Gå til innhold

Kunne så ønske at jeg turde å bruke nicket mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva tenker du gjør den store forskjellen fra og til ved å bruke et anonymt nick fremfor et anonymt nummer?

Selv bruker jeg bare nick om jeg er helt sikker på at svaret mitt er til nytte og ikke kan kritiseres av folk. Er alltid så redd for kritikk og stempel..Så redd at jeg til og med er redd for dårlig rykte rundt det anonyme nicket mitt🙈

Anonymkode: e465f...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide bruke nick i 70% av postene mine, nå er jeg nede i 10%. Dette er pga jeg har lagt ut så mye att jeg er redd for å bli gjennkjent.

Anonymkode: cc9c1...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du gjør den store forskjellen fra og til ved å bruke et anonymt nick fremfor et anonymt nummer?

Selv bruker jeg bare nick om jeg er helt sikker på at svaret mitt er til nytte og ikke kan kritiseres av folk. Er alltid så redd for kritikk og stempel..Så redd at jeg til og med er redd for dårlig rykte rundt det anonyme nicket mitt🙈

Anonymkode: e465f...19b

 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleide bruke nick i 70% av postene mine, nå er jeg nede i 10%. Dette er pga jeg har lagt ut så mye att jeg er redd for å bli gjennkjent.

Anonymkode: cc9c1...96c

Akkurat som meg det, jo! Jeg er også veldig redd for kritikk, stempel og "forfølgelse". En kan skape seg et dårlig rykte rundt nicket sitt ja om en f.eks har uttalt seg kontroversielt om noe og har meninger som ikke alle deler. Jeg er blitt tatt grundig og fått en del kritikk pga noe som egentlig bare er småting fordi noen har fulgt med på nicket og har plassert meg i bås pga tidligere innlegg. Noen ganger har jeg hatt opplevelsen av at de nærmest har lagt meg for hat. De har tatt meg bare pga nicket, selv om jeg i tråder har skrevet om helt vanlige ting. De har tatt meg pga nicket og det bildet de tror de har av meg, selv om jeg bare har vært hyggelig og snill og prøvd å hjelpe andre. Man kan noen ganger få inntrykket av at om en har trått feil et par ganger, så trår en alltid feil, samme hva. 

Derfor trives jeg best som anonym nå fordi det rett og slett er mindre skummelt. Det er tryggere på en måte, for ingen kan ta meg på samme måte som om jeg hadde skrevet med nick. Men som sagt kunne jeg ønske at jeg kunne overvinne denne frykten for kritikk og sure, ekle kommentarer, og bare vært meg selv under nick. Kanskje kommer jeg dit igjen, kanskje ikke. 

Jeg har engstelig/unnvikende pf, så det er nok grunnen for mitt vedkommende. Ett av kriteriene jo er at man ikke tør å innlate seg med andre pga frykt for avvisning, misbilligelse og kritikk. En tør altså ikke å innlate seg med andre hvis en ikke er sikker på å bli likt. Og når jeg da får tilbakemeldinger som gir meg inntrykk av å ikke bli likt, blir jeg unnvikende og trekker meg unna. 

Anonymkode: 58299...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hvorfor du nå foretrekker å skrive med nick. Kjenner på det samme selv regelmessig, i hvert fall i de periodene hvor jeg blir nærmest forfulgt på forumet. Jeg har også unnvikende trekk, men det kommer ikke så mye fram på forum. Jeg føler meg trygg på nett, men så pleier jeg ikke komme med så mye sterke og kontroversielle meninger akkurat. Har vel en tendens til å være ganske så nøytral tror jeg. Når det gjelder diskusjoner. Når det gjelder å forsøke å hjelpe og gi støtte derimot så føler jeg meg på tryggere grunn. 

I virkeligheten er jeg veldig unnvikende. Jeg er innlagt på DPS nå og føler meg usynlig. Jeg tørr ikke prate eller delta i samtaler. Øver meg på å sitte i stua og jeg svarer hvis noen prater til meg, men sliter veldig med å vite hvordan holde samtalen i gang. Men det er jo pga Asperger også. 

