Gå til innhold

Wellbutrin og plutselig skifte i sinnstilstand


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg startet med Wellbutrin for 3 uker siden og hadde moderat/alvorlig depresjon før dette som hadde vart i rundt 10 år. Slet mye med energiløshet og kunne sove 18 timer i døgnet. Nå føler jeg meg plutselig veldig mye energi og klarer ikke sitte stille. Det er så vidt jeg klarer å skrive dette. Er det vanlig? Jeg synes det føles veldig ekkelt og jeg må bevege meg hele tiden og tankene raser. Noen andre som har opplevd det og vet om når det går over? 

Anonymkode: b916c...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal be legen din utrede deg for bipolar lidelse. Det er sannsynlig at du har hatt en bipolar depresjon i alle disse årene. Har du kun brukt antidepressiva og ikke stemningsstabiliserende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til svaret fra kupton over her. Forøvrig er Wellbutrin det klart beste antidepressiva ved bipolar lidelse fordi risikoen for "switch" til mani er lavere enn for SSRI og SNRI, men da i kombinasjon med stemningsstabiliserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du bipolar bør du styre unna denne medisinen fra Helvete. 

Anonymkode: 31146...c38

 

5 minutter siden, kupton skrev:

Jeg synes du skal be legen din utrede deg for bipolar lidelse. Det er sannsynlig at du har hatt en bipolar depresjon i alle disse årene. Har du kun brukt antidepressiva og ikke stemningsstabiliserende?

Okei tusen takk. Har aldri hatt noen andre tegn på mani eller noe så derfor utelukket behandleren min raskt dette. Men det kan virke slik mtp. hvordan jeg føler meg nå skal definitivt ta det opp. Burde jeg bare slutte å ta den?

Anonymkode: b916c...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Okei tusen takk. Har aldri hatt noen andre tegn på mani eller noe så derfor utelukket behandleren min raskt dette. Men det kan virke slik mtp. hvordan jeg føler meg nå skal definitivt ta det opp. Burde jeg bare slutte å ta den?

Anonymkode: b916c...991

Ring behandleren din for å få direkte råd om hva du skal gjøre, med en slik reaksjon er dette noe som du bør be om svar på med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Håpeful skrev:

Ring behandleren din for å få direkte råd om hva du skal gjøre, med en slik reaksjon er dette noe som du bør be om svar på med en gang.

Takk for svar hun er ikke på jobb i dag men jeg skal se det an har jo full kontroll så og ingen "skumle" tanker :) 

Anonymkode: b916c...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du bipolar bør du styre unna denne medisinen fra Helvete. 

Anonymkode: 31146...c38

Hvorfor skriver du at han skal styre unna, mens andre her skriver at dette er den beste for bipolar? Jeg tok min første i dag, jeg merker ingenting spesielt. jeg er i tillegg blit temmelig forkjølet så føler hele meg er redusert.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Hvorfor skriver du at han skal styre unna

Fordi vedkommende ikke har peiling på hva hen snakker om. 

Anonymkode: fa315...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vedkommende ikke har peiling på hva hen snakker om. 

Anonymkode: fa315...af5

Kan du si noe da? jeg får ikke svar i trådene mine, så da låner jeg litt her i stedet. Er faktisk ganske nervøs, for jeg vet ikke om tunge tanker/depresjon faktisk skyldes ubalanse, men at man rett og slett er negativ som person. En teori sier at deprimerte personer ser realiteten mer enn "lykkelige". Jeg har faktisk følt at såkalt lykkelige folk er veldig naive og egen boble. Ikke at jeg er ovebevist om at det er sant, men det er litt logisk dessverre. Men så har jeg også kommet dit at det hjelper faktisk ingen at jeg går rundt og er sint på meg selv og ikke unner meg å ha det bra fordi ikke alle andre har det.
Jeg er ofte sur og nedfor og føler jeg fortjener bedre, men når jeg får det bedre føler jeg plutselig at jeg ikke fortjener det.

Lurer på hva Wellbutrinen kan gjøre for meg. Jeg nevnte den til legen fordi jeg har lest mest positivt om den. Legen gikk med på det med en gang! jeg ante ikke at det var så enkelt! Jeg var redd han skulle skrive ut Cipralex eller noe, som jeg har hørt så mye negativt om. Blir så forvirret av alt folk skriver. Noen skriver at den kan være livsfarlig og at man nesten blir speeda og får angst, mens andre skrev at dette er den eneste uten negative bivirkninger og at den øker lykkefølelsen uten å gi avhengighet.

Legen ville henvise meg tilbake til DPS, pga Aduvanzen. For den virket så bra på meg 3 første ukene, men så dalet effekten. Legen skrev ut til meg 30 og 50 mg så jeg kunne velge mellom. Eneste den har gjort er gjøre meg litt mer glad og stabil i humøret. Konsentrasjonen kan jeg faktisk ikke si er særlig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Hvorfor skriver du at han skal styre unna, mens andre her skriver at dette er den beste for bipolar? Jeg tok min første i dag, jeg merker ingenting spesielt. jeg er i tillegg blit temmelig forkjølet så føler hele meg er redusert.. 

