Gå til innhold

Føler meg veldig liten akkurat nå..pga av dette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt en fast jobb i snart to år. Gledelig tok jeg imot 30% i en dagligvare butikk. Bedre enn ingenting. Nylig kom sjefen min inn å ville ha en alvorsprat. Det var idag. Gruet meg inn på kontoret, en vond magefølelse. Den beskjeden sitter virkelig i meg. Hun hadde fått tak i et lån jeg er skyldig, et type studielåns gjeld jeg ikke har fått kvittet meg med. Enda jeg er 30 år. Hun sa at jeg som voksen kvinne burde hatt mer vett i hue.

Denne gjeldsgreia har gått til inkasso og videre blitt en sismo sak. Så jeg må ut med 1000,- hver mnd.  Hun hadde aldri hørt om dette og ble rett og slett sjokket og skuffet over meg. Det overrasket meg hvor sibt hun ble. Er ikke dette en privat sak? 

Nå hun gjøre hverdagen min verre? Jeg har hatt dette med meg i ganske lang tid og prøver så godt jeg kan. Vi har ikke bil ei gang. Utgiftene er normale, men jeg har desverre for lite jobb. Jeg gråter og føler meg helt tapt. Ble ordentlig nedbrutt av ordene hun sa. Jeg er et helt normalt oppegående menneske med 3 små barn og en mann. Kan noen kjenne seg igjen? Føler meg helt alene med problemet. Burde hun gitt mer myke tilbakemld? Fikk ingenting skryt, kun kritikk. 

Konstruktive svar, takk. 🙏

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt om jeg forstod deg riktig. Men det du sier er at sjefen din i dagligvarebutikken hadde fått nyss om at du hadde gjeld og ga deg pepper for det? 

Anonymkode: 92288...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en fast jobb i snart to år. Gledelig tok jeg imot 30% i en dagligvare butikk. Bedre enn ingenting. Nylig kom sjefen min inn å ville ha en alvorsprat. Det var idag. Gruet meg inn på kontoret, en vond magefølelse. Den beskjeden sitter virkelig i meg. Hun hadde fått tak i et lån jeg er skyldig, et type studielåns gjeld jeg ikke har fått kvittet meg med. Enda jeg er 30 år. Hun sa at jeg som voksen kvinne burde hatt mer vett i hue.

Denne gjeldsgreia har gått til inkasso og videre blitt en sismo sak. Så jeg må ut med 1000,- hver mnd.  Hun hadde aldri hørt om dette og ble rett og slett sjokket og skuffet over meg. Det overrasket meg hvor sibt hun ble. Er ikke dette en privat sak? 

Nå hun gjøre hverdagen min verre? Jeg har hatt dette med meg i ganske lang tid og prøver så godt jeg kan. Vi har ikke bil ei gang. Utgiftene er normale, men jeg har desverre for lite jobb. Jeg gråter og føler meg helt tapt. Ble ordentlig nedbrutt av ordene hun sa. Jeg er et helt normalt oppegående menneske med 3 små barn og en mann. Kan noen kjenne seg igjen? Føler meg helt alene med problemet. Burde hun gitt mer myke tilbakemld? Fikk ingenting skryt, kun kritikk. 

Konstruktive svar, takk. 🙏

Anonymkode: d3af5...59c

Jeg kan ikke se at hun har noe med at du må betale ned på et lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Økonomien din er privat og skjlnner ikke hvorfor eller hvordan hun fikk med seg at lånet ditt har gått til inkasso.

Men kanskje hun synes det er surt at lønnen hun betaler ut går til et økonomisk rotehue..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Her synes jeg arbeidsgiver har gått langt over streken. En slik oppførsel er ikke greit og ikke særlig oppbyggende heller.

Nei, enig. Hun fremtonet det feil eller min mening. Veldig ubehagelig. Det skal ikke være sånn. Jeg syntes dette er en privat sak som kanskje hun ikke har noe med?

Det gjør jo absolutt ikke saken bedre at hun blir sint og ikke tenker seg om når hun ordlegger seg. Jeg forstår at hun ikke er en god veileder på det å forstå mennesker, men dette var ikke annet enn veldig ubehagelig. 

Hun sa at jeg aldri ville kunne leve et normalt liv og ha gjeld over hodet for resten av mitt liv. Det er måten hun fremtrer det på. Akkurat som hun er irritert på meg. Sorry, jeg er ikke like flink med økonomien som det hun er. Kunne trengt litt mer støttende ord. 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt om jeg forstod deg riktig. Men det du sier er at sjefen din i dagligvarebutikken hadde fått nyss om at du hadde gjeld og ga deg pepper for det? 

