Gå til innhold

Oppgitt over at det er så dårlig hjelp for uføretrygdede til å komme i arbeid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har da vært uføretrygdet pga psykiske problemer siden jeg ble 18år og har dermed heller aldri vært i arbeid tidligere. Men det jeg er mest oppgitt over er hvor lite hjelp det er for oss uføretrygdede til å komme ut i arbeid. Jeg har lyst til å arbeide, men trenger hjelp til å komme meg ut. Ringte nav for over en uke siden og hun skulle ringe tilbake med svar angående jobb, men hun ringte aldri tilbake en gang.. Arbeidspraksis og arbeidsutprøving kan man bare glemme for det er for de på aap eller sykemeldte. Jeg vil ut i ordinært arbeid men klarer ikke og skjønner ikke hvordan jeg skal ta tak. Skulle ønske nav kunne hjulpet meg. Dytta meg ut. Skaffet meg arbeid.. 

Anonymkode: 36e68...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da vært uføretrygdet pga psykiske problemer siden jeg ble 18år og har dermed heller aldri vært i arbeid tidligere. Men det jeg er mest oppgitt over er hvor lite hjelp det er for oss uføretrygdede til å komme ut i arbeid. Jeg har lyst til å arbeide, men trenger hjelp til å komme meg ut. Ringte nav for over en uke siden og hun skulle ringe tilbake med svar angående jobb, men hun ringte aldri tilbake en gang.. Arbeidspraksis og arbeidsutprøving kan man bare glemme for det er for de på aap eller sykemeldte. Jeg vil ut i ordinært arbeid men klarer ikke og skjønner ikke hvordan jeg skal ta tak. Skulle ønske nav kunne hjulpet meg. Dytta meg ut. Skaffet meg arbeid.. 

Anonymkode: 36e68...589

Spør om VTA (varig tilrettelagt arbeid) der får en en liten bonuslønn i tillegg til uføretrygd. Men på VTA er ofte regelen at en må jobbe minst 50 % for å få fast, men er verdt et forsøk. Det kan være en åpning til annet arbeid senere. Det og fullt mulig å kontakte bedrifter selv og spør om de trenger ekstrahjelp og kanskje øke jobb etterhvert. Jeg har planer selv om å få meg litt arbeid (er selv ufør), men må bare få hjelp med psyken og somatisk helse først (må kanskje ta en operasjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Arbeidspraksis og arbeidsutprøving kan man bare glemme for det er for de på aap eller sykemeldte. Jeg vil ut i ordinært arbeid men klarer ikke og skjønner ikke hvordan jeg skal ta tak. Skulle ønske nav kunne hjulpet meg. Dytta meg ut. Skaffet meg arbeid.. 

Anonymkode: 36e68...589

Skal du ha jobb må du nok skaffe den selv.

Anonymkode: 380f8...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da vært uføretrygdet pga psykiske problemer siden jeg ble 18år og har dermed heller aldri vært i arbeid tidligere. Men det jeg er mest oppgitt over er hvor lite hjelp det er for oss uføretrygdede til å komme ut i arbeid. Jeg har lyst til å arbeide, men trenger hjelp til å komme meg ut. Ringte nav for over en uke siden og hun skulle ringe tilbake med svar angående jobb, men hun ringte aldri tilbake en gang.. Arbeidspraksis og arbeidsutprøving kan man bare glemme for det er for de på aap eller sykemeldte. Jeg vil ut i ordinært arbeid men klarer ikke og skjønner ikke hvordan jeg skal ta tak. Skulle ønske nav kunne hjulpet meg. Dytta meg ut. Skaffet meg arbeid.. 

Anonymkode: 36e68...589

Ring vedkommende igjen eller send henne en melding i chatten. Hun har sikkert bare glemt det. Du kan også forsøke å skaffe arbeidspraksis selv, men det kan være fint å høre med veileder hva som er fornuftig å gjøre videre

Anonymkode: 0b72f...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring vedkommende igjen eller send henne en melding i chatten. Hun har sikkert bare glemt det. Du kan også forsøke å skaffe arbeidspraksis selv, men det kan være fint å høre med veileder hva som er fornuftig å gjøre videre

Anonymkode: 0b72f...74d

Hvilken veileder? Hvordan skaffer jeg meg en veileder? 

Anonymkode: 36e68...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken veileder? Hvordan skaffer jeg meg en veileder? 

Anonymkode: 36e68...589

selv om du har fått uføre har du en kontakt ved nav, du kan ringe kontaktsenteret i morgen og høre hva navnet er

Anonymkode: 0b72f...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da vært uføretrygdet pga psykiske problemer siden jeg ble 18år og har dermed heller aldri vært i arbeid tidligere. Men det jeg er mest oppgitt over er hvor lite hjelp det er for oss uføretrygdede til å komme ut i arbeid. Jeg har lyst til å arbeide, men trenger hjelp til å komme meg ut. Ringte nav for over en uke siden og hun skulle ringe tilbake med svar angående jobb, men hun ringte aldri tilbake en gang.. Arbeidspraksis og arbeidsutprøving kan man bare glemme for det er for de på aap eller sykemeldte. Jeg vil ut i ordinært arbeid men klarer ikke og skjønner ikke hvordan jeg skal ta tak. Skulle ønske nav kunne hjulpet meg. Dytta meg ut. Skaffet meg arbeid.. 

Anonymkode: 36e68...589

Hvis du tenker at du nå er klar for ordinært arbeid, så bør du vel begynne å søke jobber selv. Det ligger veldig mye info på nett om jobbsøking, CV-skriving osv. Hvor gammel er du forresten? Og hva har endret seg siden den gangen du ble uføretrygdet?

Har du prøvd å jobbe som frivillig? Hvis ikke, kan det være et lurt sted å begynne, slik at du kan få en referanse som kan dokumentere at du fungerer ok. 

Dersom du selv klarer å finne en aktuell arbeidsplass, så finnes det ordninger hvor NAV kan betale ut deler av lønnskostnadene til arbeidsgiver. 

Det finnes også en mulighet for å søke om Varig tilrettelagt arbeid (VTA), men dette fører sjelden ut i ordinært arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har da vært uføretrygdet pga psykiske problemer siden jeg ble 18år og har dermed heller aldri vært i arbeid tidligere. Men det jeg er mest oppgitt over er hvor lite hjelp det er for oss uføretrygdede til å komme ut i arbeid. Jeg har lyst til å arbeide, men trenger hjelp til å komme meg ut. Ringte nav for over en uke siden og hun skulle ringe tilbake med svar angående jobb, men hun ringte aldri tilbake en gang.. Arbeidspraksis og arbeidsutprøving kan man bare glemme for det er for de på aap eller sykemeldte. Jeg vil ut i ordinært arbeid men klarer ikke og skjønner ikke hvordan jeg skal ta tak. Skulle ønske nav kunne hjulpet meg. Dytta meg ut. Skaffet meg arbeid.. 

Anonymkode: 36e68...589

Det er bare å sette i gang med å arbeide. Mye å ta tak i. Finn ut av hva du er interessert i først. Begynn i det små? 

Før i tiden fantes det jobblos i nav. Nå heter det ips. Dessverre enkelte steder forbeholdt folk som er inkludert på dps. 

Ikke gi deg så lett. Du får bruk for utholdenhet i arbeidslivet. Man skal ha stor grad av flaks hvis man får jobb eller hjelp etter kun en telefonsamtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...