Gå til innhold

Kupton. Adhd utredning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I mine svar legger jeg til grunn at pasienten ønsker en best mulig utredning, som gir en mest mulig korrekt diagnose, som igjen er grunnlaget for best mulig behandling.

Nei, det er ikke nok med egenrapportering. Helst bør en ha opplysninger både fra foreldre/foresatte, barnehageansatte og lærere.

Så bør en bruke strukturerte intervjuer og psykologiske tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

I mine svar legger jeg til grunn at pasienten ønsker en best mulig utredning, som gir en mest mulig korrekt diagnose, som igjen er grunnlaget for best mulig behandling.

Nei, det er ikke nok med egenrapportering. Helst bør en ha opplysninger både fra foreldre/foresatte, barnehageansatte og lærere.

Så bør en bruke strukturerte intervjuer og psykologiske tester.

Tusen takk for svar kupton 😊Det var informerende.

Anonymkode: 90290...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

I mine svar legger jeg til grunn at pasienten ønsker en best mulig utredning, som gir en mest mulig korrekt diagnose, som igjen er grunnlaget for best mulig behandling.

Nei, det er ikke nok med egenrapportering. Helst bør en ha opplysninger både fra foreldre/foresatte, barnehageansatte og lærere.

Så bør en bruke strukturerte intervjuer og psykologiske tester.

Jeg fikk diagnosen selv om jeg ikke hadde noen typiske symptomer hverken i barnehagen eller på skolen. Diagnosen ble stilt på grunnlag av et skjema, samtale med pårørende og noen samtaler med behandler. 

Anonymkode: 59883...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnosen selv om jeg ikke hadde noen typiske symptomer hverken i barnehagen eller på skolen. Diagnosen ble stilt på grunnlag av et skjema, samtale med pårørende og noen samtaler med behandler. 

Anonymkode: 59883...89a

Er det lenge siden?

Anonymkode: 90290...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noe som sier at om man har en traumelidelse bør man være mer forsiktig med å sette en ADHD/ADD-diagnose? Jeg vet at mange av symptomene er sammenfallende. Jeg er redd at hadde jeg vært barn og vokst opp i 2020, hadde jeg vært et barn som hadde blitt medisinert med sentralstimulerende pga turbo døgnet rundt, uro, irritabilitet og rastløshet blant annet. Det skremmer meg litt når en i voksen alder vet at det skyldes noe helt annet som skjedde i barndommen og mest trolig ikke var ADHD. I dag har jeg fortsatt den tendensen at jeg ikke kan sitte uvirksom og slappe av. Jeg må hele tiden gjøre et eller annet, være virksom, men har forstått at det ikke er uvanlig ved enkelte traumelidelser. Jeg må t.o.m. bruke tiden virksomt når jeg blir sittende lenge på toalettet, men tror det handler om redsel for egne tanker og å bli sittende uvirksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Er det forresten noe som sier at om man har en traumelidelse bør man være mer forsiktig med å sette en ADHD/ADD-diagnose?

Ja, dette tas det hensyn til. Etter min mening ofte i alt for stor grad slik at personer med ADHD ikke får riktig diagnose og behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Ja, dette tas det hensyn til. Etter min mening ofte i alt for stor grad slik at personer med ADHD ikke får riktig diagnose og behandling.

Du vet jo veldig lite ut ifra det jeg har sagt, men kan det ha noe for seg å ha en ADHD-utredning for min del? Føler det er for mye å be om. Er også redd for å bli mistenkt på å være ute etter medisiner, siden jeg allerede går på vanedannende smertestillende, men er usikker på om jeg ville ha forsøkt sentralstimulerende om det ble tilbudt. Men det hadde vært en fin følelse å virkelig kunne slappe av i sofaen f.eks., men har tenkt at det for meg ikke er oppnåelig, annet enn når jeg sover med nedsløvende medisiner. Selv da må jeg gjøre noe inntil jeg sovner i form av å lese, skrive e.l.

Har tenkt på en annen ting: Kan en med ADHD få en oppkvikkende effekt av å ta sentralstimulerende medisin, som f.eks. Ritalin? Eller blir alle med en ADHD-diagnose roligere av sentralstimulerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke enkelt. På den ene side er det slik at en meget traumatisk barndom kan gi symptomer som kan forveksles med ADHD. På den annen side er ADHD en meget genetisk arvelig lidelse. Dvs at det er meget stor sannsynlighet for at en person med ADHD har vokst opp med minst en forelder med samme sykdom. Dette igjen (ADHD hos foreldre) øker sterkt sannsynligheten for at barnet får en traumatisk oppvekst som igjen, dersom det kommer til feil utreder, reduserer sannsynligheten for at barnet med ADHD faktisk får diagnosen ADHD.

Det er ikke for mye forlangt å be om en utredning. På den annen side er det liten grunn for å gjøre det dersom det ikke skal føre til noen behandlingsmessige konsekvenser.

For meg er pasientens livskvalitet "bunnlinjen" i all behandling (med unntak av der det er fare for andre). Jeg mener derfor at terskelen for prøvebehandling med SS skal være svært lav. Samtidig skal en sikre seg evaluering fra ulike kilder: Pasienten selv, pårørende, lærere, kolleger, ledere, og terapeuten. Hvis 8 uker med SS gir et entydig bilde av økt livskvalitet og funksjon, er det avgjørende for å fortsette behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kupton skrev:

Dette er ikke enkelt. På den ene side er det slik at en meget traumatisk barndom kan gi symptomer som kan forveksles med ADHD. På den annen side er ADHD en meget genetisk arvelig lidelse. Dvs at det er meget stor sannsynlighet for at en person med ADHD har vokst opp med minst en forelder med samme sykdom. Dette igjen (ADHD hos foreldre) øker sterkt sannsynligheten for at barnet får en traumatisk oppvekst som igjen, dersom det kommer til feil utreder, reduserer sannsynligheten for at barnet med ADHD faktisk får diagnosen ADHD.

Det er ikke for mye forlangt å be om en utredning. På den annen side er det liten grunn for å gjøre det dersom det ikke skal føre til noen behandlingsmessige konsekvenser.

Ja, forsto hva du mente i første avsnittet omsider etter å ha lest det gjentatte ganger med noen timers mellomrom. Jeg er vel for så vidt ikke imot medisinering selv direkte om det kan gi et bedre liv, men har noen kontrollerende foreldre som ville gått mann av skaftet om "datteren valgte selv å bli narkoman" - synes jeg hører de. Gode grunner til at jeg bor på en annen kant av landet og begrenser kontakten med de etter råd fra flere, bl.a. psykologen min. Har aldri forsøkt "å se" foreldrene mine i lys av en ev. ADHD-diagnose, og en av de har helt avgjort ikke det, men kan se visse trekk hos den andre som kanskje kan forklare en del av oppførselen dennes opp igjennom. Men som sagt ville hele jorden bli rystet til innvollene dersom de ble bedt om å fylle ut noe skjema som det nevnes i starten av denne tråden... Og jeg vil få reprimande på reprimande, så noen har problemer med å innse at datteren selv er blitt voksen og mer selvstendig enn som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere diskuterer måter å diagnostisere på , må dere huske at noen tilfeller er åpenbare og opplagte, mens andre er i grenseland og kan kreve innsamling av opplysninger fra mange kilder og over lang tid før en kan trekke en konklusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...