Gå til innhold

CRP?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Ringte legesenteret og hun i luka sa jeg hadde en crp på 13, den skulle være på under 5. Spurte om jeg hadde betennelse, ikke som jeg vet. Har jo alltid infeksjon når jeg tar blodprøver...når jeg har vært innlagt og. Men ingen prøver å finne ut hvor det kommer fra. Hun sa jeg kunne få legetime, men sa nei til det. Nå skal jeg jo til ultralyd i oktober ang galleblæren. Og de mener jo mine plager er psykisk, men kan det være noe fysisk og siden jeg alltid har infeksjon? Og kan det komme fra lungene/slim i lungene siden jeg røyker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ringte legesenteret og hun i luka sa jeg hadde en crp på 13, den skulle være på under 5. Spurte om jeg hadde betennelse, ikke som jeg vet. Har jo alltid infeksjon når jeg tar blodprøver...når jeg har vært innlagt og. Men ingen prøver å finne ut hvor det kommer fra. Hun sa jeg kunne få legetime, men sa nei til det. Nå skal jeg jo til ultralyd i oktober ang galleblæren. Og de mener jo mine plager er psykisk, men kan det være noe fysisk og siden jeg alltid har infeksjon? Og kan det komme fra lungene/slim i lungene siden jeg røyker? 

Står litt om typiske verdier for ulike sykdommer her.

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/undersokelser/crp-hva-er-det/?page=5

Anonymkode: 401b2...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv hadde jeg fått CRP-en ned til 17 da jeg ble utskrevet fra sykehuset etter å ha vært innlagt med lungebetennelse. Det var ganske alvorlig, for måtte ligge med oksygen i noen dager. Jeg tror jeg hadde CRP opp mot 260 den gangen, men det jeg skal frem til, er at da jeg ble utskrevet, fikk jeg kastet etter meg resepter på hele tre ulike antibiotikaer. Jeg så det hele litt an og målte CRP-en etter et par uker og kroppens fantastiske immunforsvar hadde selv ordnet opp.

Jeg vil ikke råde til det ene eller det andre. Heller ikke søke på Google om alt mulig som kan være galt i kroppen ved en slik CRP-verdi. Hvem som helst kan få helseangst av mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Selv hadde jeg fått CRP-en ned til 17 da jeg ble utskrevet fra sykehuset etter å ha vært innlagt med lungebetennelse. Det var ganske alvorlig, for måtte ligge med oksygen i noen dager. Jeg tror jeg hadde CRP opp mot 260 den gangen, men det jeg skal frem til, er at da jeg ble utskrevet, fikk jeg kastet etter meg resepter på hele tre ulike antibiotikaer. Jeg så det hele litt an og målte CRP-en etter et par uker og kroppens fantastiske immunforsvar hadde selv ordnet opp.

Jeg vil ikke råde til det ene eller det andre. Heller ikke søke på Google om alt mulig som kan være galt i kroppen ved en slik CRP-verdi. Hvem som helst kan få helseangst av mindre!

Ok. Det var nå voldsomt høyt 😮 Nei jeg aner ikke hva dette kan være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha lett forhøyet bare av overvekt. forhøyet er over 10. Under 10 regnes ofte som normalt.

Anonymkode: 6a212...184

Sto ingenting om overvekt i det jeg leste. Men 13 er jo ikke høyt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ringte legesenteret og hun i luka sa jeg hadde en crp på 13, den skulle være på under 5. Spurte om jeg hadde betennelse, ikke som jeg vet. Har jo alltid infeksjon når jeg tar blodprøver...når jeg har vært innlagt og. Men ingen prøver å finne ut hvor det kommer fra. Hun sa jeg kunne få legetime, men sa nei til det. Nå skal jeg jo til ultralyd i oktober ang galleblæren. Og de mener jo mine plager er psykisk, men kan det være noe fysisk og siden jeg alltid har infeksjon? Og kan det komme fra lungene/slim i lungene siden jeg røyker? 

Hvorfor sa du nei til legetime? Er det bedre å sitte hjemme og google for å prøve å finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor sa du nei til legetime? Er det bedre å sitte hjemme og google for å prøve å finne ut av det?

Vet ikke, bare liker ikke å gå til lege men burde vel fått svar av en lege ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hadde en kjent infeksjon er ikke 13 høyt.

Hvis du ikke hadde en infeksjon da, kan tallet tyde på at du bør endre livsstil ASAP, da slike verdier (i fravær av annen infeksjon) kan tyde på at du har inflammasjoner i blodårene dine som skaper forkalkninger. Spesielt et kosthold rikt på sukker og andre raske karbohydrater skaper inflammasjon i blodårene. I fravær av annen infeksjon skal CRP være under 2 og ideelt sett under 1. Men under kjente infeksjoner kan det hundredoble seg kortvarig. 
 

