Gå til innhold

Har du begynt på julegavene? Hvor mye penger bruker du på det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe minst 10 gaver. Det er utrolig hvor mye penger som kan gå i en tynn økonomi i denne perioden. 

Det er også mye stress rundt julegave-kjøpingen : hva skal man kjøpe osv, hvor mye penger skal man kjøpe for ? 

Jeg har i år tenkt å gjøre det enkelt. Ta alle julegavene på en enkel handleturen. Kjøpe noe greit og billig.  Målet er å bruke maks 1500 kr på gaver.  Jeg er ikke begynt med julegave-handelen ennå  

Hva med deg? 

 

Anonymkode: 8dd45...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har begynt å tenke på julegaver og jeg har begynt å samle småting til kalenderen til datteren. Prøver å spare litt hver måned, så jeg bl.a greier de ekstra utgiftene i desember.  Aner ikke hva jeg kommer til å bruke på julegaver i år, men det blir egentlig alt for mye. Samtidig så er det jo hyggelig å kunne gi noe fint og å kunne glede de som får gavene da (noe fint trenger ikke å bety noe dyrt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med deg? 

Jeg tror jeg / vi også skal gi bort ca. 10 julegaver, men de spenner fra min nærmeste kollega til våre voksne barn, så det er stor forskjell i både type / størrelse og pris. Vi gir ikke julegaver til andre voksne familiemedlemmer enn våre egne barn (vi har ikke foreldre lenger). Men jeg synes det er hyggelig å gi noe til de yngste i svigerfamilien - barnebarna til min manns søsken - siden det ikke er noen barn på min egen side av familien nå. Både søsteren min og jeg har voksne barn og ingen barnebarn.  

Jeg gjetter på at en typisk julepakke fra oss nå ligger på 400 - 500 kr i snitt. Til de yngste prøver jeg å finne noe som foreldrene blir glade for (f.eks. ulltøy), og så legger jeg oppi noe barna blir glade for. Vi har råd til å kjøpe noe ordentlig, jeg synes det er unødvendig å gi bort "ræl". Hvis jeg hadde lite penger, ville jeg satset på hjemmelagde kaker og godteri.   

Den "myke" delen av disse pakkene til de yngste er jeg ferdig med, fordi jeg har benyttet meg av gode tilbud i nettbutikker. Resten tar jeg når det nærmer seg jul. 

Våre egne barn får for et firesifret beløp, den ene er student og den andre i etableringsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe minst 10 gaver. Det er utrolig hvor mye penger som kan gå i en tynn økonomi i denne perioden. 

Det er også mye stress rundt julegave-kjøpingen : hva skal man kjøpe osv, hvor mye penger skal man kjøpe for ? 

Jeg har i år tenkt å gjøre det enkelt. Ta alle julegavene på en enkel handleturen. Kjøpe noe greit og billig.  Målet er å bruke maks 1500 kr på gaver.  Jeg er ikke begynt med julegave-handelen ennå  

Hva med deg? 

 

Anonymkode: 8dd45...8bd

Har begynt for lenge siden, men det er fordi jeg strikker og syr en del. :) Har planer om hva mannen skal få, men har ikke kjøpt det ennå så det er rom for endringer der altså. Resten av kjøpegavene skal jeg kose meg med nærmere jul - det vanskeligste er sønnen på 22 år, helt umulig! Ungene får jo penger, men det er koselig med noe under treet i tillegg da! Jentungen på 20 år derimot - der må jeg begrense meg hardt for hun er så lett å finne på til.

Til ungene, mannen og en venninne har jeg "no limit", ellers prøver jeg å holde gaveprisen nede, men har jo innsett at hjemmestrikket og hjemmesydd ikke akkurat er gratis det heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenker sjelden på julegaver før desember, med mindre jeg kommer over noe spesielt.

 

Lurt å begynne tidlig om man har begrensede ressurser og ønsker å fordele kostnaden over måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ekstra skrev:

Nei, tenker sjelden på julegaver før desember, med mindre jeg kommer over noe spesielt.

 

Lurt å begynne tidlig om man har begrensede ressurser og ønsker å fordele kostnaden over måneder.

