Gå til innhold

Hvor lenge kan man kjenne seg påvirket av vival?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg hadde panikkanfall i natt. Pulsen var på 150 med skikkelig hjertebank og blodtrykket var sånn 140/80. Mitt vanlige trykk er 100-110/55-65. Siden jeg vet det ikke funker med 1-2 vival når det er sånn så fulgte jeg ikke legens forskrivning. Tok først (dosering), men det hjalp ikke. To timer senere tok jeg (dosering) til. Så endte jo opp med (dosering). Først rundt kl 06 i mårrest roet jeg meg ned og la meg til å sove. Nå er kl over 17 og jeg føler meg sånn sløv og susete enda. Men på en god måte da. Har fortsatt angst, men det er helt overkommelig. Pulsen er på 90. Noe som er høyt for meg å være, men langt mer behagelig enn 150 da. 

Jeg antar jeg fortsatt er påvirket av vival siden jeg tok så mye. Jeg har sjeldent panikkanfall, men når jeg først får det så takler jeg det særdeles dårlig rett og slett. Samtidig bør jeg jo ikke ta så mye vival. Det får jeg jo ikke lov til heller. Men jeg har høy toleranse på vival da. Sånn helt naturlig. Mange ville sikkert blitt helt slått ut av (dosering). Og det er ikke det at jeg har toleranse, for jeg tar det bare av og til. Kan fint gå to uker mellom hver gang, men da pleier jeg å ta (dosering) og ikke totalt (dosering)

Jeg vil tro at hvis jeg hadde hatt panikkanfall ofte så ville jeg lært meg å håndtere det bedre, men per dags dato er jeg virkelig ikke god på akkurat det. Vil heller være alvorlig deprimert slik jeg er for tiden enn å slite med sterk angst og panikkanfall. All sympati til de som sliter med dette daglig. 

Vet halveringstiden på vival er lang, men visste ikke at selve følelsen av å være påvirket kan vare så lenge. Tror jeg tok dose nr to kl 02 i natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er misbruk av vival. Du saboterer bare for deg selv, for du utvikler toleranse og må ha store doser hver gang. Du setter en standard. En person som tar de som legen har forskrevet får lengre nytte av de, enn en som spiser de som drops. Har du drevet med tyngre benzo før? Da kan jeg på en måte forstå du må ha slike doser, men da er det også på tide å kutte de ut. Har du feks tatt rivotril eller xanor før, så kan vival bli litt milde. Benzo er noe dritt sånn sett. Du legger lista også er du på ett nivå du ikke egentlig bør være..

Anonymkode: 260a4...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Det der er misbruk av vival. Du saboterer bare for deg selv, for du utvikler toleranse og må ha store doser hver gang. Du setter en standard. En person som tar de som legen har forskrevet får lengre nytte av de, enn en som spiser de som drops. Har du drevet med tyngre benzo før? Da kan jeg på en måte forstå du må ha slike doser, men da er det også på tide å kutte de ut. Har du feks tatt rivotril eller xanor før, så kan vival bli litt milde. Benzo er noe dritt sånn sett. Du legger lista også er du på ett nivå du ikke egentlig bør være..

Anonymkode: 260a4...73b

Jeg har bare tatt så høy dose av vivalen fra legen denne gangen. Ellers står det at jeg kan ta 1-2 stk i løpet av hver dag. Av og til, kanskje sånn hver andre uke tar jeg (dosering). Når det går så lang tid i mellom så vil jeg ikke utvikle toleranse. 

Jeg tok vival noen ganger i uken før da jeg var i aktiv rus. En sjelden gang xanax, rivotril eller bensedine (samme virkestoff som vival, men er (dosering) per tablett og av en eller annen grunn funker 1 bensedine bedre enn 2 vival), men jeg har aldri vært avhengig av det. Jeg tok det ikke for rusen sin del heller. Tok det ved angstanfall, når jeg hadde fått i meg for mye amfetamin hvor anbefalt behandling er benzo og hvis jeg holdt på å gli inn i psykose. Da tok jeg kanskje sånn (dosering)

Jeg vet det ikke var lurt å ta så mye, og har ikke tenkt å gjøre det til en vane. Men forbruket mitt er slik at jeg bruker lenger tid på å bruke opp en boks (20 stk) vival enn det som er "kravet" til legen mtp hvor lang tid det må gå før jeg får ny resept. Er dessuten kun for en periode framover i noen mnd jeg skal ha det som støtte pga en tøff livssituasjon som jeg dessverre har null kontroll over. 

Noen personer har høyere toleranse på medikamenter enn andre, og jeg har høy toleranse på mange andre medikamenter også. Vet ikke hvorfor. 

Jeg vet ikke hvordan du fikk inntrykk av at jeg spiser de som drops. (dosering)ca hver 14 dag (noen ganger litt oftere, andre ganger sjeldnere) er ikke mye. Men akkurat i natt ble det mye det er jeg helt enig i. Og jeg liker ikke å kjenne at jeg ennå er påvirket av det. Altså det er ikke ubehagelig, tvert imot, men min intensjon med vivalen er ikke å ruse meg. Derfor liker jeg ikke at jeg har tatt en dose som er på nivå med å ruse seg. Men jeg var helt desperat i natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke mange slike høydosekvelder som i natt, før du mister effekt på lavere doser. Det var bare det jeg ville frem til. 

