Gå til innhold

Behandling ved moderat depresjon? Noen som får til depresjonsappen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man stadig har moderat depresjon. Kommer og går hele året, år etter år. Hva gjør man egentlig da?.Som om noen stadig kommer å slår beina under livet mitt. Rett i bakken når jeg minst aner det. Eller det er kanskje et mønster i det som jeg ikke helt forstår? At ytre omstendighet lett påvirker psyken eller jeg har en feil holdning til livet eller noe. Fikk råd om å opprette en depresjonsapp av min psykolog. Der skal man med jevne mellomrom ta en test og følge et opplegg. Svaret blir alltid : «du har en moderat depresjon, den pleier gjerne å gå over av seg selv så bare følg rådene på appen».Som om det ikke er noe problem å ha en moderat depresjon?. Vanskelig å følge appen når jeg er deprimert , faller bare ut og så går det ikke an å begynne på nytt. Har konsentrasjonsproblemer så jeg mister helt tråden. Det oppleves veldig vondt i hvert fall å være moderat deprimert også, neste uutholdelig vondt til tider. Men kan sikkert ikke sammenlignes med en alvorlig depresjon. Alle er vel deprimert til tider?. Uansett min feil som ikke klarer å nyttiggjøre meg denne appen. 

Anonymkode: a98bf...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Har du diagnosen på papiret? Ingen anbefalte meg en app. Dette er like mye tull som å ta diagnoseres på nett. Tror du skal gi antidepressiva en sjanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 90tallsbarn skrev:

Har du diagnosen på papiret? Ingen anbefalte meg en app. Dette er like mye tull som å ta diagnoseres på nett. Tror du skal gi antidepressiva en sjanse. 

Har blitt diagnostisert med depresjon flere ganger. Men hoveddiagnoser er to angstdiagnoser. Fokuset for behandling har vært angst så fikk denne appen i den forbindelse. Men angst og depresjon går vel hånd i hånd. Tror de har en tanke om at fravær av angst vil gi fravær av depresjon. Føler heller mer at de avløser hverandre. 

Anonymkode: a98bf...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2020 den 14.56, 90tallsbarn skrev:

Har du diagnosen på papiret? Ingen anbefalte meg en app. Dette er like mye tull som å ta diagnoseres på nett. Tror du skal gi antidepressiva en sjanse. 

Jeg tror ikke denne appen er for å selvdiagnostisere, men ment for et verktøy i det daglie som en støtte. Jeg vet dog ikke hvilken app som menes, så hadde vært interessant om TS ville dele navnet på appen med oss andre :) I hvert fall om det er noe mer enn bare diagnostisering av alvorlighetsgrad av depresjon.

Jeg har selv tilbakevendende depressiv lidelse. Det siste året har jeg hatt to små tilbakefall, men de har jeg klart å komme meg opp igjen fra på egenhånd uten å måtte involvere hjelpeapparatet i stor grad. Selv bryr jeg meg ikke med å ta noen test, for jeg vet med meg selv at jeg er deprimert - det kjenner man både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått noe antidepressiva av legen din?   Jeg hadde det som deg i mange år, til jeg fikk antidepressiva for 7 år siden.  

Jeg står nå fast på det, og depresjonene kommer ikke lengre tilbake.  Har vært helt stabil siden 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
1 time siden, Kalevaala skrev:

Har du fått noe antidepressiva av legen din?   Jeg hadde det som deg i mange år, til jeg fikk antidepressiva for 7 år siden.  

Jeg står nå fast på det, og depresjonene kommer ikke lengre tilbake.  Har vært helt stabil siden 2013.

Hvilken type? Opplevde du forverring første tiden? Jeg forstår bare ikke helt hvordan en pille skal hjelpe å holde unna depresjonen. Hva hvis du er deprimert pga ting som skjer i livet? Og ikke er det i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Hvilken type? Opplevde du forverring første tiden? Jeg forstår bare ikke helt hvordan en pille skal hjelpe å holde unna depresjonen. Hva hvis du er deprimert pga ting som skjer i livet? Og ikke er det i utgangspunktet

Cipralex 10mg.  Opplevde ikke forverring, bare bedring, men det tok tid. 

Antidepressiva korrigerer ubalanse i kjemien i hjernen. Sørger for at bl.a nivået av serotonin blir riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
13 minutter siden, Kalevaala skrev:

Cipralex 10mg.  Opplevde ikke forverring, bare bedring, men det tok tid. 

Antidepressiva korrigerer ubalanse i kjemien i hjernen. Sørger for at bl.a nivået av serotonin blir riktig.

Og hva om du er feildiagnotisert? Hvis depresjonen kommer av tanker og erfaringer og ikke en ubalanse i hjernen? Jeg fryser ikke så mye nå som før, sover bedre. Hva om en frisk person tar dem liksom? 
Jeg bruker Wellbutrin. Du gikk ikke opp i vekt heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Og hva om du er feildiagnotisert? Hvis depresjonen kommer av tanker og erfaringer og ikke en ubalanse i hjernen? Jeg fryser ikke så mye nå som før, sover bedre. Hva om en frisk person tar dem liksom? 
Jeg bruker Wellbutrin. Du gikk ikke opp i vekt heller?

Eller kanskje Wellbutrin gjør jobben sin hos deg? At du er stabil nettopp fordi du går på den. Etter hva du skrev i en annen tråd, har du nok av ytre omstendigheter som gjør livet ditt vanskelig akkurat nå og som tyder på at du trenger medisin som en støtte.

PS:Har forstått at tanker og ytre omstendigheter kan påvirke hjernens kjemiske sammensetninger om situasjonen pågår over tid.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
3 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Eller kanskje Wellbutrin gjør jobben sin hos deg? At du er stabil nettopp fordi du går på den. Etter hva du skrev i en annen tråd, har du nok av ytre omstendigheter som gjør livet ditt vanskelig akkurat nå og som tyder på at du trenger medisin som en støtte.

PS:Har forstått at tanker og ytre omstendigheter kan påvirke hjernens kjemiske sammensetninger om situasjonen pågår over tid.

Stabil? Det er litt over 1 uke siden jeg startet. Jeg har bare vært nedfor! Eneste er at jeg sover bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Stabil? Det er litt over 1 uke siden jeg startet. Jeg har bare vært nedfor! Eneste er at jeg sover bedre

OK, det sa du ingenting om og følgelig kunne jeg ikke ta hensyn til det. Det var du som introduserte begrepet "feildiagnostisert" og "frisk person" og da tolket jeg det som at du selv vurderte det som at Welbutrin kanskje var en unødvendig medisin for deg :)

I Felleskatalogen står det blant annet følgende om effekt: "Innsettende effekt er rapportert 14 dager etter behandlingsstart. Full antidepressiv effekt kan kreve flere ukers behandling. Pasienten bør behandles i minst 6 måneder for å sikre symptomfrihet." Forresten er det bra at du har fått bedret søvn, for mange opplever det motsatte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...