Gå til innhold

Kunne du levd på 18.500 kr i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er omtrent en med ung ufør får utbetalt i måneden. Mange mener det er for mye. Kunne du klart deg med det?

Anonymkode: 1fd6f...f0c

Jeg ville tatt den med meg ut av landet om mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den største uretten som ble gjort mot de trygdede var å fjerne bostøtten for store grupper. Før dette var det ganske greit å være ung ufør.

Anonymkode: 9f99c...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klart meg, men måtte ha kuttet ned på en god del goder jeg kan bruke penger på nå, og miste mye frihet. Jeg står i en situasjon der jeg ikke vet hvor mye lenger jeg holder ut arbeid. I tillegg til at jeg vet jeg vil komme til å isolere meg, er tanken på å gå ned i inntekt en drivfaktor som gjør at jeg holder ut og holder ut.

Jeg synes ikke de som blir uføre når de 50 skal ha mer enn de som aldri har jobbet, det å jobbe er ikke en forsikring i mine øyne, men et gode her og nå. Lønnen fastsettes av arbeidsgiver. Skatt er en dugnad der man bidrar etter inntekt, men skal fordeles likt. Skal en ha uføreforsikring får en tegne det med et forsikringsselskap og bruke egne penger på det mens man jobber. Jeg synes det er greit at det er differensiert i en periode som nå, når man blir arbeidsledig, så ikke kuttene man må ta blir alt for drastiske. 

Anonymkode: fb2ed...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Det er omtrent en med ung ufør får utbetalt i måneden. Mange mener det er for mye. Kunne du klart deg med det?

Anonymkode: 1fd6f...f0c

Det kommer vel ann på boforhold, om man har bil, barn eller ikke. Jeg lever på 109kr for dagen på mat også betaler jeg 6000kr for husleie. Har verken bil, samboer eller barn. Ingenting går til sparing for jeg har bare penger nok til å overleve. Av og til har jeg ikke råd til å betale tlf regningen min, så jeg får hjelp av mine foreldre til å betale det. 

Anonymkode: 5bc84...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg levde veldig veldig greit på det! Hva slags forbruk har dere egentlig? Dersom dere ikke klarer dere på dette? Kan se for meg at hvis dere har huslån og et par barn.. men det må gå an å prioritere.

Og dere som mener at uføre ikke skal få xxx kr, tror de synes det er så kult å være ufør? Jeg tenker det må være en veldig tung «jobb»! Å alltid måtte forklare hvorfor du ikke jobber, dersom du i «verste» fall ser oppegående ut.. 

Er det fordi dere synes det er urettferdig at det ikke blir så synlig at dere tok utdannelse? Litt sånn «her har jeg sittet på skolebenken, valgt å få en lønnsom jobb og vil gjerne vise alle venner og familie at jeg tjener bra og oppnådde noe her! Huff! Dette blir ikke synlig da uføre skal ha samme inntekt som meg!» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 4.51, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og tjener ca 19500 netto. Klarer meg helt greit. Har to barn, hus og bil. Mannen tjener ett par tusen mer enn meg. Det går rundt, men vi mangler ingenting. Har aldri hatt behov for dyre flotte ting. Og er flittige brukere av Finn:)

Anonymkode: 66042...fd0

Da jobber du ikke fullt? Minstelønna til en sykepleier er jo over 400000 kr i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Jeg levde veldig veldig greit på det! Hva slags forbruk har dere egentlig?

 

Kommer helt an på boutgiftene. Dette er virkelig ikke mye hvis du har normale boutgifter.

Anonymkode: 61ad3...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Hva slags forbruk har dere egentlig?

Boliglån - for tiden på ca 6500 kr. 
Komm.avg.+renovasjon - ca 1200 kr mnd
Strøm - Litt usikker, men blir nok ihvertfall 1000 kr pr mnd i snitt
Mobil/internett - 400 kr
Forsikringer - ca 1200 kr
Drivstoff (ja, jeg må ha bil) - 1400 kr
Vedlikehold bil - tør ikke tenke på
Vedlikehold bolig - Varierer enormt fra år til år. I år har det gått 8000 kr bare til utvendig maling. Men så kan det jo fort skje at taket må byttes f.eks. Aner ikke hva det koster, men jeg tipper altfor mye.
Hundemat - 600-700 kr
Medisiner - 200 kr
Studielån - 800 kr
Klær - vet ikke, sifo sier ca 700 kr, siden jeg har belastningsskader og i tillegg sliter sko som andre sliter nylonstrømper, er vel 700 akkurat nok til sko.

