AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Hvis jeg sier til dps på vurderingssamtalen at "jeg ønsker en fornyet vurdering angående asperger diagnosen" har de da rett til å nekte det? Er ikke det en rett man har? Jeg har kun fått den utredet 1 gang tidligere. Anonymkode: a6ed5...6e1 0 Siter
kupton Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Nei, du har ingen automatisk rett til det. Du må i det minste ha en fornuftig begrunnelse for et slikt ønske. En utredning er meget ressurskrevende, så det må være godt begrunnet å gjøre den på ny. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, kupton skrev: Nei, du har ingen automatisk rett til det. Du må i det minste ha en fornuftig begrunnelse for et slikt ønske. En utredning er meget ressurskrevende, så det må være godt begrunnet å gjøre den på ny. Hva er dette da? https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-helse-og-omsorgstjenester-og-transport/rett-til-fornyet-vurdering Det står rett til fornyet vurdering Anonymkode: a6ed5...6e1 0 Siter
kupton Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er dette da? https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-helse-og-omsorgstjenester-og-transport/rett-til-fornyet-vurdering Det står rett til fornyet vurdering Anonymkode: a6ed5...6e1 Ja, hvis du får med deg fastlegen på at en ny vurdering er indisert, skal DPS gjøre en ny vurdering. Men hvis du får med fastlegen på dette, ligger det en faglig vurdering bak. 0 Siter
kupton Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 Her foreligger to muligheter: 1. Du har ikke fått diagnosen, men mener at du har den. Hva vil bli bedre om du får den? Jo, du får noen rettigheter til hjelp. Den kan kanskje også gi deg noen trygderettigheter om du ikke fungerer i arbeidslivet. 2. Du har fått diagnosen, men mener at du ikke har lidelsen. Hva blir bedre om du får den fjernet? Jo, du slipper det psykiske stresse som diagnosen gir til enkelte. Stigma blir mindre. Symptomer og funksjon endres ikke. 1 Siter
umakenverdt Skrevet 10. oktober 2020 Skrevet 10. oktober 2020 19 minutter siden, kupton skrev: Her foreligger to muligheter: 1. Du har ikke fått diagnosen, men mener at du har den. Hva vil bli bedre om du får den? Jo, du får noen rettigheter til hjelp. Den kan kanskje også gi deg noen trygderettigheter om du ikke fungerer i arbeidslivet. 2. Du har fått diagnosen, men mener at du ikke har lidelsen. Hva blir bedre om du får den fjernet? Jo, du slipper det psykiske stresse som diagnosen gir til enkelte. Stigma blir mindre. Symptomer og funksjon endres ikke. Takk, dette var nyttig for meg også! Synes det har vært og er litt vanskelig å vurdere hvilket ansvar man har når man selv er usikker på diagnosen asperger, men har fått den. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.