Gå til innhold

Hvorfor er det ingen demonstrasjoner/opptøyer i gatene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter at Tor Henning Dalen ble skutt og drept av politiet? 

Dette skiller seg veldig fra demonstrasjoner når f.eks en somalsk dame ble skutt av politiet på grønland, eller når en svart person i USA ble drept av poiltiet der borte. Da er alle nordmenn rasende og strømmer til gatene. Endrer profilbilde til "black lives matter", alle bedrifter strømmer til for å vise sin støtte for saken angivelig. Men når en norsk "hvit" mann blir drept av politiet, mens han beskrives av de rundt seg som en snill og god mann og far som ikke ønsket noen vondt med slet psykisk, kunne ingen brydd seg mindre virker det som. Er ikke det rett og slett rasistisk? Hvor er alle demonstrasjonene og brente bygninger, steinet politi etc ?

Hva har skjedd med Norge?

4gfzhd.jpg

 

Kjør debatt !

Anonymkode: 09cd3...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norsk politi er ikke rasistisk. BLM har relevans kun i USA og andre land med politibrutalitet. Det er ikke noe mer å si egentlig.

Anonymkode: caa7b...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det samme. Det er nok fordi dette ikke passer ikke inn i narrativet til kokko-venstre om at politiet kun er "slemme" mot svarte. 

Anonymkode: 0fefb...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk politi er ikke rasistisk. BLM har relevans kun i USA og andre land med politibrutalitet. Det er ikke noe mer å si egentlig.

Anonymkode: caa7b...93a

VI kan godt holde USA/BLM unna om det forvirrer debatten.

Når politiet i Norge skøyt en etnisk somalsk norsk kvinne som viftet med kniv nær barn, da gikk tusen ut i gatene i protest mot politiet og rasisme. Nå derimot , når politiet skøyt og drepte en etnisk norsk nordmann er det helt stille. Hvorfor?

Hvorfor er ikke etnisk somalske folk rasende når en etnisk norsk mann ble drept av politiet, mens de var rasende når en etnisk somalsk kvinne ble skutt av politiet. På overflaten ser dette ut som ren rasisme/forskjellsbehandling basert på rasetilhørighet ?

Er det noe jeg misfrostår? Noen som kan utdype/forklare?

d02f0447-26ae-4557-adb0-e036435a9c24?fit

Demonstrasjon etter at etnisk somalsk norsk kvinne ble skutt av politi i Norge ^

Anonymkode: 09cd3...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som sier at dere ikke kan protestere i gatene.  Sett i gang og hold et demonstrasjonsmøte med påfølgende tog.  Jeg tror ikke jeg skal dit, men dere får sikkert noen i lag med dere.

Jeg vet ikke nok om hva som skjedde, men jeg vet at den svarte mannen i USA ble drept med brutal vold som skjer i tusenvis hver eneste dag der borte.  Jeg husker ikke godt nok saken med den somaliske dama på Grønland.

Anonymkode: 6aa85...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VI kan godt holde USA/BLM unna om det forvirrer debatten.

Når politiet i Norge skøyt en etnisk somalsk norsk kvinne som viftet med kniv nær barn, da gikk tusen ut i gatene i protest mot politiet og rasisme. Nå derimot , når politiet skøyt og drepte en etnisk norsk nordmann er det helt stille. Hvorfor?

Hvorfor er ikke etnisk somalske folk rasende når en etnisk norsk mann ble drept av politiet, mens de var rasende når en etnisk somalsk kvinne ble skutt av politiet. På overflaten ser dette ut som ren rasisme/forskjellsbehandling basert på rasetilhørighet ?

Er det noe jeg misfrostår? Noen som kan utdype/forklare?

d02f0447-26ae-4557-adb0-e036435a9c24?fit

Demonstrasjon etter at etnisk somalsk norsk kvinne ble skutt av politi i Norge ^

Anonymkode: 09cd3...15e

Det du beskriver der er rasisme ja. Motsatt rasisme. Antirasister bryr seg stort sett kun om urett begått mot edle innvandrere. Ikke poteter. Og somalierne flest vet nok ikke om att han nordmannen ble skutt. De lever i sin egen boble. De fleste da, du finner sikkert somaliere som synes dette var noe dritt.

Anonymkode: caa7b...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver der er rasisme ja. Motsatt rasisme. Antirasister bryr seg stort sett kun om urett begått mot edle innvandrere. Ikke poteter. Og somalierne flest vet nok ikke om att han nordmannen ble skutt. De lever i sin egen boble. De fleste da, du finner sikkert somaliere som synes dette var noe dritt.

Så jeg er rasist når jeg ikke går ut i gatene for å demonstrere?

Anonymkode: 6aa85...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som sier at dere ikke kan protestere i gatene. 

Ser ingen grunn til å protestere når politiet kun gjør jobben sin. Men er det en farget som er "offeret" er det rasisme og demonstrasjoner og full pakke med en gang.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett i gang og hold et demonstrasjonsmøte med påfølgende tog.  Jeg tror ikke jeg skal dit, men dere får sikkert noen i lag med dere.

Jeg vet ikke nok om hva som skjedde, men jeg vet at den svarte mannen i USA ble drept med brutal vold som skjer i tusenvis hver eneste dag der borte. 