Anonymkode: 92288...a7e

Ja, stemmer. Hun fikk tlf fra statens innkrevingssentral. Og ble helt i sjokk,  sa hun. Det gjelder jo ikke henne. Det er mitt liv. Jeg er bare glad jeg har inntekt og har jobb akkurat nå. Man kan ikke bare buse ut med nedverdigende komentarer, det gjør ikke miyt liv bedre. 

Ts

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, cilie skrev:

Det har vel gått til tvangstrekk fra lønnen. Arbeidsgiver burde uansett ha en annen framtoning. 

Ja, enig. 

Kan virke som hun er litt dømmende mot meg? Hun kunne kanskje avsluttet det bedre og skrytt av jobben jeg gjør på slutten. Vært litt mer forståelsesfull og behjelpelig. 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel som Cilie sier, at det har blitt et lønnstrekk/ utleggstrekk. Da har arbeidsgiver noe med det i form av at vedkommende må trekke tusen kroner i måneden av lønn. Men det er ikke lov å lage bråk eller å prøve og oppdra noen av den grunn. Dette er dårlig håndtert av arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ISW skrev:

Er vel som Cilie sier, at det har blitt et lønnstrekk/ utleggstrekk. Da har arbeidsgiver noe med det i form av at vedkommende må trekke tusen kroner i måneden av lønn. Men det er ikke lov å lage bråk eller å prøve og oppdra noen av den grunn. Dette er dårlig håndtert av arbeidsgiver. 

Det er rett under 1000,- i trekk. Føler det er noe hun egrer seg over med meg. Ikke første gang hun har vært litt nedlatende mot meg. Bare det å si "forstår ikke hva du tenker med"? 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett under 1000,- i trekk. Føler det er noe hun egrer seg over med meg. Ikke første gang hun har vært litt nedlatende mot meg. Bare det å si "forstår ikke hva du tenker med"? 

Anonymkode: d3af5...59c

Men hun her har vel også en arbeidsgiver? Jeg ville vurdert å rapportere det videre. Hun skal oppføre seg profesjonelt og ikke som om hun var moren din. Det hadde ikke hatt noe å si om hun hadde sagt noe positivt på slutten. Hun skulle ikke tatt det opp i det heletatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun fikk tlf fra statens innkrevingssentral.

Hun har ikke sett så mye av verden hvis hun klikka helt pga. dette. Det kunne jo vært verre enn et lån - det kunne vært f.eks. en bot. 

Jeg trodde faktisk sånt ble meldt inn på annen måte enn ved telefon, men det kan kanskje ha med størrelsen på bedriften å gjøre. Uansett - hvis det ikke allerede finnes regler som sier at arbeidsgiver skal behandle slike opplysninger forsiktig og ikke ta opp saken utover det rent tekniske (dokumentere lønnstrekket), så burde det finnes. Jeg synes det er rart hvis dette ikke er en form for regelbrudd.

Hun kunne som et maksimum spurt deg diskret om du var interessert i ekstravakter. Hun har ikke noe med privatlivet ditt å gjøre. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, laban skrev:

Hun har ikke sett så mye av verden hvis hun klikka helt pga. dette. Det kunne jo vært verre enn et lån - det kunne vært f.eks. en bot. 

Jeg trodde faktisk sånt ble meldt inn på annen måte enn ved telefon, men det kan kanskje ha med størrelsen på bedriften å gjøre. Uansett - hvis det ikke allerede finnes regler som sier at arbeidsgiver skal behandle slike opplysninger forsiktig og ikke ta opp saken utover det rent tekniske (dokumentere lønnstrekket), så burde det finnes. Jeg synes det er rart hvis dette ikke er en form for regelbrudd.

Hun kunne som et maksimum spurt deg diskret om du var interessert i ekstravakter. Hun har ikke noe med privatlivet ditt å gjøre. 

Jeg ble veldig overrssket over at dette ble nevnt. Andre hadde kommet på jobb, og vi satt på et pauserom som ikke akkurat er ulytt, om andre kollega kan ha hørt dette vet jeg ikke. Jeg er litt spent på hvordan det går videre, om det er noe mer hun henger seg opp i. Kanskje hun angrer på at hun ansatte meg og håper på at jeg selv vil slutte? Hun kom ganske amper på begynnelsen av arbeidsdagen (merket at det var noe, hun så meg ikke i øynene), og uviten var jeg om at hun ville ha noen ord med meg på slutten av dagen. 

Takk for tilbake mld. Fint å kan få litt støtte opp i dette :)

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener sjefen har gått langt over grensen. 

Anonymkode: 431f6...4c9

Men hva var hensikten hennes å gjøre det? 