I tillegg kommer alt uforutsett. Skade (bare en uskyldig kvist i øyet kostet rundt 700 kr), medisiner man ikke går på fast, veterinær, andre utgifter til hund, bompenger, også skal man jo helst ha litt mat. Jeg kunne godt bodd i ei hytte i skogen, da hadde jeg nok spart 6500 kr, men det er jo ikke alle steder det er lov. Jeg tok utgangspunkt i et minimum av utgifter jeg har nå. Mest sannsynlig har jeg glemt å ta med noe. Uten hunder, hadde det så klart gått bedre, men da hadde ikke livet hatt noen mening. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene, og får 12.000 i måneden. Betaler 8500,- for alle boutgifter; leie, strøm, internett, vann, osv. Da har jeg 3500,- igjen på mobil, mat, klær, hygiene, og alt annet, da. Det er trangt. Prøver å holde meg til 1500,- på mat, og å spare 200,- i mnd, slik at jeg har samlet opp til å kjøpe klær, feks. Det kjøper jeg et par ganger i året. Det går, og jeg er vant til det. 

Anonymkode: 75e9f...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Trenger ikke si hvordan det er nå, for det er ustabilt. Men da jeg var helt frisk, eller mer velfungerende (som jeg nå skal bli igjen) så:

Lønn etter skatt: 17.000 ca+ tips på ca 100-300kr pr dag

Husleie: 5500 kr 

Strøm i tillegg, dyrere om vinteren. Lot alt lys være av på rom jeg ikke brukte. Var heller ikke ovn i leiligheten jeg leide, var bare slik med ledning som du triller og de kunne suge mye strøm. Så gikk heller i jakke inne eller jobbet mye som mulig.
 

Shoppet aldri.

Solgte mine ting jeg ikke lenger skulle ha.

Mobilabonnoment: 0,- da jeg gikk for kontantkort, kommuniserte via wifi

Handlet på Rema og Kiwi

Kjøpte nedøprisede varer som snart gikk ut på dato.

Fikk gratis mat på jobb så hadde omtrent ikke matutgifter.

spiste maten som de jeg delte hybel med ikke skulle ha. Altså, de var pendlere og sa jeg skulle ta resten siden de dro. Ting de kjøpte for mye eller fikk brukt opp). Så jeg hadde isåfall ingen utgifter på mat.

Kollektivtransport 1200 den tiden? Jobbet utenfor byen så hadde sånn sonekort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene, og får 12.000 i måneden. Betaler 8500,- for alle boutgifter; leie, strøm, internett, vann, osv. Da har jeg 3500,- igjen på mobil, mat, klær, hygiene, og alt annet, da. Det er trangt. Prøver å holde meg til 1500,- på mat, og å spare 200,- i mnd, slik at jeg har samlet opp til å kjøpe klær, feks. Det kjøper jeg et par ganger i året. Det går, og jeg er vant til det. 

Anonymkode: 75e9f...96a

Du har mindre enn sosialklienter, og langt under sifos standardbusjett.

Anonymkode: 1fd6f...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån 2071,- pr måned.

Felleskostnader  borettslag 3200,-

Strøm ca 400,-

Mat og drikke 6000,- på en person.

1500,- I "lommepenger"

700,- mobil

268. internett

360- forsikring

6-700 i andre utgifter.

Snus ca 2000,-

Medisiner 250,- pr måned

Sparing 1277,-

 

Er mitt månedsbudsjett, det går greit med 18758 inn.

Anonymkode: 9f99c...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lån 2071,- pr måned.

Felleskostnader  borettslag 3200,-

Strøm ca 400,-

Mat og drikke 6000,- på en person.

1500,- I "lommepenger"

700,- mobil

268. internett

360- forsikring

6-700 i andre utgifter.

