Gå til innhold

Hva tenker du om en eksklu­derende benken i Botanisk-hage som skaper en utrygg atmosfære?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen kaller den også rasistisk.

Bydelsutvalget i Gamle Oslo mener en benk dedikert til vitenskapmann Carl von Linné skaper en utrygg atmosfære i Botanisk hage. Nå vil de be Universitetet i Oslo om å vurdere å fjerne den.

Carl von Linné var en svensk lege, zoolog og botaniker, som er mest kjent for å ha arbeidet med systematikk i biologien, og for å ha innført latinske navn på arter.

«Han er også far til den moderne rasismen. En stor del av Linnés vitenskapelige bidrag var å systematisere mennesker etter rase og farge» sier SV-politiker Hasti Hamidi på Instagram.

Hun mener og at Botanisk hage skal være et inkluderende sted, og at det derfor ikke er forenlig å bruke den til å hylle et menneske som har hatt en så sentral rolle i den vitenskapelige rasismen.

https://khrono.no/bydel-mener-benk-er-ekskluderende-vil-ha-den-fjernet/516850

Anonymkode: 6cfcd...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, Grendel skrev:

Man må legge inn en betydelig innsats for å bli utrygg av den benken.

Jeg har bodd i nærheten og vært mye i Botanisk hage.  Hvis jeg husker riktig er det en benk med en plate skrudd på.  Jeg synes det er en selvfølge å skru vekk platen og så kan benken være der som en vanlig benk.  Man blir ikke utrygg av benken, men av tankegangen til dem som minnes denne mannen.  Hvis han trenges å minnes på denne måten så er det mange som følger han.

Anonymkode: 1924e...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i nærheten og vært mye i Botanisk hage.  Hvis jeg husker riktig er det en benk med en plate skrudd på.  Jeg synes det er en selvfølge å skru vekk platen og så kan benken være der som en vanlig benk.  Man blir ikke utrygg av benken, men av tankegangen til dem som minnes denne mannen.  Hvis han trenges å minnes på denne måten så er det mange som følger han.

Anonymkode: 1924e...aa5

Man må bedømme personer ut fra sin samtid. Hans tanker om "raser" var helt vanlig på den tiden han levde.

Anonymkode: 6cfcd...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg husker riktig er det en benk med en plate skrudd på. 

Nei, det er signaturen hans som er overført til benken. 

Carl Von Linné har satt sin signatur på benken i Oslo. Blir benken fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må bedømme personer ut fra sin samtid. Hans tanker om "raser" var helt vanlig på den tiden han levde.

Anonymkode: 6cfcd...17d

Det er jeg klar over og jeg ser ikke bort fra at mange av hans undersøkelser kan være nyttige for fremtiden.  Det er forskjell på menn og kvinner, det er alle enige om.  Problemet med "rase"undersøkelser har vært at de har vært gjort med den underliggende tanken at den hvite mann er alle overlegne, og forskning fra den tid gjenspeiler det.

Anonymkode: 1924e...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, laban skrev:

Nei, det er signaturen hans som er overført til benken. 

Carl Von Linné har satt sin signatur på benken i Oslo. Blir benken fjernet?

Jeg må innrømme at jeg husker ikke denne benken.  Jeg gikk vel mer rundt enn jeg satt på benker;).  Ikke sikkert jeg husket hvem denne mannen var heller.  Hvis dette er støtende for nabolaget synes jeg den skal fjernes.

Anonymkode: 1924e...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg klar over og jeg ser ikke bort fra at mange av hans undersøkelser kan være nyttige for fremtiden.  Det er forskjell på menn og kvinner, det er alle enige om.  Problemet med "rase"undersøkelser har vært at de har vært gjort med den underliggende tanken at den hvite mann er alle overlegne, og forskning fra den tid gjenspeiler det.

Anonymkode: 1924e...aa5

Og det var ikke uvanlig på den tiden. Uansett, det Linné er kjent for å være den moderne taksonomiens far.

Anonymkode: 6cfcd...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg husker ikke denne benken.  Jeg gikk vel mer rundt enn jeg satt på benker;).  Ikke sikkert jeg husket hvem denne mannen var heller.  Hvis dette er støtende for nabolaget synes jeg den skal fjernes.

Anonymkode: 1924e...aa5

Det er kun SV-tantene i bydelsutvalget som finner dette støtende. 

Anonymkode: 6cfcd...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i nærheten og vært mye i Botanisk hage.  Hvis jeg husker riktig er det en benk med en plate skrudd på.  Jeg synes det er en selvfølge å skru vekk platen og så kan benken være der som en vanlig benk.  Man blir ikke utrygg av benken, men av tankegangen til dem som minnes denne mannen.  Hvis han trenges å minnes på denne måten så er det mange som følger han.

