Gå til innhold

Folsyremangel og depresjon


Villanda

Anbefalte innlegg

Blir en påvirka av det, folatmangel,  så lenge det ikke har konsekvenser for blodceller?

Kom innom noen sider der det stod om folsyremangel og depresjon. Vet man nå hvordan det henger sammen. Er det kun pga medisiner, eller er der en snnen sammenheng også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Villanda skrev:

Blir en påvirka av det, folatmangel,  så lenge det ikke har konsekvenser for blodceller?

Kom innom noen sider der det stod om folsyremangel og depresjon. Vet man nå hvordan det henger sammen. Er det kun pga medisiner, eller er der en snnen sammenheng også?

Jeg fikk tidligere påvist folatmangel og fikk ingen beskjed om at det alene kunne henge sammen med depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg ikke linke til vitenskapelige undersøkelser, men jeg har erfaring for at depresjoner blir bedre og kognitiv fungering bedres hos flere deprimerte som tar tilskudd i form av TrioBe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

Her kan jeg ikke linke til vitenskapelige undersøkelser, men jeg har erfaring for at depresjoner blir bedre og kognitiv fungering bedres hos flere deprimerte som tar tilskudd i form av TrioBe.

Hm... Dette var jo interessant. Jeg har hatt flere perioder opp igjennom med follatmangel (fordi store deler av magesekken er fjernet) og følgelig behandling av Triobe, men har ikke sett noen sammenheng i dette på depresjon og kognitiv funksjon i mitt tilfelle tror jeg. Hos meg kan det nesten synes å se ut til å være motsatt, men det kan også være tilfeldig... Eller at hukommelsen min er dårlig eller husker feil når jeg forsøker å se bakover de siste 4-5 årene... Jeg tror at follatmangelen oppstod hos meg først etter siste alvorlige depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man lavt folsyre av medisiner eller hva mente du? 

Anonymkode: 565be...d66

Av noen medisiner. Har lest (husker ikke om seriøs kilde eller hva) at lamotrigin kan få en til å raskere bryte ned folsyre, men også at det trolig ikke har klnisk betydning. Også andre med. som trisykliske ad, og noen flere. Husker ikke om det kanskje var mer belegg for å kunne si at det spiller en rolle i rl hos mennesker. Kanskje @kuptonvet. 

Jeg lurer også på om den bedring som er sett etter tilskudd ab b-vit.,  gjelder uavhengig av om en har mangel eller nivå innenfor referanseområde.

Har hatt mangel fra tid til annen. Sist gang var sist jeg hadde depresjon over noe tid. 

Må vel være optimistisk jeg nå da, med oppstart i dag med både folsyre og TMS. Bedre kognitiv fungering høres jo bra ut siden dårlig kognisjon er en stor del av denne depr. 

 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kupton skrev:

Takk. Også lest at Folsyretilskudd forringer effekten av lamotrigin. Er det slik? En forskningsartikkel mener jeg, men har ikke vurdert den kritisk.

Hadde normalt homocystein da, men litt høy MCV(?).  Og LDL-kolesterol under ref.område hva nå det betyr. Overvektig (fremdeles), lite aktiv siste mndr.,og har ikke særlig bra kosthold, og røyker innimellom (20 over et par mndr). Så merkelig 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være slik hos noen med lamotrigin og folsyre. Vi er ulike, og et sikkert svar på om en har nytte av en medisin får vi ikke uten å prøve.

LDL (det farlige/dårlige kolesterolet) bør være lavt. Det er bra for hjerte/kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Det kan være slik hos noen med lamotrigin og folsyre. Vi er ulike, og et sikkert svar på om en har nytte av en medisin får vi ikke uten å prøve.

LDL (det farlige/dårlige kolesterolet) bør være lavt. Det er bra for hjerte/kar.

Nei.., det blir vel å ta ut kuren med vit. og fortsette m lamotrigin som før. Bare nysgjerrig.

Vet LDL er det dårlige kolesterolet,  forstod bare ikke helt at det var så lavt som under ref.verdi.,  siden jeg ikke akkurat har verdens beste livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Villanda skrev:

forstod bare ikke helt at det var så lavt som under ref.verdi.,  siden jeg ikke akkurat har verdens beste livsstil.

Gener :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Gener 🙂

Jaja, fint å ha med noen gode gener også, ikke sikker bp i fam. selv om jeg har mistanke,  snakka lite om før,  men andre sykdommer det et sammenheng med, ulike autoimmune sykdommer og migrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...