Svaret varierer derfor en del med om du var frisk da du tok målingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ISW skrev:

Hvis du hadde en kjent infeksjon er ikke 13 høyt.

Hvis du ikke hadde en infeksjon da, kan tallet tyde på at du bør endre livsstil ASAP, da slike verdier (i fravær av annen infeksjon) kan tyde på at du har inflammasjoner i blodårene dine som skaper forkalkninger. Spesielt et kosthold rikt på sukker og andre raske karbohydrater skaper inflammasjon i blodårene. I fravær av annen infeksjon skal CRP være under 2 og ideelt sett under 1. Men under kjente infeksjoner kan det hundredoble seg kortvarig. 
 

Svaret varierer derfor en del med om du var frisk da du tok målingen. 

Hadde ikke kjent infeksjon og har ikke det nå heller, og jeg lever ikke sunt. Ble litt redd nå, jeg var frisk da jeg tok målingen. Har jo alltid infeksjon, kan det være jeg har hatt det med blodårene i mange år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ISW skrev:

Hvis du hadde en kjent infeksjon er ikke 13 høyt.

Hvis du ikke hadde en infeksjon da, kan tallet tyde på at du bør endre livsstil ASAP, da slike verdier (i fravær av annen infeksjon) kan tyde på at du har inflammasjoner i blodårene dine som skaper forkalkninger. Spesielt et kosthold rikt på sukker og andre raske karbohydrater skaper inflammasjon i blodårene. I fravær av annen infeksjon skal CRP være under 2 og ideelt sett under 1. Men under kjente infeksjoner kan det hundredoble seg kortvarig. 
 

Svaret varierer derfor en del med om du var frisk da du tok målingen. 

Rart ikke legen tenkte på dette, de nevner ikke overvekten noen av dem. Synes det er dumt for det er jo et problem, har du erfaring med slankemedisiner? Vet du noe om det som kunne hjulpet meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, ISW skrev:

Hvis du hadde en kjent infeksjon er ikke 13 høyt.

Hvis du ikke hadde en infeksjon da, kan tallet tyde på at du bør endre livsstil ASAP, da slike verdier (i fravær av annen infeksjon) kan tyde på at du har inflammasjoner i blodårene dine som skaper forkalkninger. Spesielt et kosthold rikt på sukker og andre raske karbohydrater skaper inflammasjon i blodårene. I fravær av annen infeksjon skal CRP være under 2 og ideelt sett under 1. Men under kjente infeksjoner kan det hundredoble seg kortvarig. 
 

Svaret varierer derfor en del med om du var frisk da du tok målingen. 

Leste om det, skremmende. Jeg skal endre kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, stjernestøv skrev:

Leste om det, skremmende. Jeg skal endre kosthold. 

Du bør ta dette på alvor synes jeg, selv om du ikke er døende 😊 du burde starte med å kutte bort alt sukker og hvitt mel fra kostholdet ditt. Mer fokus på grønnsaker, frukt, magre kjøttprodukter, fisk, kylling og suppe, gjerne hjemmelaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ISW skrev:

Du bør ta dette på alvor synes jeg, selv om du ikke er døende 😊 du burde starte med å kutte bort alt sukker og hvitt mel fra kostholdet ditt. Mer fokus på grønnsaker, frukt, magre kjøttprodukter, fisk, kylling og suppe, gjerne hjemmelaget. 

Ok takk :) Følte meg døende, føler meg så gammel for tiden men det gjorde jeg da jeg var i tyveårene også. Som om jeg er 80 år. Ja må bare ta meg sammen og spise sunt, har så mange plager for tiden og det kan jo ha med overvekten å gjøre. Som foten min som de opererte skruer og plater inn i og tok det ut igjen, tror de har ødelagt den. Det kommer og går, det kan være skikkelig vondt når jeg går og jeg halter, men plutselig kan jeg gå normalt igjen. Tror ikke de kan gjøre noe med det, ikke vits i å reise til en kirurg da. Hadde jo time men sov ikke den natten og hadde angst, klarte ikke reise selv om mannen min presset meg. Det er ikke min feil at jeg knakk foten for lenge siden, og nå kommer senskadene. Og begynte å få vondt i magen igjen og ble helt fortvilet så jeg la meg ned på sofaen og sa "Tusen takk for all hjelp jeg får, ta bort smertene". Og med et blunk var de borte, får jo hjelp men noe er vel "Ment to be". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...