Anonymkode: 1924e...aa5

Jeg forstår at man vil fjerne noen statuer av generaler som bare er kjent for at de kjempet for slaveriet. Jeg forstår protestene i 1992 da England reiste en statue av "Bomber Harris" - mannen bak massebombing av sivile i Tyskland. Jeg er enig i at man ikke skal hylle hvem som helst.

Akkurat når det gjelder Linné så er han en stor forsker nesten helt oppe ved siden av Darwin og Newton. Det er derfor han får navnet sitt på en benk. Jeg tror ikke de fleste har vært klar over at han var rasist før nå. Han levde på en tid hvor de fortsatt brant hekser på bålet så jeg tipper han hadde helt horrible syn på kvinner, homofile og jøder. Hvis man skal sensurere bort alle personer som hadde horrible holdninger på 1700 tallet blir det ingen igjen. Da må vi slette hele historien, eller skrive den om så det eneste perspektivet er rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke noe over benken, men jeg tenker at noen mennesker er for sneversynte og tror alt skal tilpasses dem. Det meste kan sikkert være rasistisk, hvis man går inn for det. Hvis noen kun minnes han som en grusom person, kan de vel bare se på benken som en påminnelse om hvordan verden var. Og tenke at det er godt vi har kommet litt lenger i dag. Nesten litt for langt egentlig, syns jeg. Altså, vi er jo ulike raser. Man kan se forskjell på en fra Skandinavia og en fra England for eksempel. Men det trenger jo ikke være sånn at en rase er mer verdt enn en annen. Hva blir det neste? At jeg ikke får kalle meg nordmann? Eller nå heter det vel nordkvinne, sånn at jeg ikke skal føle meg mindre verdt enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man skal fjerne alt fra historien som går på støtende og dårlige holdninger, menneskesyn, diskriminering osv. Så blir det lite igjen. Det er og blir en del av historien. Men det er jo nettopp det. Historie. Vi har kommet lenger i dag og godt er det, men vi kan vel beholde litt av merkene fra historien likevel? 

Synes de virkelig fikk sagt det i nytt på nytt i dag jeg. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Glitter skrev:

Jeg tenker at hvis man skal fjerne alt fra historien som går på støtende og dårlige holdninger, menneskesyn, diskriminering osv. Så blir det lite igjen. Det er og blir en del av historien. Men det er jo nettopp det. Historie. Vi har kommet lenger i dag og godt er det, men vi kan vel beholde litt av merkene fra historien likevel? 

Synes de virkelig fikk sagt det i nytt på nytt i dag jeg. :)

Kan det være der Golden rapper enkelte saker?

Anonymkode: 6cfcd...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Golden er med på både Nytt på nytt og Misjonen.

Anonymkode: 6cfcd...17d

Åja. Hehe jeg er fryktelig dårlig på navn, og det inkluderer kjendiser. Var ikke noen rapping, men flere gode eksempler på ting eller bygninger som må fjernes fordi det har foregått noen form for diskriminering eller krenkelser der. Det er jo en del av historien. Om 100 år er det sikkert noe vi selv mener er helt riktig i dag, men som blir sett på som diskriminering da. Skal de liksom fjerne alle spor fra hvordan vår oppfatning av samfunnet var? Det blir feil i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Noen kaller den også rasistisk.

ekskluderende

Anonymkode: 6cfcd...17d

Hva mener SV om religiøse symboler da, som moskeer ? Eller jødiske symboler. Jøder mener de er guds utvalgte folk, er ikke det ekskluderende for oss andre ?

Og hvorfor mener SV at diskriminering basert på etnisitet er helt ok, men diskriminering basert på rase er helt forkastelig. For et enkeltindivid er det like ille begge deler, begge ting er ting du ikke styrer selv.

Ser en på korrelasjonen mellom "etnisitet" og "rase" finner du fort ut at det er i praksis omtrent de samme gruppene en lager, en bare kaller det noe annet, så rasismen eksisterer fortsatt, en bare kaller det noe annet for å lure seg til god samvittighet

 

Personlig synes jeg tematikken om genetisk variasjon er meget interessant, og jeg tror ikke det er forsket nok til å være bastant i ene eller andre retningen. Ta f.eks neaderthal DNA, nylig fant de ut ved å sammenligne DNA  neaderthal og denisovan fossiler, at mennesker parret seg med disse etter å ha flyttet fra afrika, og en kan se gjennom vårt DNA at i forskjellige områder er dette gamle DNAet fortsatt tilstede fra denne kryss-"art" parringen som folk drev på med etter å ha forlatt afrika.

neanderthal-HLA-science.jpg

Ok, så nordmenn i snitt har 3% neaderthal DNA i seg. Gjør det oss til en egen art? Egen rase? Hvem avgjør det? Kanskje oss nordmenn har negative genetiske egenskaper som følge av dette? Det er teoretisk sett mulig.