Anonymkode: 260a4...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos voksne friske personer er jo halveringstiden 20-50 timer. Det er jo grunner til at doser på 20 mg skal skje på sykehus, bl.a. fare for respirasjonsdepresjon om man blir nedsløvet av medisinen, noe som først kan vise seg ved så høye doser som det du tok i natt... Jeg har kun tatt inntil (dosering) her hjemme selv, og kan ikke huske å ha vært mye påvirket i lang tid av en slik dose, men jeg tror jeg hadde blitt påvirket av en slik dose. Jeg har som deg høy toleranse for mange typer medisiner generelt av en eller annen grunn, men har samtidig opplevd en gang å ikke få puste av nedsløving av medisiner - og det var ubehagelig. Det kan komme på raskere enn man er klar over. Plutselig har man blandet to medisiner som ikke skal kombineres og det blir f.eks. tungt å trekke pusten eller vanskelig å kommunisere eller tenke klart... Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke mange slike høydosekvelder som i natt, før du mister effekt på lavere doser. Det var bare det jeg ville frem til. 

Anonymkode: 260a4...73b

Ok. Takk for info. Til tross for at det gjøres sjeldent? La oss si det skjedde hver tredje måned? Har det virkelig betydning for toleranse? Det gir ikke mening. Sammenlign feks heroin da. Mange som har vært i behandling og sprekker når de kommer ut tar overdose pga de fikser samme dose, eller til og med lavere dose enn før. Men pga de er avruset så har de jo null toleranse og det har ført til manges død. Vil da tro samme greia er med feks benzo. Vet om en som lett kunne pakke i seg 50 rivotril, mens jeg ved et uhell tok dødelig overdose på sånn 15-20 stk (var dum og ukritisk helt i starten av min tid i altiv rus). Hvis han avruset seg og så tok 50 rivo seks mnd senere så ville han jo ikke tålt det. 

Eller misforstår jeg deg? At den angstdempende effekten uteblir fordi man har vent seg til at man trenger mer for å oppnå effekt? At man forventer mer av benzoen enn den egentlig skal gi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.9.2020 den 21.17, Eva Sofie skrev:

Hos voksne friske personer er jo halveringstiden 20-50 timer. Det er jo grunner til at doser på 20 mg skal skje på sykehus, bl.a. fare for respirasjonsdepresjon om man blir nedsløvet av medisinen, noe som først kan vise seg ved så høye doser. Jeg har kun tatt inntil 15 mg her hjemme selv, og kan ikke huske å ha vært mye påvirket i lang tid av en slik dose, men jeg tror jeg hadde blitt påvirket av en slik dose. Jeg har som deg høy toleranse for mange typer medisiner generelt av en eller annen grunn, men har samtidig opplevd en gang å ikke få puste av nedsløving av medisiner - og det var ubehagelig. Det kan komme på raskere enn man er klar over. Plutselig har man blandet to medisiner som ikke skal kombineres og det blir f.eks. tungt å trekke pusten eller vanskelig å kommunisere eller tenke klart... Huff...

Ja jeg har opplevd respirasjonsdepresjon ved ulritisk bruk av rivotril. Pga min kunnskap om det så var det noe som kikket inn hos meg da jeg holdt på å sovne. Merket plutselig at pusterefleksen var borte. Jeg glemte å puste. Så måtte ringe 113. På sykehuset hadde jeg 70 i oksygenmetning og måtte få et motgiftsmedikament to ganger for å gjenopprette respirasjonen. Hadde dødd hvis jeg ikke fra før var klar over at dette var noe benzo kunne gjøre. Jeg hadde et svært ukritisk og farlig misbruk. Bare 4 mnd etter jeg begynte ruse meg ble jeg tvangsinnlagt i rusbehandling. 

Men (dosering) vival vet jeg at jeg tåler. Tok (dosering) rett før de kom og hentet meg for å fly meg til tvunget avrusning og det eneste som skjedde er at jeg husker ikke flyturen dit. Hehe. (Og jeg var ikke innkjørt på benzo btw). 

Må legge til at jeg vet dette er ukritisk og risikabel bruk av medikamenter. Men jeg vet av erfaring at jeg tåler 35 mg. Pleier ikke ta slik dose nå, men før pleide jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Glitter skrev:

Ok. Takk for info. Til tross for at det gjøres sjeldent? La oss si det skjedde hver tredje måned? Har det virkelig betydning for toleranse?

Nei.

Anonymkode: bc0c6...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: bc0c6...917

Var det jeg også mente. 

Men jeg ønsker selvsagt å følge legens forordning. At jeg som rusavhengig får vival er et produkt av tillitt og at jeg gjør som jeg får beskjed om. I natt var en glipp. Pga massivt panikkanfall. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke behovet for å detaljforklare medisiner og doser. Et det for å understreke hvor syk man har vært eller var eller er? Vanlige folk trenger ikke den infoen. Slike ting bør diskuteres med legen deres og de som behandler dere. Det passer dårlig her og virker triggende!