Snus ca 2000,-

Medisiner 250,- pr måned

Sparing 1277,-

 

Er mitt månedsbudsjett, det går greit med 18758 inn.

Anonymkode: 9f99c...34b

6000 på mat til en person. Det var mye?

Anonymkode: 1fd6f...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6000 på mat til en person. Det var mye?

Anonymkode: 1fd6f...f0c

Jeg kjøper mat som jeg får levert på døra. Ca 2000+ går til cola uten sukker.

Anonymkode: 9f99c...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, cathlin skrev:

Jeg ville tatt den med meg ut av landet om mulig

Jeg hadde greid meg fint alene i Spania f.eks. med denne summen, men jeg ville stått i fare for å kjede meg aldeles voldsomt.

Anonymkode: c0d48...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca det jeg har i måneden. Jeg kommer godt ut av det, men har relativt lave boutgifter. Ikke har jeg bil heller. Hadde jeg sittet med husleie på >10 000 uten bostøtte, hatt gjeld og vært avhengig av bil ville det blitt trangt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville klart meg, men måtte ha kuttet ned på en god del goder jeg kan bruke penger på nå, og miste mye frihet. Jeg står i en situasjon der jeg ikke vet hvor mye lenger jeg holder ut arbeid. I tillegg til at jeg vet jeg vil komme til å isolere meg, er tanken på å gå ned i inntekt en drivfaktor som gjør at jeg holder ut og holder ut.

Jeg synes ikke de som blir uføre når de 50 skal ha mer enn de som aldri har jobbet, det å jobbe er ikke en forsikring i mine øyne, men et gode her og nå. Lønnen fastsettes av arbeidsgiver. Skatt er en dugnad der man bidrar etter inntekt, men skal fordeles likt. Skal en ha uføreforsikring får en tegne det med et forsikringsselskap og bruke egne penger på det mens man jobber. Jeg synes det er greit at det er differensiert i en periode som nå, når man blir arbeidsledig, så ikke kuttene man må ta blir alt for drastiske. 

Anonymkode: fb2ed...53a

Jeg tenker det er lettere å få folk til å delta i "spleiselaget" med en positiv innstilling når de ser en viss sammenheng mellom inn og ut. Lik trygd for alle vil føre til at høytlønnede vil subsidiere andre enda mer enn nå. Høytlønnede blir enda mer avhengig av å skaffe seg privat forsikringer og pensjonsordninger.  Likhetsmanien river unna grunnlaget for lojalitet og politisk støtte til offentlige velferdsordninger. Da er veien kort til å kreve nedlegging av trygdeordninger man selv aldri kan få nytte av.

Anonymkode: 61ad3...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er lettere å få folk til å delta i "spleiselaget" med en positiv innstilling når de ser en viss sammenheng mellom inn og ut. Lik trygd for alle vil føre til at høytlønnede vil subsidiere andre enda mer enn nå. Høytlønnede blir enda mer avhengig av å skaffe seg privat forsikringer og pensjonsordninger.  Likhetsmanien river unna grunnlaget for lojalitet og politisk støtte til offentlige velferdsordninger. Da er veien kort til å kreve nedlegging av trygdeordninger man selv aldri kan få nytte av.

Anonymkode: 61ad3...457

Vil føre til? Det er i praksis slik i dag med kun 60000 i forskjell fra de som får mest til de som får minst. 

Men jeg tviler ikke på at det er mange rare egoister der ute som liker å sitte å kose seg med følelsen av at de fortjener mer. 

Anonymkode: fb2ed...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har mindre enn sosialklienter, og langt under sifos standardbusjett.

Anonymkode: 1fd6f...f0c

Det er det jeg får i AAP

Anonymkode: 75e9f...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 7.40, kupton skrev:

Jeg har truffet mange i denne situasjonen, og mitt inntrykk er at boutgiftene er avgjørende.

Det tror jeg du kan ha rett i. Selv kjøpte jeg i 2002 før prisene steg i været, jobbet som en helt for å betale ned på lånet og er dermed helt gjeldsfri i dag. Så da klarer man seg med lav lønn.

Anonymkode: 66042...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...