Men ja jeg kjenner meg igjen og hver gang jeg ser AB-brukere har sitert meg så får jeg en liten klump i magen for om det er noen som nok en gang skal komme med hets og ufortjent kritikk. Likevel tvinger jeg meg selv til å fortsette å skrive med nick. Sier ikke at du også bør gjøre det. Du må gjøre det som føles rett for deg, men mtp unnvikende trekk så er det bra å prøve å unngå unnvikelsen. Men når en da risikerer å få trollene etter seg så fører det kanskje ikke til mestring uansett. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Akkurat som meg det, jo! Jeg er også veldig redd for kritikk, stempel og "forfølgelse". En kan skape seg et dårlig rykte rundt nicket sitt ja om en f.eks har uttalt seg kontroversielt om noe og har meninger som ikke alle deler. Jeg er blitt tatt grundig og fått en del kritikk pga noe som egentlig bare er småting fordi noen har fulgt med på nicket og har plassert meg i bås pga tidligere innlegg. Noen ganger har jeg hatt opplevelsen av at de nærmest har lagt meg for hat. De har tatt meg bare pga nicket, selv om jeg i tråder har skrevet om helt vanlige ting. De har tatt meg pga nicket og det bildet de tror de har av meg, selv om jeg bare har vært hyggelig og snill og prøvd å hjelpe andre. Man kan noen ganger få inntrykket av at om en har trått feil et par ganger, så trår en alltid feil, samme hva. 

Derfor trives jeg best som anonym nå fordi det rett og slett er mindre skummelt. Det er tryggere på en måte, for ingen kan ta meg på samme måte som om jeg hadde skrevet med nick. Men som sagt kunne jeg ønske at jeg kunne overvinne denne frykten for kritikk og sure, ekle kommentarer, og bare vært meg selv under nick. Kanskje kommer jeg dit igjen, kanskje ikke. 

Jeg har engstelig/unnvikende pf, så det er nok grunnen for mitt vedkommende. Ett av kriteriene jo er at man ikke tør å innlate seg med andre pga frykt for avvisning, misbilligelse og kritikk. En tør altså ikke å innlate seg med andre hvis en ikke er sikker på å bli likt. Og når jeg da får tilbakemeldinger som gir meg inntrykk av å ikke bli likt, blir jeg unnvikende og trekker meg unna. 

Anonymkode: 58299...2e7

Jeg tror at det som blir mest lagt merke til på dol - og som fort blir påpekt - er dersom det man skriver i ulike innlegg ikke er fullt ut innbyrdes konsistent. Samtidig som vi "slår ned på" manglende konsistens, så oppfordres også folk til å sørge for tilstrekkelig anonymisering dersom man skriver sensitive ting om seg selv og andre. Noen av situasjonene med manglende konsistens oppstår jo nettopp fordi folk prøver å ikke legge ut for mange detaljer eller endrer litt på noe for å anonymisere. 

Jeg tror det er en grunnleggende forutsetning og ønske i genuin kommunikasjon at man forventer at folk snakker "sant". En av de episodene som har skapt størst oppstandelse i dols historie, var da det ble oppdaget at en av brukerne hadde diktet opp noen barn som hun skrev om som sine egne. Hvis jeg ikke husker feil, så ble den saken til og med tatt opp i andre medier. 

I tillegg til dette er det også andre ting som fort blir sett (og kommentert) av andre. Noen kommenterer for å bidra positivt, andre forsøker det motsatte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Glitter skrev:

Forstår hvorfor du nå foretrekker å skrive med nick. Kjenner på det samme selv regelmessig, i hvert fall i de periodene hvor jeg blir nærmest forfulgt på forumet. Jeg har også unnvikende trekk, men det kommer ikke så mye fram på forum. Jeg føler meg trygg på nett, men så pleier jeg ikke komme med så mye sterke og kontroversielle meninger akkurat. Har vel en tendens til å være ganske så nøytral tror jeg. Når det gjelder diskusjoner. Når det gjelder å forsøke å hjelpe og gi støtte derimot så føler jeg meg på tryggere grunn. 

I virkeligheten er jeg veldig unnvikende. Jeg er innlagt på DPS nå og føler meg usynlig. Jeg tørr ikke prate eller delta i samtaler. Øver meg på å sitte i stua og jeg svarer hvis noen prater til meg, men sliter veldig med å vite hvordan holde samtalen i gang. Men det er jo pga Asperger også. 

Men ja jeg kjenner meg igjen og hver gang jeg ser AB-brukere har sitert meg så får jeg en liten klump i magen for om det er noen som nok en gang skal komme med hets og ufortjent kritikk. Likevel tvinger jeg meg selv til å fortsette å skrive med nick. Sier ikke at du også bør gjøre det. Du må gjøre det som føles rett for deg, men mtp unnvikende trekk så er det bra å prøve å unngå unnvikelsen. Men når en da risikerer å få trollene etter seg så fører det kanskje ikke til mestring uansett. 

Jeg har øvd meg på å være synlig og å stå for meningene mine, men det er minst like skummelt som i virkeligheten. Men det er en fin øvelse om en har unnvikende trekk. Det er bra at du tør å skrive med nick og ikke lar deg presse til å forsvinne herfra pga noen ufine brukere. Det er også en fin øvelse når man har unnvikende trekk. 

