Gå til innhold

Lamictal og serumkonsentrasjon


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat startet et seks ukers langt opphold i psykiatrien. Har gått på Lamictal siden februar tror jeg og for fire uker siden var konsentrasjonen på Lamictal på 14. Det er jo bare så vidt innenfor referanseområdet. Ingen har foreslått at det kunne være lurt å forsøke å øke dosen, noe jeg synes er rart da jeg fortsatt er ganske ustabil. 

Burde jeg kanskje spørre selv om det kan være lurt å forsøke å øke fra 200 til 300 mg? Jeg vet ikke om det har noen betydning, men jeg har 20 i BMI så at jeg bare akkurat er innenfor på 200 mg er det rart? Eller er det helt andre faktorer som spiller inn på konsentrasjonen? Jeg vil jo ikke være min egen lege på en måte og synes sånn sett det er litt kleint å selv ta opp at jeg kanskje skulle økt dosen, men det er jo ingen som har sagt noe på det. Er litt samme greia med ferritin. Der ligger jeg på 20 (HB på 10) og det er jo bare så vidt innenfor referanseområdet det også. Skal vel være mellom 15 og 150 hvis jeg ikke husker feil. Også der har ingen sagt noe til tross for lav HB. Virker som de kun er opptatt av at det er innenfor referanseområdet framfor å tenke at det bør være høyere enn bare så vidt innenfor. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekt har tilnærmet ingen betydning med mindre den er ekstrem. Du bør ha en konsentrasjon som er over 21, så en 50% økning høres meget fornuftig ut. Referanseområdet er 21-42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Vekt har tilnærmet ingen betydning med mindre den er ekstrem. Du bør ha en konsentrasjon som er over 21, så en 50% økning høres meget fornuftig ut. Referanseområdet er 21-42.

Okei. Jeg får tørre å ta det opp med legen her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 650 mg daglig, og har hatt rundt 35 i serum ved målinger. Hvor mye man må ta for å oppnå effektiv serumkonsentrasjon er veldig individuelt. 

HB kan ligge normalt tross lave jernlagre. Litt jerntilskudd vil nok ikke skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg tar 650 mg daglig, og har hatt rundt 35 i serum ved målinger. Hvor mye man må ta for å oppnå effektiv serumkonsentrasjon er veldig individuelt. 

HB kan ligge normalt tross lave jernlagre. Litt jerntilskudd vil nok ikke skade. 

Viser seg at jeg har 9 i ferritin. Referanseområde er fra 15-150. Har tidligere fått jern intravenøst og har bedt om å bli henvist til det nå også. Nå forstår jeg jo hvorfor jeg har vært så utmattet. Håper jeg kan få det intravenøst da vil jeg bli raskt bedre framfor å ta de fæle kapslene i flere uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...