Jeg begynte allerede i juni med planleggingen og innkjøpene begynte jeg med i juli av grunner som @Laban nevner. Synes også det er hyggelig å bruke god tid på å tenke ut hva jeg skal gi til hvem, hva som kan passe til den enkelte og det er godt å slippe å stresse når desember måned kommer og alle fyker rundt som stressede fluer. Må understreke at jeg synes ikke det er noe stress med julegavene - men tvert imot - jeg synes det er hyggelig å kunne glede andre og forventer ikke å få noe tilbake. Jeg forsøker ofte å kjøpe julegaver om jeg kommer over tilbud her og der det siste halve året før jul, i hovedsak på nettet da det er mest praktisk for min del. Satser på å kjøpe en del julegaver på Black Friday (også det på nettet) da det blir en del å spare, men vet da nøyaktig på forhånd hva jeg ser etter og fraviker ikke fra denne handlelisten - for da kan det bli dyrt for lommeboken på lik linje som når man impulshandler i en matbutikk etter tilbud og er sulten... Men hvor mye jeg bruker konkret? Tidligere år har jeg brukt altfor mye... Faktisk opp mot 5.000-6.000 kr. inkl. pakkekalender. Da kjøper jeg totalt 13-14 gaver hvor tre av de ligger på rundt 800 kr. hver. Resten fordeles utover. En gave er også en bursdagsgave.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes om opplegget Black Friday - slik det er blitt i USA hvor folk går mann av skaftet for å komme over tilbud og hvor mennesker trampes ihjel i køer i butikker i kampens hete om de beste tilbudene, går det altfor langt. Men det blir en helt annen diskusjon :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke begynt å tenke på dette ennå - venter iallfall en måneds tid til.

Avgjørende for hvor tidlig jeg begynner, og hva jeg kjøper til enkelte, er om jeg selv eller andre familiemedlemmer i nærheten skal til mitt gamle hjemsted i nov/des slik at jeg får mulighet til å sende med gaver dit. Alternativt må det sendes i posten.,

Min mann kjøper gaver fra oss begge til sin familie, og jeg til min, men vi skriver at gavene er fra oss begge. Vi har ulike "regimer" i hver familie mht hvem som får gaver og hvor mye, så dette er en veldig praktisk ordning. Jeg gir gaver til mann, sønn, sønns kjæreste, mor m/partner, mine søsken m/partnere (symbolsk), nevøer, nieser, og et par venninner. Og dyrene! Pris varierer veldig fra person til person.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Jeg begynte allerede i juni med planleggingen og innkjøpene begynte jeg med i juli av grunner som @Laban nevner. Synes også det er hyggelig å bruke god tid på å tenke ut hva jeg skal gi til hvem, hva som kan passe til den enkelte og det er godt å slippe å stresse når desember måned kommer og alle fyker rundt som stressede fluer. Må understreke at jeg synes ikke det er noe stress med julegavene - men tvert imot - jeg synes det er hyggelig å kunne glede andre og forventer ikke å få noe tilbake. Jeg forsøker ofte å kjøpe julegaver om jeg kommer over tilbud her og der det siste halve året før jul, i hovedsak på nettet da det er mest praktisk for min del. Satser på å kjøpe en del julegaver på Black Friday (også det på nettet) da det blir en del å spare, men vet da nøyaktig på forhånd hva jeg ser etter og fraviker ikke fra denne handlelisten - for da kan det bli dyrt for lommeboken på lik linje som når man impulshandler i en matbutikk etter tilbud og er sulten... Men hvor mye jeg bruker konkret? Tidligere år har jeg brukt altfor mye... Faktisk opp mot 5.000-6.000 kr. inkl. pakkekalender. Da kjøper jeg totalt 13-14 gaver hvor tre av de ligger på rundt 800 kr. hver. Resten fordeles utover. En gave er også en bursdagsgave.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes om opplegget Black Friday - slik det er blitt i USA hvor folk går mann av skaftet for å komme over tilbud og hvor mennesker trampes ihjel i køer i butikker i kampens hete om de beste tilbudene, går det altfor langt. Men det blir en helt annen diskusjon :)

Jeg legger nok ikke på langt nær så mye i julegaver som deg. Jeg synes ikke det er viktig. Selv tenåringene mine ønsker seg ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Ekstra skrev:

Selv tenåringene mine ønsker seg ingen ting.