Bør Norge dermed forby forskning på neaderthal DNA? For hva om den neste Hitler bruker neaderthal DNA som grunn for masseutryddelse?

 

Vi deler folk inn i grupper dagen lang, hele menneskelige samfunn er basert på grupper. Jeg tror det er umulig å endre dette menneskelige instinktet. Istedenfor bør vi fokusere på at folk utenfor din egen gruppe, behandles på en god måte. Vi ser at det ikke er tilfellet f.eks feminister som driter i menn, er ikke det ren rasisme i praksis. Jo. Men fordi en kaller det noe annet er det greit, angivelig, ingen roper "Hey feminist, menn og kvinner er like genetisk, så du kan ikke si at menn er fæle folk". Ingen andre områder i samfunnet, hvor vi lager grupper, settes disse kravene. La oss være konsekvente, og innse, at folk lager grupper, basert på "rase" "kjønn" "etnisitet" "dialekt" "attraktivitet" "yrke" "status" etc etc, det spiller ingen rolle at folk med dialekt X og dialekt Y har omtrent samme gener, i praksis, i virkeligheten, er dette forskjellige grupper. Så isteden for å benekte at dialekter finnes, la oss forsøke å få folk med forksjellige dialekter til å samhandle best mulig så samfunnet blir best mulig, er ikke det en bedre m åte å bruke tiden vår på. Jeg foreslår at alle med dialekt begynner å snakke bokmål ;) Men nå blir jeg vel kalt rasist da 😜

Anonymkode: 564bb...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
På 24.9.2020 den 15.54, AnonymBruker skrev:

 

Hva mener SV om religiøse symboler da, som moskeer ? Eller jødiske symboler. Jøder mener de er guds utvalgte folk, er ikke det ekskluderende for oss andre ?

Og hvorfor mener SV at diskriminering basert på etnisitet er helt ok, men diskriminering basert på rase er helt forkastelig. For et enkeltindivid er det like ille begge deler, begge ting er ting du ikke styrer selv.

Ser en på korrelasjonen mellom "etnisitet" og "rase" finner du fort ut at det er i praksis omtrent de samme gruppene en lager, en bare kaller det noe annet, så rasismen eksisterer fortsatt, en bare kaller det noe annet for å lure seg til god samvittighet

Hvor har du det fra at SV mener at diskriminering pga. etnisitet er greit.  Nå er ikke jeg SV'er, men jeg vet godt hva SV mener om jøder og palestinere, og ekskluderingen av mennesker basert på noe som har stått i de hellige skrifter i 4000 år.  Jeg har aldri hørt at de mener noe spesielt om moskeer, synagoger, kirker eller templer.  Hvorfor skulle de det?

Anonymkode: 1924e...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt at de mener noe spesielt om moskeer, synagoger, kirker eller templer.  Hvorfor skulle de det?

Anonymkode: 1924e...aa5

Hvis jeg sier til deg "sånne som deg vil brenne i helvette til evig tid". Synes du jeg virker inkluderende eller ekskluderende ? Virkelig? Er det helt OK ? synes du / SV?

Religion er basert på ekskludering, det står i de hellige tekstene (inkludert bibelen), så om du virkelig er imot ekskludering, må du være imot disse religionene. Og kjempe for at de skal miste sin innflytelse over samfunnet.

 

Angående å ikke si noe, at det ikke betyr noe tror jeg venstresiden er uenig i. Om svarte folk blir undertrykket, og du tier stille, er det OK synes du? Venstresiden mener at du da er medskyldig. Jeg ber ikke om mye, alt jeg ber om er at folk som hevder de har prinsipper, viser at de står for dem. Vi ser en religiøs oppblomstring i landet, men venstresiden er ekstremt stille. Særlig minoritetsjenter er ekstremt utsatt for religiøs undertrykkelse i Norge i 2020. Å stikke hodet i sanden fordi du tjener på det, viser ikke at du er modig og prinsippfast, det viser at du er feig og patetisk. Som er forståelig, men likevel verdt å påpeke, så folk gjennomskuer skuespillet. Samme når bedrifter skriver tåpelige fraser for å vise hvor moralske de er, det er bare skuespill.

White_Silence_Is_Violence_(28278394891).

Anonymkode: 564bb...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...