Gå til innhold

Medisiner utlevert av hjemmesykepleien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er man dum om man får det? Føler meg helt idiot. Noen flere som får medisiner av hjemmesykepleien hver dag? 

 Vurderer å ta ansvar selv igjen snart. Problemet blir vel da at jeg begynner å rote igjen. 

Anonymkode: 11c2c...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man dum om man får det? Føler meg helt idiot. Noen flere som får medisiner av hjemmesykepleien hver dag? 

 Vurderer å ta ansvar selv igjen snart. Problemet blir vel da at jeg begynner å rote igjen. 

Anonymkode: 11c2c...dd2

Jeg fikk utlevert hver dag, men pga koronaen får jeg for en uke om gangen nå for å minimere kontakt. Jeg synes ikke det er dumt. Du kan jo spør om å få for en uke og se hvordan det går før du bestemmer deg.

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Jeg fikk utlevert hver dag, men pga koronaen får jeg for en uke om gangen nå for å minimere kontakt. Jeg synes ikke det er dumt. Du kan jo spør om å få for en uke og se hvordan det går før du bestemmer deg.

Sist gang jeg hadde ukesdosett svelget jeg alle pillene for hele uka, men er over et år siden. 

Anonymkode: 11c2c...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for tabletter utlevert tre ganger i uken. I begynnelsen syntes jeg det var veldig rart. Nå synes jeg det er veldig greit å ikke ha så mye medisiner hjemme, da slipper jeg fristelsen til å ta alle når dagene blir for tøffe. Sliter litt med at jeg sparer opp medisiner i perioder, men prøver å unngå det sto godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fratatt ansvaret for medisiner for et par år siden. Det var ikke ønskelig fra min side og det var slitsomt for jeg måtte alltid være hjemme både morgen og kveld, og hvis jeg ikke var det så fikk jeg ikke medisiner. Men jeg følte meg ikke dum av den grunn. 

Jeg fikk ansvaret tilbake etter hvert fordi de ble enige sammen med meg at det var best at jeg fikk være ansvarlig for det selv. Selv om det innebærte risiko. I februar i år tok fastlegen litt tak igjen og gjorde slik at jeg kun får hente ut for 14 dager av gangen også oppbevarer apoteket resten av medisinen min der. Jeg for min del synes det er tullete da jeg kan spare opp medisiner like mye eller lite om jeg henter ut en gang i måneden eller hver 14. Dag. Men det er nå greit nok. Har sikkert også å gjøre med at han som ansvarlig lege skal unngå å være uansvarlig. 

Men i hvert fall. Det er ikke noen grunn til at man skal føle seg dum. Hvis man får vedtak om utlevering av medisiner så er det fordi man trenger det. Om man ønsker det eller ikke er jo en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, tenker ikke at man er dum av den grunn. Dette må jo ansvarlig lege og pasient i fellesskap komme frem til og til syvende og sist er det jo legen som har siste ord, som har ansvaret for å gi ansvarlig medisinsk behandling som ikke er til fare for pasienten. Jeg har selv hatt hjemmesykepleien på døren morgen og kveld i et par år, men jeg fant måter å komme meg unna systemet på og likevel lure unna medisiner, så hvis man virkelig vil legge til sides medisiner og lure systemet kan man som pasient på en eller annen måte få det til tenker jeg. Det eneste en oppnår er å lure seg selv og få mistillit fra helsepersonell, dvs. at de opplever å ikke kunne stole på deg. Heldigvis er dette nå mer enn 15 år siden. Det ble på et tidspunkt bestemt at jeg hadde godt av å ta mer ansvar for eget liv. Jeg mente selv ikke det da og at jeg da ikke ville overleve - men jeg sitter her i 2020 og er helt levende og tenker at det var en helt riktig beslutning og behandling. I mange tilfeller tenker jeg at det er mer hensiktsmessig for pasienten å ta ansvar for egen helse og eget liv. Jeg har f.eks. en psykolog som har en høy terskel for tvangsinnleggelser fordi det gir pasienten en følelse av mer kontroll og mer mestring i eget liv å oppleve at andre ikke tar kontrollen over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det ble på et tidspunkt bestemt at jeg hadde godt av å ta mer ansvar for eget liv. Jeg mente selv ikke det da og at jeg da ikke ville overleve - men jeg sitter her i 2020 og er helt levende og tenker at det var en helt riktig beslutning og behandling.

Ja det er riktig behandling. En kan ikke for alltid lene seg på at andre tar ansvaret. Er snart 30 og må kunne klare dette. Flaut å ha hjemmesykepleien til det og jeg føler meg idiot. 

Anonymkode: 11c2c...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke flaut å få hjelp av hjemmesykepleien. Trenger man hjelp, så trenger man hjelp. Jeg får selv utlevert medisiner på døra hver kveld fordi jeg ønsker det. Jeg hadde rota med medisiner altfor lenge og var av den grunn veldig ustabil (bipolar) før denne ordningen. Men nå som jeg har hatt et stabilt og jevnt medisininntak over tid er jeg friskere.  

Anonymkode: 817ca...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er riktig behandling. En kan ikke for alltid lene seg på at andre tar ansvaret. Er snart 30 og må kunne klare dette. Flaut å ha hjemmesykepleien til det og jeg føler meg idiot. 

