Gå til innhold

Selvskading i ansiktet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig? Hører bare om de som selvskader på armene, men jeg har selvskadet meg i ansiktet også. Er så sint på meg selv. 

Anonymkode: ba080...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Først og fremst vil jeg bare si at herlighet så vondt du må ha det med deg selv, det kan ikke være enkelt å føle så mye selvhat at du velger å skade deg selv i ansiktet! Selv bruker jeg å selvskade på hals, mage og armer.. Hvor vanlig det er er vanskelig å si. Hva gjør til at du tyr til ansiktet?

Har du noen andre strategier som kan hjelpe deg istedenfor at du selvskader? Vet hvor vanskelig det er å komme ut av en allerede vond sirkel, og gjerne kanskje er det også slik for deg at når man først starter higer man etter noe mer fordi den strategien ikke fungerer lenger. Håper også at du har en fin behandler og et nettverk rundt deg. Vil bare sende deg en klem å si at du ikke er alene ❤️ 

Anonymkode: 7d472...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig? Hører bare om de som selvskader på armene, men jeg har selvskadet meg i ansiktet også. Er så sint på meg selv. 

Anonymkode: ba080...60e

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men du er ikke alene om det: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/VRBJbp/mona-31-drev-med-selvskading-i-12-aar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar det gå utover hodet og ansiktet mange ganger ja. Er vel ikke lov å fortelle om metoder, så lar det bli med det. 

Anonymkode: 2a843...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke vanlig, men jeg kjenner faktisk noen som gjør det. Hvis man skader seg selv på en så synlig plass så vil man ha oppmerksomhet.  Man må nok ha det utrolig vondt i tillegg. 

Anonymkode: f2c4d...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert ikke vanlig, men jeg kjenner faktisk noen som gjør det. Hvis man skader seg selv på en så synlig plass så vil man ha oppmerksomhet.  Man må nok ha det utrolig vondt i tillegg. 

Anonymkode: f2c4d...501

Klarer du å finne andre årsaker enn den første mest åpenbare grunnen man kan komme på? Det kan ligge mer dyptliggende årsaker bak for at man velger det stedet som er mer komplekst enn at man "vil ha oppmerksomhet". Jeg synes at dette var et fordomsaktig og lite gjennomtenkt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert ikke vanlig, men jeg kjenner faktisk noen som gjør det. Hvis man skader seg selv på en så synlig plass så vil man ha oppmerksomhet.  Man må nok ha det utrolig vondt i tillegg. 

Anonymkode: f2c4d...501

Trenger ikke ha med å ønske oppmerksomhet å gjøre. Det kan være sterkt selvhat så en vil straffe seg selv mest mulig, det kan være en måte å gjøre seg selv mindre attraktiv for å unngå oppmerksomhet fra motsatte kjønn (vet det er de som har spist seg svært overvektig for å oppnå det samme), og det er sikkert andre grunner også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Glitter skrev:

Trenger ikke ha med å ønske oppmerksomhet å gjøre. Det kan være sterkt selvhat så en vil straffe seg selv mest mulig, det kan være en måte å gjøre seg selv mindre attraktiv for å unngå oppmerksomhet fra motsatte kjønn (vet det er de som har spist seg svært overvektig for å oppnå det samme), og det er sikkert andre grunner også. 

Jeg tenker at dette i mange tilfeller handler om at man forsøker i voksen eller svært ung alder desperat å bli sett på med uhensiktmessige måter fordi man ikke har lært andre måter å kommunisere at man trenger hjelp eller har det vondt på. Dette er ikke det samme som å ønske seg oppmerksomhet - da blir man misforstått av omgivelsene. I svært mange tilfeller ønsker man det motsatte, å ikke bli sett, fordi man bærer på så mye skam fordi man vet at det man driver med egentlig er så dumt og lite modent - og det fører en alt annet enn fremover. Akkurat dette fenomenet med å ikke ønske seg oppmerksomhet, men å ønske å bli sett likevel, gjelder også selvskadere generelt, men bakgrunnen for selvskading er jo forskjellig og det kan den også være for at man skader seg selv i ansiktet. En selvskader mangler i mange tilfeller ord for det man strever med inni seg og tyr til selvskading for å uttrykke smerten inni seg. I hvert fall var det slik for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert ikke vanlig, men jeg kjenner faktisk noen som gjør det. Hvis man skader seg selv på en så synlig plass så vil man ha oppmerksomhet.  Man må nok ha det utrolig vondt i tillegg. 

Anonymkode: f2c4d...501

Oppmerksomhet handler det aldri om for meg. 

Anonymkode: 2a843...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tenker at dette i mange tilfeller handler om at man forsøker i voksen eller svært ung alder desperat å bli sett på med uhensiktmessige måter fordi man ikke har lært andre måter å kommunisere at man trenger hjelp eller har det vondt på. Dette er ikke det samme som å ønske seg oppmerksomhet - da blir man misforstått av omgivelsene. I svært mange tilfeller ønsker man det motsatte, å ikke bli sett, fordi man bærer på så mye skam fordi man vet at det man driver med egentlig er så dumt og lite modent - og det fører en alt annet enn fremover. Akkurat dette fenomenet med å ikke ønske seg oppmerksomhet, men å ønske å bli sett likevel, gjelder også selvskadere generelt, men bakgrunnen for selvskading er jo forskjellig og det kan den også være for at man skader seg selv i ansiktet. En selvskader mangler i mange tilfeller ord for det man strever med inni seg og tyr til selvskading for å uttrykke smerten inni seg. I hvert fall var det slik for min del.

Ja, det er nok slik i mange tilfeller. For meg har selvskading to viktige funksjoner. Det ene er å få vekk følelser og smerte. Går inn i en transelignende tilstand eller hva jeg skal si. Forsvinner på en måte fra virkeligheten når jeg kommer til det punkt at jeg skader meg. Også er det et forferdelig og bunnløst selvhat hvor jeg må straffe meg selv. Jeg brukte det muligens som en form for kommunikasjon tidligere, ikke bevisst, men underbevisst, men med årene i terapi har jeg funnet ordene mine og på den måten har den kommunikative funksjonen blitt unødvendig og falt bort. Er ikke ofte jeg skader meg på den måten lenger, men rus er jo en form for skading også og jeg er jo helt ekstremt selvdestruktiv. Det tror behandler at har med dette selvhatet. Stor trang til å straffe meg selv og sabotere framgang og mulighetene til å få det bedre. Har vært fryktelig mye av destruktiv adferd de siste månedene. Og utenifra kan det se ut som et oppmerksomhetsbehov, men det er ikke der det ligger for meg. Og uansett, hvis noen har behov for å bli sett og ikke finner andre måter å bli det på, så er jo det ikke noe man skal se ned på. Det er tross alt fryktelig vondt å ha det så vondt at man skader seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...