Ja, akkurat det er litt synd synes jeg, at den yngre generasjonen (ikke tenåringer her, da) ikke har spesifikke ønsker, eller kun ønsker seg penger. Jeg gir gjerne kun penger i bursdagsgave, men til jul synes jeg det er hyggeligere at man for det meste får gaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ekstra skrev:

Jeg legger nok ikke på langt nær så mye i julegaver som deg. Jeg synes ikke det er viktig. Selv tenåringene mine ønsker seg ingen ting.

Nei, og for meg er det ikke selve gaven som er viktig, men det å kunne gi noe som passer til den enkelte - ble det forståelig? Jeg forventer heller ikke å få noe igjen og blir i blant litt lei meg når jeg ser at det oppfattes slik.

Jeg har en venninne som for noen år siden skulle inn på sykehuset for MR av hodet fordi de mistenkte noe svært alvorlig. Hun gruet seg naturlig nok vanvittig. Det var snakk om ca. 27 dager e.l. og da ordnet jeg en pakkekalender til henne frem mot den dagen slik at hun skulle ha en oppmuntring hver dag. Dette kunne også ha blitt tolket i verste mening, som en nedtelling mot den fæle dagen, men min venninne ble svært overrasket og glad og gledet seg. Hun er en person som liker overraskelser og pakker. Dette var ingen "tulle pakkekalender" hvor hun fikk mye skrap der mye i praksis går i søpla etter to måneder, men hun fikk litt spisendes ting, noe til kjøkkenet, litt pyntesaker, servietter o.l. som det alltid går litt av i en husholdning og hver pakke tror jeg kostet mellom 70-150 kr. Jeg nevner det for å vise at jeg gir ikke gaver for å gi av plikt, men fordi jeg ønsker å gi - og det må heller ikke være nødvendigvis til jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Julegaver handler jeg i desember. Jeg har ikke mange å kjøpe til. Ofte vipser jeg så de kan kjøpe hva de vil. Mamma, Pappa, Niese, og søster er de som får. Ikke flere. Jeg har ikke mange venner, så det blir ikke flere å ordne til. Jeg antar å bruke ca 1500.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 7. oktober.  Om to måneder holder jeg på med julegaver.  Jeg ringer lillejuleaften i en blomsterbutikk og bestiller juledekorasjon til de som er langt unna.  Ellers gir jeg julegaver til aller nærmeste familie, og de jeg feirer jul med.

Jeg venter to måneder til med å planlegge jul.

 

 

 

 

 

Anonymkode: 733d1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Ekstra skrev:

Jeg legger nok ikke på langt nær så mye i julegaver som deg. Jeg synes ikke det er viktig. Selv tenåringene mine ønsker seg ingen ting.

Enig med deg i at det ikke er så viktig.  Jeg kommer til å bruke 50 til 100 kr på hver person og ikke mer enn det. Gjorde det samme i fjor. 

Anonymkode: 8dd45...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor litt før jul var det en som fylte 50 år som jeg skulle planlegge et arrangement sammen med. Jeg ønsket å gi ham noe, men ikke noe som føltes for mye - samtidig noe han ble glad for. Da bakte jeg en klassisk fruktkake til ham - for noen uker tidligere hadde han sagt i forbifarten at han elsket den type kake - og aldri har jeg sett han mer strålende glad enn da. Det er ikke alltid man trenger å gi så dyre ting heller for å gi bort mye omtanke og vise at en person betyr mye. Kaken kostet meg kanskje 200 kr. i ingredienser og til sammen ca. 4 timer på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg begynner som regel ikke med julegavene før et godt stykke ut i desember. Har ikke telt antall julegaver, men det er en del. Tror kanskje ikke de voksne niesene og nevøene mine får gave i år, evt bare noe bittelite symbolsk. 

