Gå til innhold

Jernmangel og depressive symptomer


adhoc

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar II og bruker Venlafaxin og Lamictal for dette. I det siste har jeg kjent depresjonen komme smygende, men serumspeilene er innenfor normalen, så jeg på Furst i dag. Litt lavt på Lamictal, men får teflonhjerne på høyere dose. 

S-Ferritin var derimot på 7. Kan jernmangel trigge depresjon? Slapphet og tiltaksløshet er naturlig, men bortsett fra det? Har ikke legetime før om tre uker. Begynner med jerntilskudd i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle ubalanser i kroppen kan jo bidra til depressive reaksjoner, er man veldig sliten og tiltaksløs kan man bli deprimert fordi man ikke orker å gjøre noe osv. Vet ikke om det er noen direkte sammenheng jernmangel -> depresjon, da må noen andre svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med jernmangel nå i snart halvannet år som legene bevisst velger å ikke behandle, men som de følger med på, pga. uheldige bivirkninger det er for meg å f.eks. ta Niferex, men jeg har vel ikke merket mer tendens til depresjon pga. dette som jeg tror kan relateres til jernmangelen. En siste utvei ved farlig lav jernmangel er jo infusjon, men jeg ligger på rundt 8-15 og har ligget der siste året og klarer å holde det der gjennom kostholdet. Tror ikke det er jernmangelen som gjør at jeg har lite energi og heller ikke derfor jeg har vært innom depresjon ved to tilfeller det siste halve året :) 

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...