Gå til innhold

Rykk i hånda av TMS


Villanda

Anbefalte innlegg

Endelig min første TMS. Synes det er ganske fasinerende at magnetbølgene kan få hånda til å rykke. Og betryggende, for da vet jeg at de faktisk påvirker noe i hjernen. Egentlig synes jeg det høres ganske "alternativt" ut, magnetstimulering..

(Ikke sånn under behandli gen, men de gjør det først for å finne riktig styrke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Villanda skrev:

Endelig min første TMS. Synes det er ganske fasinerende at magnetbølgene kan få hånda til å rykke. Og betryggende, for da vet jeg at de faktisk påvirker noe i hjernen. Egentlig synes jeg det høres ganske "alternativt" ut, magnetstimulering..

(Ikke sånn under behandli gen, men de gjør det først for å finne riktig styrke)

OK, så når det rykket i hånden så regner jeg med at stimuleringen var for sterk?

Jeg vet ikke om jeg ville kaldt det alternativt, for dette går jo direkte på visse punkter i hjernen som man har vitenskaplig belegg for at har effekt når de blir stimulert med små elektriske impulser. Det har man vel ikke i like stor grad ved alternativ medisin f.eks. ved å stikke nåler i folk e.l., uten at jeg har satt meg grundig inn i det feltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

OK, så når det rykket i hånden så regner jeg med at stimuleringen var for sterk?

Jeg vet ikke om jeg ville kaldt det alternativt, for dette går jo direkte på visse punkter i hjernen som man har vitenskaplig belegg for at har effekt når de blir stimulert med små elektriske impulser. Det har man vel ikke i like stor grad ved alternativ medisin f.eks. ved å stikke nåler i folk e.l., uten at jeg har satt meg grundig inn i det feltet...

De skal finne punkt og styrke der tommelen rykker. Derfra tar de ned styrken et visst antall måleenheter som jeg ikke husker hva er. Så finner de rett punkt i forhold til der det virker på tommelen. Men kunme godt hatt rykninger i hånda i hele prosedyren for den del. Ikke noe ubehagelig, hvis det ikke hadde blitt kramper med flere bølger om gangen da. 

Jeg ser det ikke som alternativt, men liksom ordet "magnetstimulering", jeg tenker det kan høres alternativt it for de som ikke vet noe om det. Men i første runde fant de ikke området for det rykket, og da var jeg litt tvilende, selv om de neppe hadde holdt på med det på spesialpoliklinikk om det ikke var noe belegg for det. Merka jo at det virka etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Villanda skrev:

De skal finne punkt og styrke der tommelen rykker. Derfra tar de ned styrken et visst antall måleenheter som jeg ikke husker hva er. Så finner de rett punkt i forhold til der det virker på tommelen. Men kunme godt hatt rykninger i hånda i hele prosedyren for den del. Ikke noe ubehagelig, hvis det ikke hadde blitt kramper med flere bølger om gangen da. 

Jeg ser det ikke som alternativt, men liksom ordet "magnetstimulering", jeg tenker det kan høres alternativt it for de som ikke vet noe om det. Men i første runde fant de ikke området for det rykket, og da var jeg litt tvilende, selv om de neppe hadde holdt på med det på spesialpoliklinikk om det ikke var noe belegg for det. Merka jo at det virka etterhvert.

Er det depresjon dette skal motvirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 0.05, Villanda skrev:

Endelig min første TMS. Synes det er ganske fasinerende at magnetbølgene kan få hånda til å rykke. Og betryggende, for da vet jeg at de faktisk påvirker noe i hjernen. Egentlig synes jeg det høres ganske "alternativt" ut, magnetstimulering..

(Ikke sånn under behandli gen, men de gjør det først for å finne riktig styrke)

kan mag gi seg selv epileptisk anfall med sånt utstyr? hvor får man kjøpt sånt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

kan mag gi seg selv epileptisk anfall med sånt utstyr? hvor får man kjøpt sånt? 

Dette får jeg på poliklinikk for stemningslidelser. Behandlinga foregår der. Det er sykepleiere som måler ut styrke og plassering, og videre stiller inn rett styrke og plasserer coil på hodet. 

Mulig en kunne få kramper om en kjørte høy styrke over noe tid, i et motorisk område. Det vet jeg ikke. 

Det er nok ALTFOR dyrt å kjøoe selv. Vet ikke om det blir solgt til privatpersoner. Mener å ha lest om en slags light-versjon som kan kjøpes, men det var ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...