Hei du. Dette er første gang jeg prøver antidepressiva og min aller første medisin. Du merker ikke noe spesielt første dagen jeg merket kun litt munntørrhet og litt slitenhet. Det vil ta lang tid før virkningen setter inn tror ikke du skal sitte og tenke for mye på symptomer og linke det inn på medisin da vil du bli overtenkende og alt vil bare bli en bivirkning. Wellbutrin er den beste for de med bipolar men da må den brukes med en stemningsstabiliserende ellers så kan man bli hypoman eller manisk tror jeg det er har hørt om det før. Håper den virker for deg :) spør legen din om du har noen andre spørsmål. 

 

Jeg har forresten klart å roe meg ned litt nå fysisk men har fortsatt litt tankespinn så håper det er forbigående :)

Ts

Anonymkode: b916c...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Hvorfor skriver du at han skal styre unna, mens andre her skriver at dette er den beste for bipolar? Jeg tok min første i dag, jeg merker ingenting spesielt. jeg er i tillegg blit temmelig forkjølet så føler hele meg er redusert.. 

Det er vel greit å lese om at det er noen som ikke har gode erfaringer med en medisin også? 

Anonymkode: 31146...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen medisiner godkjent i Norge som er fra helvete. De er nøye vurdert og er til nytte for storparten av folk om de brukes på riktig måte. Men det finnes knapt medisiner som er nyttige for alle. For de fleste medisiner er det slik at noen ikke har nytte av dem, og noen få får klart mer ulemper enn fordeler av dem. Dessverre vet en ikke hvem dette er før en har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
5 timer siden, kupton skrev:

Det er ingen medisiner godkjent i Norge som er fra helvete. De er nøye vurdert og er til nytte for storparten av folk om de brukes på riktig måte. Men det finnes knapt medisiner som er nyttige for alle. For de fleste medisiner er det slik at noen ikke har nytte av dem, og noen få får klart mer ulemper enn fordeler av dem. Dessverre vet en ikke hvem dette er før en har prøvd.

Nettopp, men man risikerer jo å bruke medisiner kanskje nesten hele livet da om man skal finne den beste😅 Jeg har prøvd Ritalin, som jeg var sikker på funket,..men varte bare 1.uken. Etter hvert bare berg og dalbane følelser.

Aduvanz funket veldig bra, men dabbet av etter 3 uker. Doseøkning er gjort, men merker ingen stor forskjell. 

Wellbutrin i tillegg nå.... så får vi se. Strattera kunne kanskje vært et annet valg. Men en om gangen....?

legen ville henvise meg til dps og jeg aner ikke hva som ville ventet meg der. Det er de som styrer med dose og medisin på slike preparater. Wellbutrin skrev legen ut med en gang. Jeg vet kke om dps hadde gitt meg Attentin i tillegg. Eller om de planleggr å sette meg på andre ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Nettopp, men man risikerer jo å bruke medisiner kanskje nesten hele livet da om man skal finne den beste😅 Jeg har prøvd Ritalin, som jeg var sikker på funket,..men varte bare 1.uken. Etter hvert bare berg og dalbane følelser.

Aduvanz funket veldig bra, men dabbet av etter 3 uker. Doseøkning er gjort, men merker ingen stor forskjell. 

Wellbutrin i tillegg nå.... så får vi se. Strattera kunne kanskje vært et annet valg. Men en om gangen....?

legen ville henvise meg til dps og jeg aner ikke hva som ville ventet meg der. Det er de som styrer med dose og medisin på slike preparater. Wellbutrin skrev legen ut med en gang. Jeg vet kke om dps hadde gitt meg Attentin i tillegg. Eller om de planleggr å sette meg på andre ting? 

Bare en måte å finne ut av det på.

Anonymkode: 9428a...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Nettopp, men man risikerer jo å bruke medisiner kanskje nesten hele livet da om man skal finne den beste😅 Jeg har prøvd Ritalin, som jeg var sikker på funket,..men varte bare 1.uken. Etter hvert bare berg og dalbane følelser.

Aduvanz funket veldig bra, men dabbet av etter 3 uker. Doseøkning er gjort, men merker ingen stor forskjell. 

Wellbutrin i tillegg nå.... så får vi se. Strattera kunne kanskje vært et annet valg. Men en om gangen....?

legen ville henvise meg til dps og jeg aner ikke hva som ville ventet meg der. Det er de som styrer med dose og medisin på slike preparater. Wellbutrin skrev legen ut med en gang. Jeg vet kke om dps hadde gitt meg Attentin i tillegg. Eller om de planleggr å sette meg på andre ting? 

Ta en ting av gangen nå, først få avklaring på Wellbutrin og videre plan🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...