Gå til innhold

Innlagt nesten alene


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg er nå innlagt på DPS. Vi er fire pasienter på en timannspost. Det har vi vært hele uken. Slik har det vært flere av de siste innleggelsene. Denne helgen er to på perm så vi er to igjen. Kan det være korona som gjør at folk vegrer seg for innleggelse?

Noen andre som har vært innlagt det siste halve året som har merket det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Fru2020 skrev:

Kan det være korona som gjør at folk vegrer seg for innleggelse?

Hvis det er sånn, kan ikke det da bety at innleggelse ikke er strengt tatt nødvendig for mange? At det ikke er påtrengende nødvendig? Det at pasientene ikke har behov/lyst for å bli innlagt for sine psykiske plager kan jo si noe om at det de sliter med tross alt ikke er så innmari alvorlig at de må ha innleggelse? Bare en tanke. 

Anonymkode: 79341...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært på akuttpost dette året. Da corona eksploderte i mars så var det merkbart mindre pasienter. Nå var det stappfullt på avdelingen jeg har avtale med så jeg ligger på mammas sofa i stedet. Skal på DPS om 9 dager da. Spent på om det er mange der da. Hadde vært fint om det ikke var så mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo merkbar nedgang på legekontorene også..

Kanskje det har en sammenheng? 
At flere må vente på behandling på dagtilbud, og ikke døgn

Anonymkode: 68ae3...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengere kriterier for innleggelse?

Om folk ikke er så syke at de ikke higer etter innleggelse pga Korona? At de strengt tatt ikke har vært så syke ved tidligere innleggelser at de har trengt det. At det handler bare om at de har hatt lyst å bli lagt inn? Noe sånt en ab skrev lenger oppe. Eller sånn jeg tolka det i alle fall.

Jeg vet ikke for andre,  men for min del, om jeg hadde vært så dårlig at jeg  mente jeg trengte og ble tilbydt innleggelse, hadde ikke Korona stoppa meg. Hvis jeg var SÅ dårlig trur jeg Korona hadde blitt underordna. Men nå er jeg skjelden SÅ dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Villanda skrev:

Om folk ikke er så syke at de ikke higer etter innleggelse pga Korona? At de strengt tatt ikke har vært så syke ved tidligere innleggelser at de har trengt det. At det handler bare om at de har hatt lyst å bli lagt inn? Noe sånt en ab skrev lenger oppe. Eller sånn jeg tolka det i alle fall.

Da tolket du meg rett. Hvis dette stemmer burde det ringe en varselbjelle hos helsearbeiderne, behandlerne, innleggende lege. 

Jeg higer aldri etter innleggelse. Har kun vært innlagt noe ytterst få ganger i mitt snart 50- årige liv,  men da har det vært presserende nødvendig, sånn som f.eks i fjor høst da jeg ble innlagt med psykose på PAM. 

Anonymkode: 79341...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er sånn, kan ikke det da bety at innleggelse ikke er strengt tatt nødvendig for mange? At det ikke er påtrengende nødvendig? Det at pasientene ikke har behov/lyst for å bli innlagt for sine psykiske plager kan jo si noe om at det de sliter med tross alt ikke er så innmari alvorlig at de må ha innleggelse? Bare en tanke. 

Anonymkode: 79341...117

Det kan jo være det er rett. Eller kan det jo være motsatt, at mange av de som sitter hjemme virkelig hadde trengt en innleggelse, men nå er hjemme og blir så syke at det blir vanskeligere å behandle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir flere innleggelser, med mer alvorlige diagnoser utover vinteren?
At psyke holde ut lengre enn de bør, før de tilslutt må tvangsinnlegges? 
Så har man plutselig ikke nok plasser....

Anonymkode: 68ae3...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært perioder også utenom corona der det har vært variasjon i antall innlagte enten det har vært på akuttavdeling eller andre avdelinger. Jeg har også opplevd å bare være meg og et par andre pasienter en helg eller en ukes tid det jeg kan huske.

Det jeg imidlertid har erfart innen somatikken etter at coronaen kom over oss, er at den generelle terskelen for i det hele tatt bli sendt til akuttmottaket har blitt vesentlig høyere. Der jeg tidligere ble sendt direkte til akuttmottaket etter å ha snakket med sykepleier på legevakt fordi tilstanden min egentlig er så avklart, må jeg nå møte opp på legevakten for og bli vurdert av en lege for om det er grunnlag for at jeg skal bli sendt til akuttmottaket. Jeg blir alltid sendt dit, for det er ikke annet behandlingsalternativ, men det virker som om det er tatt inn et ekstra ledd for å forsøke å "rydde unna" unødvendige pasientinnleggelser. Dette på tross av at jeg kan være tydelig på hva som har blitt gjort før og dette kan sjekkes i journal om de ikke tror meg. Om det er det samme som skjer i psykiatrien, at legene er mer restriktive med hvem som får innleggelse og ikke, kan jo dette påvirke totalt antall innleggelser. Da jeg var innlagt på medisinsk avdeling i juni i noen dager, virket det roligere der enn de gangene jeg har vært der før For noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.9.2020 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Hvis det er sånn, kan ikke det da bety at innleggelse ikke er strengt tatt nødvendig for mange? At det ikke er påtrengende nødvendig? Det at pasientene ikke har behov/lyst for å bli innlagt for sine psykiske plager kan jo si noe om at det de sliter med tross alt ikke er så innmari alvorlig at de må ha innleggelse? Bare en tanke. 

Anonymkode: 79341...117

Sier du det samme om slagpasientene som var etterlyst tidlig i sommer også? 

Anonymkode: 761f2...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier du det samme om slagpasientene som var etterlyst tidlig i sommer også? 

Anonymkode: 761f2...a5b

Slagpasienter, kreftpasienter, bilulykke-ofre, o.l kan alle si nei til innleggelse hvis de er redde for Corona. Det er de alvorligste tilfellene, feks koma-pasienter som ikke har mulighet til å be om innleggelse selv. Sånn er det nok i psykiatrien også, tror du ikke? Hver og en har ansvar for eget liv, og innleggelser bør bare være strengt nødvendig. 

Farfaren min ble operert for et stort brokk for ikke lenge siden og ble sendt hjem dagen etter. Så selv i somatikken er de knipne på innleggelser hvis ikke det er veldig alvorlig. Hadde blitt litt rart om farfar skulle ha insistert på flere dager, og det hadde heller ikke nådd frem. 

Anonymkode: 79341...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slagpasienter, kreftpasienter, bilulykke-ofre, o.l kan alle si nei til innleggelse hvis de er redde for Corona. Det er de alvorligste tilfellene, feks koma-pasienter som ikke har mulighet til å be om innleggelse selv. Sånn er det nok i psykiatrien også, tror du ikke? Hver og en har ansvar for eget liv, og innleggelser bør bare være strengt nødvendig. 

Farfaren min ble operert for et stort brokk for ikke lenge siden og ble sendt hjem dagen etter. Så selv i somatikken er de knipne på innleggelser hvis ikke det er veldig alvorlig. Hadde blitt litt rart om farfar skulle ha insistert på flere dager, og det hadde heller ikke nådd frem. 

Anonymkode: 79341..

Jeg kjenner ikke til brokk, men det er mange som protesterer når eldre mennesker blir sendt rett hjem etter operasjoner, når de ikke vil være i stand til å klare seg selv. Det fører i mange tilfeller frem også, ved f.eks. at de får et opphold på pleiehjem eller lignende til de er friske nok til å dra hjem. Noen ganger blir de sendt hjem likevel, men får hjemmesykepleie en stund. 

Anonymkode: 4459c...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...