Jeg synes det er mye stress med julegaver, og utsetter det vel egentlig så lenge jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 14.28, Eva Sofie skrev:

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes om opplegget Black Friday - slik det er blitt i USA hvor folk går mann av skaftet for å komme over tilbud og hvor mennesker trampes ihjel i køer i butikker i kampens hete om de beste tilbudene, går det altfor langt. Men det blir en helt annen diskusjon :)

Jeg har bodd og tilbragt flere Black Fridays i USA og har aldri merket noe av det du skriver om.  Om mennesker har blitt trampet ihjel en eller annen gang vet jeg ingenting om, men det er som å si at ungdommer skytes i Norge fordi det skjedde på Utøya.

Selv har jeg gjort fantastiske kjøp på Black Friday, og det var mange mennesker, men ikke noe mer enn det🙂.  Black Friday i Norge er ikke noe spesielt billig.

Anonymkode: 733d1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd og tilbragt flere Black Fridays i USA og har aldri merket noe av det du skriver om.  Om mennesker har blitt trampet ihjel en eller annen gang vet jeg ingenting om, men det er som å si at ungdommer skytes i Norge fordi det skjedde på Utøya.

Selv har jeg gjort fantastiske kjøp på Black Friday, og det var mange mennesker, men ikke noe mer enn det🙂.  Black Friday i Norge er ikke noe spesielt billig.

Anonymkode: 733d1...23f

Mulig du selv ikke har sett noe til det, men et raskt søk på Google får opp nokså mange artikler, blant annet denne artikkelen fra 2016 i Aftenposten, "Dødsfall, skader og opptøyer - Black Friday får frem det verste i oss". Jeg tror nok som deg at mange av tilbudene er mye oppskrytt, og det er jo mest handelsstanden som tjener på dette mer enn kundene, men om man leter finner man gode tilbud ned mot 50% og mer. Men, som sagt, selv holder jeg meg hjemme og orker ikke tråle fysiske butikker.

Men som jeg også skrev, kan det være lurt å ha bestemt seg på forhånd hva man ser etter og ikke impulshandle på tilbud. Selv handler jeg slavisk etter handlelister enten det er i dagligvare eller andre butikker og fraviker sjelden fra denne på tross av tilbud. Det var nesten komisk å høre Coop-sjefen sitte å forsøke og forsvare "tre for to"-tilbudene på Dagsnytt Atten på tirsdag 29. september når programlederen konfronterte ham med at Forbrukerrådet ønsker å ha bort slike tilbud for å få ned matsvinnet i Norge.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Mulig du selv ikke har sett noe til det, men et raskt søk på Google får opp nokså mange artikler, blant annet denne artikkelen fra 2016 i Aftenposten, "Dødsfall, skader og opptøyer - Black Friday får frem det verste i oss". Jeg tror nok som deg at mange av tilbudene er mye oppskrytt, og det er jo mest handelsstanden som tjener på dette mer enn kundene, men om man leter finner man gode tilbud ned mot 50% og mer. Men, som sagt, selv holder jeg meg hjemme og orker ikke tråle fysiske butikker.

Men som jeg også skrev, kan det være lurt å ha bestemt seg på forhånd hva man ser etter og ikke impulshandle på tilbud. Selv handler jeg slavisk etter handlelister enten det er i dagligvare eller andre butikker og fraviker sjelden fra denne på tross av tilbud. Det var nesten komisk å høre Coop-sjefen sitte å forsøke og forsvare "tre for to"-tilbudene på Dagsnytt Atten på tirsdag 29. september når programlederen konfronterte ham med at Forbrukerrådet ønsker å ha bort slike tilbud for å få ned matsvinnet i Norge.

Dette er artikkel i Dagbladet og ikke til å ta seriøst.  At det var noen som nesten ble et eller annet er ikke særlig spennende og enkelt tilfeller er ikke interessant.  Jeg husker faktisk åpningen på IKEA Furuset og galskapen der og det hadde ingenting med Black Friday å gjøre.  Jeg kom meg raskt vekk.

Anonymkode: 733d1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tidlig ut for aller første gang. Jeg handlet det meste av julegaver i sommer. Har bare igjen gavene til sønnen pluss et par flasker vin til bekjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...