Anonymkode: 728c4...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tilsvarer Vival sammenliknet med Sobril? Jeg har tatt (dosering) noen ganger. Kan man dø av det? 

Anonymkode: e4ee4...691

Hvis man på på sykehus for å få (dosering) som ES sier, så er nok (dosering)i overkant av det som er levelig ja

Anonymkode: 728c4...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tilsvarer Vival sammenliknet med Sobril? Jeg har tatt (dosering)noen ganger. Kan man dø av det? 

Anonymkode: e4ee4...691

(dosering) Sobril. Nei, man kan ikke dø av det, selv om det er en solid dose.

Anonymkode: 545b7...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Glitter skrev:

Var det jeg også mente. 

Men jeg ønsker selvsagt å følge legens forordning. At jeg som rusavhengig får vival er et produkt av tillitt og at jeg gjør som jeg får beskjed om. I natt var en glipp. Pga massivt panikkanfall. 

Jo det kan skje, skjedde meg

Anonymkode: 260a4...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet i overskriften: Du er nok ikke "klar" igjen før dagen etter.

Til den som spurte om Sobril. Du må gange diazepamdosen med 2,5 for å få tilsvarende dose oksazepam (Sobril).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glitter. Du beskrev en hendelse som nylig skjedde deg som var ganske alvorlig. Jeg reagerte på at du snakket så hverdagslig om det. Som om du mente du ikke fortjente bedre. Folk flest hadde strevd etter en slik opplevelse.  Jeg har aldri brukt store doser beroligende og jeg tar det bare av og til. I begynnelsen hadde den merkbart god effekt men det tok ikke lang tid før samme dose bare døyver litt. Jeg føler den samme ubehagelige uroen når effekten går ut. Kan føle meg litt uggen i et døgn etterpå. Men tidligere kunne det sitte i i to døgn. Store doser sammen med feks alkohol eller andre medisiner er risikabelt. Lett å glemme i et panikkanfall så ha en tydelig plan sammen med din behandler om hvordan takle dette ved en annen anledning.   Pass godt på deg selv Glitter. 

Anonymkode: 0e051...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Glitter skrev:

Ok. Takk for info. Til tross for at det gjøres sjeldent? La oss si det skjedde hver tredje måned? Har det virkelig betydning for toleranse? Det gir ikke mening. Sammenlign feks heroin da. Mange som har vært i behandling og sprekker når de kommer ut tar overdose pga de fikser samme dose, eller til og med lavere dose enn før. Men pga de er avruset så har de jo null toleranse og det har ført til manges død. Vil da tro samme greia er med feks benzo. Vet om en som lett kunne pakke i seg 50 rivotril, mens jeg ved et uhell tok dødelig overdose på sånn 15-20 stk (var dum og ukritisk helt i starten av min tid i altiv rus). Hvis han avruset seg og så tok 50 rivo seks mnd senere så ville han jo ikke tålt det. 

Eller misforstår jeg deg? At den angstdempende effekten uteblir fordi man har vent seg til at man trenger mer for å oppnå effekt? At man forventer mer av benzoen enn den egentlig skal gi? 

Ja, den angstempende effekten forsvinner hvis man misbruker store doser. Jeg skjønner ikke hvorfor du har så vanskelig med å forstå dette poenget mitt.

Anonymkode: 260a4...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den angstempende effekten forsvinner hvis man misbruker store doser. Jeg skjønner ikke hvorfor du har så vanskelig med å forstå dette poenget mitt.

Anonymkode: 260a4...73b

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal være så krass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den angstempende effekten forsvinner hvis man misbruker store doser. 

Anonymkode: 260a4...73b

Tviler på det hvis det går flere måndener mellom hver gang.

Anonymkode: bc0c6...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei Glitter. Du beskrev en hendelse som nylig skjedde deg som var ganske alvorlig. Jeg reagerte på at du snakket så hverdagslig om det. Som om du mente du ikke fortjente bedre. Folk flest hadde strevd etter en slik opplevelse.  Jeg har aldri brukt store doser beroligende og jeg tar det bare av og til. I begynnelsen hadde den merkbart god effekt men det tok ikke lang tid før samme dose bare døyver litt. Jeg føler den samme ubehagelige uroen når effekten går ut. Kan føle meg litt uggen i et døgn etterpå. Men tidligere kunne det sitte i i to døgn. Store doser sammen med feks alkohol eller andre medisiner er risikabelt. Lett å glemme i et panikkanfall så ha en tydelig plan sammen med din behandler om hvordan takle dette ved en annen anledning.   Pass godt på deg selv Glitter. 

Anonymkode: 0e051...cb7

Hei. Takk for støtte. Jeg har vel en lei tendens til å bare skyve vekk hva jeg føler om ting. Har blitt utsatt for så mye dritt at jeg er nesten blitt vant til det og jeg lar meg selv overkjøre og misbrukes så føler ting er min feil også ser jeg bare en annen vei framfor å la reaksjoner og følelser rundt det komme fram. Men er vel kanskje derfor jeg fikk det panikkanfallet. Vet egentlig ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...