Gå til innhold

Overgrep? hjelp

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest og lært mye på dette forum trenger jeg nå deres hjelp.

Jeg er støttekontakt og "nær" lærer for en elev på 12 år. Hun har nå fortalt meg at hun har hatt et seksuelt forhold til en gutt på 15 når hun var 11, og i et halvt år ( det er over nå). Hun sa at det var frivillig( i den grad en 11 åring kan gi et gjennomtenkt samtykke).Etterhvert kom det fram at det med tiden hadde kommet " trusler" om tap av kjærlighet hvis hun ikke ville, men det har ikke forekommet vold. Det jeg lurer på er hvordan jeg best kan hjelpe henne å bearbeide dette og forholde seg til det. Jeg er veldig optatt av hvordan dette vil prege hennes syn på seg selv, i relasjon til andre og hennes forhold til egen kropp.Hun vil ikke snakke med andre om dette. En i nær familie vet om dette og har ikke gjort noe med det. Er det noen av dere som kan gi meg noen råd og dele av deres tanker håper jeg at det vil komme henne til gode.

Takk for at dere leste dette. Her er det mange flotte og sterke mennesker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45719-overgrep-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Cela!

Flott å høre at du bryr deg og ønsker å hjelpe denne jenta! Det er nok veldig viktig for henne å vite at du finnes og at hun kan gå til deg med dette.

Det viktigste er at du hører på hva hun sier, og respekterer det, ikke problematiserer når hun selv ikke gjør det. Jeg vet jo ikke hvor langt de har gått, men så lenge hun har vært med på det selv uten tvang eller vold, er det ikke sikkert at hun ser så veldig negativt på det?

Du kan jo fortelle henne at det er fornuftig og riktig å vente med sex til hun er eldre, aller helst til hun har nådd seksuell lavalder som er 16 år.

Hvis de to er omtrent jevnbyrdige i alder og/eller utvikling (i dette tilfellet kanskje en fremmelig 11-åring og en barnslig 14-åring?) vil det ikke være en sak for rettssystemet.

Jeg ville brukt tid på å finne ut hva hun mener om dette selv, uten å gi føringer om hva du selv mener er galt og riktig. Men hvis hun føler skam og skyld er det viktig å plassere skyld hos gutten som var eldst og burde visst bedre.

Slik du skriver det her oppfatter jeg det ikke så veldig alvorlig. Menge barn leker sexleker og utforsker hverandre i visse faser i livet. Men det kan jo ha skjedd noe som gjør dette langt mer bekymringsverdig?

Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45719-overgrep-hjelp/#findComment-172711
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...