Jeg sliter med selvtilliten, og i perioder er den ikke-eksisterende. Det er nok det som dypest sett skaper problemene for meg og som gjør at jeg ikke tør å være så synlig bestandig. Jeg tar det så innover meg om jeg blir kritisert, og da ønsker jeg bare å forsvinne og bli usynlig. Andre ganger har jeg mer selvtillit og tør å stå opp for meg selv. Rart det der. 

Anonymkode: 58299...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å skrive som anonym helt uten å måtte begrunne hvorfor. Så bare fortsett med det du, selv om noen blir sure når en de er uenig med er anonym. Men man kan ikke ta hensyn til sånt. 

Anonymkode: 9c112...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å skrive som anonym helt uten å måtte begrunne hvorfor. Så bare fortsett med det du, selv om noen blir sure når en de er uenig med er anonym. Men man kan ikke ta hensyn til sånt. 

Anonymkode: 9c112...172

Det er sant. Enhver får gjøre som de vil, om de vil bruke nick eller ikke. Det viktige er i alle fall at en er hyggelig og grei mot andre. 

Anonymkode: 58299...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er begynt å ta litt avstand fra anonyme for det er de som skriver så mye fælt. det gjør at jeg mister interessen for hele forumet 😞 

 mye bedre å være uenig og diskutere med noen med navn, da kan vi lære hverandre å "kjenne" litt gradvis gjennom andre tråder og tema, fremfor et menneske som bare hiver ut noen meninger og så forblir usynlig. 

Anonymkode: f9153...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er begynt å ta litt avstand fra anonyme for det er de som skriver så mye fælt. det gjør at jeg mister interessen for hele forumet 😞 

 mye bedre å være uenig og diskutere med noen med navn, da kan vi lære hverandre å "kjenne" litt gradvis gjennom andre tråder og tema, fremfor et menneske som bare hiver ut noen meninger og så forblir usynlig. 

Anonymkode: f9153...246

Nå er de fleste anonyme normalt hyggelige og vennlige, da. :)

Anonymkode: 58299...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er de fleste anonyme normalt hyggelige og vennlige, da. :)

Anonymkode: 58299...2e7

Det er sant. Dessverre er det jo slik at man legger ekstra merke til de som ikke er det. Noen få frekke personer ødelegger for flertallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Glitter skrev:

Det er sant. Dessverre er det jo slik at man legger ekstra merke til de som ikke er det. Noen få frekke personer ødelegger for flertallet. 

Ja, enig i det. Tror vi bør bli flinkere til å ignorere disse, og bestemme oss for at de ikke skal få ødelegge. 

Anonymkode: 58299...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig i det. Tror vi bør bli flinkere til å ignorere disse, og bestemme oss for at de ikke skal få ødelegge. 

Anonymkode: 58299...2e7

hjelper ikke ignorere , det serr man jo her gang på gang så ødelegges tråder og stikk og vonde kommentarer kommer. Ville vært så mye enklere om dette kom fra "Linda", for kanskje jeg kjenner "Linda" litt fra andre tråder, der jeg også vet hun er veldig glad i å bake , studerer og vi liker akkurat de samme filmene. Vi har noe annet å relatere til. Istedet blir den anonyme et spøkelse som kan lire ut av seg hva som helst og stikke av når det passer. 

Anonymkode: f9153...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hjelper ikke ignorere , det serr man jo her gang på gang så ødelegges tråder og stikk og vonde kommentarer kommer. Ville vært så mye enklere om dette kom fra "Linda", for kanskje jeg kjenner "Linda" litt fra andre tråder, der jeg også vet hun er veldig glad i å bake , studerer og vi liker akkurat de samme filmene. Vi har noe annet å relatere til. Istedet blir den anonyme et spøkelse som kan lire ut av seg hva som helst og stikke av når det passer. 

Anonymkode: f9153...246

Ja, er forsåvidt helt enig i det. Det har vært tatt opp flere ganger at det bør bli ulovlig å poste anonymt, men jeg skjønner jo samtidig grunnene til at det ikke vil gåes med på en slik regel. Og akkurat nå synes jeg at det er helt greit for mitt vedkommende å kunne skrive anonymt.

Anonymkode: 58299...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Enhver får gjøre som de vil, om de vil bruke nick eller ikke. Det viktige er i alle fall at en er hyggelig og grei mot andre. 

Anonymkode: 58299...2e7

Det er jeg helt enig i. Jeg skriver anonymt selv noen ganger, men kun for å ikke dele personlige ting.

Som de fleste andre blir jeg lei av de som skriver stygge ting anonymt, men tror det er best å ignorere det. 

Enkelte innlegg  ser ut som er ren ondskap. Noen prøver rett og slett trykke ned folk. Jeg vet ikke om de skriver i sinne eller skadefryd. 

Selv når det er saklig og kanskje berettiget kritikk av en bruker synes jeg det er feigt å være anonym selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...