Nå er det langt flere hvite som blir skutt av politiet i USA. Det snakker ingen om.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ikke godt nok saken med den somaliske dama på Grønland.

Selektiv hukommelse, har vi? 

Anonymkode: 0fefb...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg er rasist når jeg ikke går ut i gatene for å demonstrere?

Anonymkode: 6aa85...bcf

Er du dum?

Anonymkode: 0fefb...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du dum?

Anonymkode: 0fefb...088

Feil spørsmål å stille en potensiell dum. Om man er dum vil man neppe vite om det selv...

Anonymkode: 6cd9a...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som sier at dere ikke kan protestere i gatene. 

Anonymkode: 6aa85...bcf

Jeg har ikke noe behov for å demonstrere, jeg synes norsk politi gjør en meget god jobb, og jeg har ingen grunn til å tro at den somalske kvinnen som ble skutt, eller den norske mannen som ble skutt, ikke satte politiet i en slik situasjon at politiet i situasjonen så seg nødt til å agere slik de gjorde. Norsk politi har jeg meget stor tillit til, og noen tragiske utfall i seg selv vil ikke endre dette sålenge det fremstår som at poltiiet oppførte seg slik vi bør forvente at de gjør.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 men jeg vet at den svarte mannen i USA ble drept med brutal vold som skjer i tusenvis hver eneste dag der borte.  

Anonymkode: 6aa85...bcf

Dette stemmer ikke. Er rundt 1 svart annenhver dag som blir drept av politiet i USA, som er mye. Men det er flere titalls svarte som blir drept hver dag i USA, men da av medborgere ikke politi, og ca 90% av disse drapene er utført av andre svarte gjerningsmenn, så virker ikke være rasisme som er årsaken til at så mange svarte blir drept i USA.  Men av de få drap av svarte politiet er skyld i, er det i de aller aller fleste tilfeller som følge av bruk av våpen mot politiet først som ledet til at de måtte skyte. Ja det er mange triste utfall i USA, men det skyldes mangel på sosiale sikkerhetsnett som fører til mye fattigdomsrelaterte problemer og kriminalitet, som setter politiet i en vanskelig posisjon i USA, som ikke egentlig er deres egen skyld. Ser en statistisk på det, er ofre for politivold i USA, helt proporsjonalt med voldelig kriminalitet utført av gruppene, der er altså ingen ting som tyder på at politiet opptrer rasistisk ved disse drapene. Og som han andre nevnte også, siden hvite er i majoriteten, er hvite også i majoriteten av drepte av politiet, og proprosjonalt drepes like mange hvite som svarte i forhold til voldelig kriminalitet utført av hvite sammenlignet med svarte. Så rasisme monsteret ens nakker om angående politi i USA, er rett og slett fake news. Det er lettere å spe slikt i USA siden de har en historikk med ekte rasisme der av staten, men det er slutt med for lenge siden. Men selv i Norge forsøker folk seg på å spre slike narrativer, det er veldig dumt.

 

Anonymkode: 09cd3...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingen grunn til å protestere når politiet kun gjør jobben sin. Men er det en farget som er "offeret" er det rasisme og demonstrasjoner og full pakke med en gang.

Nå er det langt flere hvite som blir skutt av politiet i USA. Det snakker ingen om.

Selektiv hukommelse, har vi? 

Anonymkode: 0fefb...088

Hvis du vil kalle det selektiv hukommelse så er det greit for meg.  Hvor har du det fra at det er flere hvite enn svarte som blir skutt av politiet i USA?  Drapet på Taylor var vold, han ble ikke skutt.

Anonymkode: 6aa85...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil kalle det selektiv hukommelse så er det greit for meg.  Hvor har du det fra at det er flere hvite enn svarte som blir skutt av politiet i USA?  Drapet på Taylor var vold, han ble ikke skutt.

Anonymkode: 6aa85...bcf

Washington post (en drittavis forøvrig, men som gjør noe bra fra tid til annen) har registrert alle dødsfall som følge av politi interaksjon siden 2015. Du kan sjekke deres register selv (krever abonnement) men søker du på google finner du bilder og illustrasjoner av hva dataene deres viser.

21857.jpeg

 

Som du ser er det siden 2015 drept 2499 hvite borgere, og 1301 svarte borgere, som følge av å bli skutt av politiet.

Ja det finnes none få tilfeller hvor folk dør av andre årsaker som george floyd, med det er en meget liten andel så å se på skyteopfre gir et greit bilde av hvem som blir drept av politiet.

Jeg vil legge til at grafen om at dette er overrepresentasjon, er ren fake news, ser en på forholdet mellom voldelig kriminalitet, og dødsfall, er det helt representativt (trolig faktisk litt underrepresnetert). Årsaken til dette er at svarte i USA selv om de er bare 13% av befolkningen, utfører de bla.a rundt 50% av drap og ran med pistol og slikt, dermed når politiet jakter f.eks en ransmann som har brukt pistol til å rane folk, vil det i 50% av tilfellene være en svart person de jakter, og hvis perosnen så f.eks trekker etter våpenet, vil det i 50% av tilfelene være en svart perosn som blir skutt, selv om de kun utgjør 13% av befolkningen.

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2017/crime-in-the-u.s.-2017/tables/table-43

Anonymkode: 09cd3...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...