganske enkle og tarvelige metoder som var lette å avsløre. Som feks kombinasjoner av anonyme ‘Finn brukere’, veldig pågående, bruker falske bilder av varene, sparsommelige opplysninger av produktene, oppgir ofte ‘for lav’ pris enn hva som er realistisk osv osv.

Jeg har lang erfaring med kjøp og salg. Heldigvis er de aller fleste ærlige. Og det har alltid vært snakk om relativt små beløp rundt 500 kr pluss/minus. Jeg har bare fått topp score gode anmeldelser fra folk og har aldri behøvd å gi dårlige vurderinger tilbake.
 

Nå skal jeg derimot muligens kjøpe en vare til nærmere 8000 kr. Han virker veldig seriøs. Har vært på Finn i 2 år og har fått et par gode anmeldelser. Han selger også et par andre ting han hat lagt ut. Han har sendt meg flere troverdige bilder av produktet og gitt grundig beskrivelse og informasjon. Han sier også han har kvittering. Han foreslo at jeg betalte halvparten nå og resten når jeg mottar varen. 

Jeg vet derimot at mange svindlere bruker denne metoden. Sender kvittering av pakken med kvittering på posten og så sender de feks bare skrot. Eller så sender de ikke noe i det hele tatt, og har bare sendt bilde av falsk kvittering.

Så nå lurer jeg på om noen kan gi meg gode tips for hvordan sikre seg mot svindel her. Er det feks en måte å skaffe seg sikker identifikasjon fra ham? Kan jeg be om å få betale kun 1/3 av beløpet mot å identisfisere meg ved å vise bilde av Finn profilen min, evt førerkort/pass? Eller er det for risikabelt? 

Hvordan gjør egentlig folk dette etter at Finn sluttet med å tilby ‘sikker betaling’?

Til info forøvrig så holder selger til i nabo kommunen, men det er likevel et godt stykke unna og for langt å reise for å hente produktet. Og det er ingen jeg kjenner som kan hente det for meg.

Anonymkode: cef72...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...