Hun slo løs på over hvor mye handlet og hadde fått med seg over hvor mye småkjøp jeg hadde. Jeg ble helt paff. Aldri opplevd en slik sjef før. Skal jeg si noe på hva og hvor mye hun handler? 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var trist å lese og slik behandling av en overordnet leder skal man ikke finne seg i som ansatt tenker jeg. Videre tenker jeg at her må det være brudd på AML et sted, men det bør kanskje ikke være hovedfokus i første omgang - først om denne oppførselen viser seg å gjenta seg over tid. Jeg håper at du er fagorganisert. Om ikke, gjør det straks!

Jeg tenker som @Laban at hun heller burde ha vært på tilbudssiden og kunne vist et ønske om å ville hjelpe deg ut av en vanskelig økonomisk situasjon ved å tilby deg ekstravakter fremfor å vise deg denne nedlatende holdningen. Jeg håper at du klarer å tenke at dette eksempelet sier mer om hvordan hun er som menneske med dårlige lederegenskaper enn hva det sier om deg som arbeidstaker. Jeg har i hvert fall full forståelse for at du synes dette var ugreit og at du ble lei deg. Det er vi flere som synes - og bare se på liker-klikkene nedover i tråden her :)

PS: Er det noen som har grunn til å føle seg liten, er det denne daglige lederen som har behandlet en av sine ansatte på en uriktig måte. Hun burde virkelig gå i seg selv av flere årsaker...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en fast jobb i snart to år. Gledelig tok jeg imot 30% i en dagligvare butikk. Bedre enn ingenting. Nylig kom sjefen min inn å ville ha en alvorsprat. Det var idag. Gruet meg inn på kontoret, en vond magefølelse. Den beskjeden sitter virkelig i meg. Hun hadde fått tak i et lån jeg er skyldig, et type studielåns gjeld jeg ikke har fått kvittet meg med. Enda jeg er 30 år. Hun sa at jeg som voksen kvinne burde hatt mer vett i hue.

Denne gjeldsgreia har gått til inkasso og videre blitt en sismo sak. Så jeg må ut med 1000,- hver mnd.  Hun hadde aldri hørt om dette og ble rett og slett sjokket og skuffet over meg. Det overrasket meg hvor sibt hun ble. Er ikke dette en privat sak? 

Nå hun gjøre hverdagen min verre? Jeg har hatt dette med meg i ganske lang tid og prøver så godt jeg kan. Vi har ikke bil ei gang. Utgiftene er normale, men jeg har desverre for lite jobb. Jeg gråter og føler meg helt tapt. Ble ordentlig nedbrutt av ordene hun sa. Jeg er et helt normalt oppegående menneske med 3 små barn og en mann. Kan noen kjenne seg igjen? Føler meg helt alene med problemet. Burde hun gitt mer myke tilbakemld? Fikk ingenting skryt, kun kritikk. 

Konstruktive svar, takk. 🙏

Anonymkode: d3af5...59c

Får så mange spørsmål når jeg leser dette. Hvordan har hun fått innsikt i din privatøkonomi feks? Hvilken butikkinnehaver syns 1000 kr er mye å betale på et (studie)lån? Men viktigst:  Hvorfor gjør «ordene hennes vondt» som du kaller det? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde fått tak i et lån jeg er skyldig, et type studielåns gjeld jeg ikke har fått kvittet meg med. Enda jeg er 30 år. Hun sa at jeg som voksen kvinne burde hatt mer vett i hue.

Hva er "et type studielåns gjeld"?  Vanlige studielån fra Lånekassen er det mange som har, og ikke minst de som er rundt 30 år.  Det kan høres ut som forbrukslån som er blitt veldig dyrt pga. at du ikke har betalt av det.

Du skriver at du tok gladelig imot 30% jobb for to år siden.  Er det en grunn til at du jobber så lite, og kan ikke betale avdrag på lån i tide?  Er du ansatt på noen spesielle vilkår og er butikksjefen en veileder et eller annet for deg?

Det er noe her som ikke stemmer.  Hvem ringte henne for å be om at du ble trukket i lønn?  Har du fått mye forskudd på lønn hos henne?

Jeg har aldri vært i den situasjonen at sjefen min har betalt lønn, og hvis dette hadde vært på mine arbeidssteder hadde lønnskontorene fått brev osv.  Jeg har heller aldri latt være å betale avdrag av lån eller regninger.  Jeg kan derfor ikke sette meg inn i denne situasjonen, men det må være en annen relasjon mellom dere i tillegg til arbeidstaker - arbeidsgiver.

Anonymkode: f3a56...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...