Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke ta Seroquel til et måltid?


Fionys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 minutter siden, Fionys skrev:

Hva er årsaken til at man ikke skal ta Seroquel sammen med et måltid? 

Det har ikke jeg hørt om. Har tatt den sammen med eller rett etter måltid i over 3 år og fungerer godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, aa-k-j skrev:

Det har ikke jeg hørt om. Har tatt den sammen med eller rett etter måltid i over 3 år og fungerer godt. 

Vet ikke, men opplever at effekten (for søvn) kommer raskere om jeg tar den utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Villanda skrev:

Vet ikke, men opplever at effekten (for søvn) kommer raskere om jeg tar den utenom.

Det er ganske naturlig.

Anonymkode: 89588...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Villanda skrev:

Vet ikke, men opplever at effekten (for søvn) kommer raskere om jeg tar den utenom.

Jeg har merket forskjell om jeg tar den før mat, men etter mat går det en halv time eller time så sjangler jeg nesten mot senga 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ta medisin på tom mage gjør att den virker sterkere og raskere. Er magesekken full så skal jo maten fordøyes først, det tas nok opp mindre medisin da. Jeg merker stor forskjell om jeg tar feks benzo på tom mage eller etter jeg har spist. Etter jeg har spist får jeg nesten ingen virkning.

Anonymkode: d2b73...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta medisin på tom mage gjør att den virker sterkere og raskere. Er magesekken full så skal jo maten fordøyes først, det tas nok opp mindre medisin da. Jeg merker stor forskjell om jeg tar feks benzo på tom mage eller etter jeg har spist. Etter jeg har spist får jeg nesten ingen virkning.

Anonymkode: d2b73...8ac

Hvis det er sånn skal jeg starte med å ta medisinen sammen med et måltid, kanskje jeg ikke blir så utrolig trøtt og sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med medisiner man tar hver dag skal man være konsekvent med om man tar de med eller uten mat. Det kan gå begge veier. Noen medisiner får mindre effekt om man tar de med mat. Andre medisiner igjen (gjerne psykofarmaka som er fettløselige) tas opp i større mengder om man tar de med mat, spesielt fettrik mat. Det er ikke gitt at noen av delene er riktig eller feil, men for å unngå varierende serumkonsentrasjoner (kan dobles eller halveres) bør man være konsekvent og ideelt sett også spise cirka like mye fett i måltidet man eventuelt tar medisiner sammen med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta medisin på tom mage gjør att den virker sterkere og raskere. Er magesekken full så skal jo maten fordøyes først, det tas nok opp mindre medisin da. Jeg merker stor forskjell om jeg tar feks benzo på tom mage eller etter jeg har spist. Etter jeg har spist får jeg nesten ingen virkning.

Anonymkode: d2b73...8ac

Ok. Merker ikke det samme med Imovane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 14.06, Villanda skrev:

Ok. Merker ikke det samme med Imovane. 

Det er ikke via magesekken de fleste medisiner tas opp. Så dette er lott misforstått. Imovane tas feks opp i leveren, og det har derfor lite å si om den tas med eller uten mat. 

Anonymkode: 92a6a...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Imovane tas feks opp i leveren,

Anonymkode: 92a6a...03a

Jeg synes folk bør slutte å uttale seg om ting de ikke har kunnskap om. 
 

En medisin inntatt oralt tas selvfølgelig opp i mage-tarmkanalen. Du må gjerne fortelle meg hvordan Imovane kan hoppe fra munnen til leveren og tas opp der.

At noe metaboliseres i leveren betyr ikke at det tas opp der. Det «forbrennes» der, betyr det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Jeg synes folk bør slutte å uttale seg om ting de ikke har kunnskap om. 
 

En medisin inntatt oralt tas selvfølgelig opp i mage-tarmkanalen. Du må gjerne fortelle meg hvordan Imovane kan hoppe fra munnen til leveren og tas opp der.

At noe metaboliseres i leveren betyr ikke at det tas opp der. Det «forbrennes» der, betyr det.

🤣 👍 Jeg satt og lurte på hvordan man kunne klare å få en tablett fra munnen og over i leveren. Jeg er tydeligvis ikke den eneste som lurte på det 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...