Gå til innhold

Emma som er født i feil kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, Marye skrev:

Hva om en transe har måne men vil bli jente? Må han lime på hår eller vil hormonene fjerne hårtapet?

Man kan få mer hårvekst av hormoner, men tror ikke det kan hjelpe om man har måne. Men det finnes jo hårtransplantasjon, vet ikke om man får dekket det når man skifter kjønn. Men forstår jo at de ikke ser det sånn at de skifter kjønn, de sier jo de alltid har vært det kjønnet de identifiserer seg som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marye skrev:

Hva om en transe har måne men vil bli jente? Må han lime på hår eller vil hormonene fjerne hårtapet?

Det er viktig å skille mellom de relativt like begrepene:

- Transe: Person som liker å kle seg i det motsatte kjønns klær, eks. gå i kjole, ha dameparykk. Transer som er menn vil ikke _være_ kvinner men liker å kle seg ut som kvinner.

- Transperson: Personer som opplever kjønnsinkongruens/føler seg som motsatt kjønn (de kalles også transseksuelle). Transpersoner har altså motsatt kjønnsidentitet.

Litt komplisert men allikevel...

Anonymkode: 48084...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å skille mellom de relativt like begrepene:

- Transe: Person som liker å kle seg i det motsatte kjønns klær, eks. gå i kjole, ha dameparykk. Transer som er menn vil ikke _være_ kvinner men liker å kle seg ut som kvinner.

- Transperson: Personer som opplever kjønnsinkongruens/føler seg som motsatt kjønn (de kalles også transseksuelle). Transpersoner har altså motsatt kjønnsidentitet.

Litt komplisert men allikevel...

Anonymkode: 48084...ce0

Ok Skal huske det, men ellers ikke noe svar på spm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilke medisiner er det? 

Anonymkode: 71efa...a79

Det er østrogen i pilleform. Du må ha resept.

Anonymkode: 21332...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er østrogen i pilleform. Du må ha resept.

Anonymkode: 21332...447

Og det er visst ikke så lett å få det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra.

Anonymkode: d7890...52b

Ting tar tid, sånn er det vel over alt. Men det er jo ikke bare bare å gå på hormoner, man kan bli skikkelig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ting tar tid, sånn er det vel over alt. Men det er jo ikke bare bare å gå på hormoner, man kan bli skikkelig dårlig. 

Ja. Jeg tror nok man heller trenger en dyktig psykolog.

Anonymkode: d7890...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg tror nok man heller trenger en dyktig psykolog.

Anonymkode: d7890...52b

Er så mange folk psykisk syke pga dette da? Homofili ble jo sett på som en psykisk sykdom før, vi har vel kommet lengre enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Er så mange folk psykisk syke pga dette da? Homofili ble jo sett på som en psykisk sykdom før, vi har vel kommet lengre enn det?

Homofili kan da ikke sammenlignes.

Kjønnsskifte er noe ganske annet. Ganske kvalmende lese om. Tenker man bør tenke seg veldig godt om.
 

Detaljer på kvinneguiden

 

 

Anonymkode: d7890...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er bare nymotens oppspinn. 

Anonymkode: 2fbe3...72a

Mennesker som bryter mot normer for kjønn og kjønnsuttrykk har vært tilstede i alle år. På 1850-tallet forbød eksempelvis enkelte stater i USA å gå i kjole om du ikke var kvinne (eller en kjole som tilhørte din kultur/opphav om du var mann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, XbellaX skrev:

Mennesker som bryter mot normer for kjønn og kjønnsuttrykk har vært tilstede i alle år. På 1850-tallet forbød eksempelvis enkelte stater i USA å gå i kjole om du ikke var kvinne (eller en kjole som tilhørte din kultur/opphav om du var mann)

Hvordan kan du sammenligne det med å "bytte kjønn"?

Anonymkode: d7890...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du sammenligne det med å "bytte kjønn"?

Anonymkode: d7890...52b

Fordi mennesker som bryter mot de normene jeg nevner har eksistert blant oss i alle år. Kjønnsbekreftende behandlinger har eksistert, om jeg husker riktig, siden 1930 tallet.

Man "bytter" forøvrig heller ikke kjønn. Slike operasjoner handler i større grad om å få bekreftet det kjønnet man identifiserer seg som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Fordi mennesker som bryter mot de normene jeg nevner har eksistert blant oss i alle år. Kjønnsbekreftende behandlinger har eksistert, om jeg husker riktig, siden 1930 tallet.

Man "bytter" forøvrig heller ikke kjønn. Slike operasjoner handler i større grad om å få bekreftet det kjønnet man identifiserer seg som.

Jeg tenker at man kan identifisere seg som veldig mye, katt feks. Det høres mer ut som psykisk sykdom.

https://p3.no/matte-laere-meg-a-vere-menneske/

(Nei, dette er ikke en humorside.)

Anonymkode: d7890...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at man kan identifisere seg som veldig mye, katt feks. Det høres mer ut som psykisk sykdom.

https://p3.no/matte-laere-meg-a-vere-menneske/

(Nei, dette er ikke en humorside.)

Anonymkode: d7890...52b

Jeg tar ikke denne artikkelen alvorlig.  Dette er ikke sammenlignbart.  Ingen føler seg som en ku, katt eller rotte.

Anonymkode: 5ce51...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke denne artikkelen alvorlig.  Dette er ikke sammenlignbart.  Ingen føler seg som en ku, katt eller rotte.

Anonymkode: 5ce51...db7

Det er ikke opp til deg å bestemme hva folk føler seg som. 

 

Anonymkode: d7890...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at man kan identifisere seg som veldig mye, katt feks. Det høres mer ut som psykisk sykdom.

https://p3.no/matte-laere-meg-a-vere-menneske/

(Nei, dette er ikke en humorside.)

Anonymkode: d7890...52b

Du har ikke vært alene om å tenke det, noe som også har ført til at transpersoner eksempelvis er mer utsatt for stigmatisering, latterliggjøring, mer utsatt for vold/overgrep og oppsøker hjelp i langt mindre grad enn andre. Gamle diagnoser relatert til dette er nå tatt ut av kapittelet om mentale lidelser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke opp til deg å bestemme hva folk føler seg som. 

 

Anonymkode: d7890...52b

Det hadde vært mye større sensasjon hvis en katt følte seg som et menneske og begynte å snakke.

Anonymkode: 5ce51...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, XbellaX skrev:

Du har ikke vært alene om å tenke det, noe som også har ført til at transpersoner eksempelvis er mer utsatt for stigmatisering, latterliggjøring, mer utsatt for vold/overgrep og oppsøker hjelp i langt mindre grad enn andre. Gamle diagnoser relatert til dette er nå tatt ut av kapittelet om mentale lidelser. 

 

Transpersoner er ingen stakkarslig og svak gruppe. Men translobbyen har klart å late som om de er det. Greia er at de har mye makt og gjennomslag. De ødelegger kvinners rettigheter og trygge rom. De ødelegger for homofile.  At det er tatt vekk som diagnose et en politisk og ikke velbegrunnet medisinsk beslutning. Jeg har satt meg inn i dette med transpersoner i det siste. Det er fullstendig vanvittig og ettertiden komme til å riste på hodet. 

Anonymkode: f78e0...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...