Anonymkode: 11c2c...dd2

Jeg tenker at i utgangspunktet bør det ikke være flaut å motta hjelp fra hjemmesykepleien. Samtidig er det vel greit at du også innser at du bør jobbe for å klare å ta dette ansvaret selv. Slik sett kan følelsen av flauhet også være til nytte på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er riktig behandling. En kan ikke for alltid lene seg på at andre tar ansvaret. Er snart 30 og må kunne klare dette. Flaut å ha hjemmesykepleien til det og jeg føler meg idiot. 

Anonymkode: 11c2c...dd2

Jeg er enig med @Frosken. Forsøk å tenke at dette er et tiltak du trenger akkurat nå, men la følelsen av flauhet være en motivator for endring. Det er jo derfor vi f.eks. har følelsen skam i oss, for å kunne regulere egen adferd i samspill med andre mennesker. Det viktigste er at du får et jevnt inntak av medisiner og f.eks. ikke legger de til sides. Jeg har jo selv fremdeles bistand fra hjemmesykepleien som kommer med dosetter nå hver 3. uke, men det er fordi jeg går på så mange ulike medisiner og jeg har kommet frem til i fellesskap med legen min at det er best at hjemmesykepleien ordner det av flere årsaker. Jeg tenker ikke at det er flaut i det hele tatt, på lik linje som at jeg tenker ikke det er flaut at jeg har trygghetsalarm. Den primære årsaken er ikke lenger at det er farlig for meg å ha store mengder medisiner i hus, men det var det en gang. Jeg får utskrevet f.eks. 100 stk. Paracet om gangen av legen min, men han vet at de låses inn i et medisinskap her hjemme hvor andre har nøkkel og jeg får et gitt antall utlevert om gangen etter eget ønske. Jeg synes det er synd at vi pasienter selv lager et stigma rundt psykisk lidelse med at det skal være flaut å få hjelp når det gjelder psykisk lidelse, men OK om det gjelder fysisk lidelse. Hvordan klare å bygge dette ned i samfunnet generelt når vi pasienter til og med har denne holdningen i oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 40 og har hjemmesykepleie. Burde fått det tidligere, men kjente ikke til ordningen da. Jeg velger å dele ansvaret for medisiner med andre. De kommer med den og jeg har ansvaret for å ta den uten tilsyn. Hjemmesykepleien spør ofte hvordan det går da de kommer med medisiner og det synes jeg er greit for hvis jeg føler behov kan jeg få en liten prat med de. Og dette er bare noen av grunnene til at jeg har hjemmesykepleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med at kontakten min i oppfølgingstjenesten for psykiatri og rus også leverer medisiner til meg for 14 dager om gangen. Da får jeg en rull med hver medisindose lagt i poser. Bare å rive av det man skal ha. Det er mye mer praktisk enn å legge opp dosetter fra pakker med forskjellige medikamenter i forskjellige styrker. Dessuten bidrar det til at jeg husker å ta medisiner mine. 

Sånne ordninger er til for at f.eks. rotekopper som meg får det litt lettere i hverdagen. Jeg synes ikke det er dumt å benytte seg av slikt. Imidlertid synes jeg det er fornuftig å se på om det finnes tiltak som kan gjøre det lettere  å huske og ta medisin uten å være avhengig av at andre. Alarm på telefonen er banalt, men det kan hjelpe en til å huske medisiner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg er superfornøyd med at kontakten min i oppfølgingstjenesten for psykiatri og rus også leverer medisiner til meg for 14 dager om gangen. Da får jeg en rull med hver medisindose lagt i poser. Bare å rive av det man skal ha. Det er mye mer praktisk enn å legge opp dosetter fra pakker med forskjellige medikamenter i forskjellige styrker. Dessuten bidrar det til at jeg husker å ta medisiner mine. 

Sånne ordninger er til for at f.eks. rotekopper som meg får det litt lettere i hverdagen. Jeg synes ikke det er dumt å benytte seg av slikt. Imidlertid synes jeg det er fornuftig å se på om det finnes tiltak som kan gjøre det lettere  å huske og ta medisin uten å være avhengig av at andre. Alarm på telefonen er banalt, men det kan hjelpe en til å huske medisiner.  

Ja multidose er fin sånn. Synes det er bra når en ser selv kan ha ansvaret med å huske medisiner samtidig som en får litt hjelp. Dosett og alarm funket ikke for meg heller. Ble endel rot og jeg har vanskelig for å håndtere rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt medisinene hjemme og ordnet det selv på apotek. Unntatt da jeg fikk flunipam for tannlegebesøk. De måtte DPS ha innelåst for meg fordi det var A preparat.

Jeg har tatt overdose 1 gang. Da jeg var 19, jeg gjør det ikke igjen for å si det slik. Å få en slange ned i halsen var verre enn jeg hadde trodd gitt. Skulle jeg noen gang gjøre det slutt, så ville jeg valgt en helt annen måte. Men nå er ikke selvmord noe jeg tenker på ofte. Jeg er også ikke sta nok til å stå for det når det kommer til stykket. Jeg ombestemte meg alle gangene jeg prøvde.

Anonymkode: 4eaaf...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...