AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 Skrevet 23. september 2020 Hadde min første rus- psykose etter hard rusing i 3 mnd (før dette hadde jeg kun holdt på i litt over en måned i strekk). Mye amfetamin og hasj og mye våken Begynte å sove annen hver natt og holdt meg fri fra psykose i 2 mnd til. Begynte så å gli inn i psykose igjen. Ble innlagt og avruset. Senere rusfri i 6-7 mnd. Ruser meg i 8 dager. Amfetamin, hasj, MDMA og røykte litt heroin. Psykose etter ca 7 dager (null søvn på 4 dager), men etter søvn ok, men paranoia henger igjen i en uke. Så kommer lette psykosesymptomer og virkelighetsbrist uten rus i bildet. Det går over etter litt hjelp med søvn. Ved tunge depresjoner kan disse lette symptomene oppstå, men jeg forstår, men litt tvilende til det, at det ikke er ekte, i tillegg til at jeg får hjelp til å komme ned på jorda av psykolog. Ny runde med rus. Begynner å høre og se ting etter 7 dager. Veldig paranoid. Går ikke inn i full psykose da jeg avruser meg. Paranoiaen og oppfatningen om å bli overvåket av politiet henger igjen en ukes tid etter avrusning. Psykolog mener at noe har skjedd med hjernen. At terskelen for psykosedymptomer og psykose har blitt lavere. At rusen og muligens episode med bevissthetstap og lavt oksygentilførsel har gjort meg mer sårbar enn jeg i utgangspunktet var. Fram til den første rus- psykosen hadde jeg aldri hatt symptomer på psykose. Tror jeg. Målet nå er jo å unngå rus. Selvsagt. Føler meg ferdig. Er noen måneder siden sist. Likevel har jeg i svært belastende perioder ved kanskje tre anledninger i år opplevd symptomer uten at det har blitt trigget av rus. Er kun depresjon jeg har som diagnose i tillegg til periodevis misbruk av nark. Kan jeg bare anta at hvis jeg hadde vært aktiv narkoman over betydelig tid, så hadde jeg utviklet varig psykosediagnose? Nå er det bare depresjon med periodevis virkelighetsbrist. Kan det være at jeg kommer til å utvikle det selv om jeg ikke har ruset meg på lenge nå og heller ikke tenker å gjøre det mer? Har jeg fått en hjerneskade? Noen tåler jo bedre å ruse seg enn andre. Kjenner en på 50 som har ruset seg siden 16 år. Hver dag. Null psykose. Mens jeg som 23-åring etter kun 3 måneder i strekk. Er jeg svak? Anonymkode: 6f71d...a21 0 Siter
kupton Skrevet 23. september 2020 Skrevet 23. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg bare anta at hvis jeg hadde vært aktiv narkoman over betydelig tid, så hadde jeg utviklet varig psykosediagnose? Ja, det kan du anta. Ja, du har nok fått en hjerneskade i den forstand at du varig har senket din terskel for å utvikle psykose. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 Skrevet 24. september 2020 21 timer siden, kupton skrev: Ja, det kan du anta. Ja, du har nok fått en hjerneskade i den forstand at du varig har senket din terskel for å utvikle psykose. Det er jo uheldig, men det er jo bare en av mange konsekvenser. Anonymkode: 6f71d...a21 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 Skrevet 26. september 2020 På 23.9.2020 den 23.19, kupton skrev: Ja, det kan du anta. Ja, du har nok fått en hjerneskade i den forstand at du varig har senket din terskel for å utvikle psykose. Man kan ikke bare anta sånne ting. Her er det viktig at pasienten snakker med legen sin før man trekker forhastede konklusjoner. For alt vi vet kan det hende at pasienten hadde utviklet disse problemene helt uavhengig av rusmisbruket sitt. Anonymkode: b4579...3e7 0 Siter
kupton Skrevet 27. september 2020 Skrevet 27. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke bare anta sånne ting. Her er det viktig at pasienten snakker med legen sin før man trekker forhastede konklusjoner. For alt vi vet kan det hende at pasienten hadde utviklet disse problemene helt uavhengig av rusmisbruket sitt. Anonymkode: b4579...3e7 Nei, det er svært lite sannsynlig. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 Skrevet 27. september 2020 9 timer siden, kupton skrev: Nei, det er svært lite sannsynlig. Det tror heller ikke jeg. Før rusen var det kun depresjon jeg plagdes med. Anonymkode: 6f71d...a21 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 Skrevet 27. september 2020 14 timer siden, kupton skrev: Nei, det er svært lite sannsynlig. Det vet du ikke. Anonymkode: b4579...3e7 0 Siter
kupton Skrevet 27. september 2020 Skrevet 27. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet du ikke. Anonymkode: b4579...3e7 Jo, det vet jeg. Flere tiårs erfaring med psykoser og rus gjør at jeg er sikker på dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.