Gå til innhold

Kan noen forklare meg hva dårlig impulskontroll er?


Gjest Odapoda

Anbefalte innlegg

Gjest Odapoda

Jeg leser på internett at overspising, sløsing med penger og selvskading er dårlig impulskontroll.

Men.. jeg gjør alt dette, selv om jeg ikke er impulsiv av meg. Jeg trenger jo ikke å PLUTSELIG springe å gjøre det... om dere skjønner?

Kan noen forklare hva dårlig impulskontroll da er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En av de (den) viktigste faktor i det å være moden/voksen er nettopp impulskontrollen.

Dvs

"Evnen til å utsette behovstilfredsstillelse for å oppnå en fordel senere".

Det er

å ikke bruke penger på tull for så å få problemer med å betale husleia.

ikke overspise når en skal slanke seg

ikke røyke i dag for så å gi barnet i magen en dårligere start på livet

gå på skole uten lønn i år for å få en mer interessant jobb senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odapoda

En av de (den) viktigste faktor i det å være moden/voksen er nettopp impulskontrollen.

Dvs

"Evnen til å utsette behovstilfredsstillelse for å oppnå en fordel senere".

Det er

å ikke bruke penger på tull for så å få problemer med å betale husleia.

ikke overspise når en skal slanke seg

ikke røyke i dag for så å gi barnet i magen en dårligere start på livet

gå på skole uten lønn i år for å få en mer interessant jobb senere

Takk for svar, forstår bedre nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de (den) viktigste faktor i det å være moden/voksen er nettopp impulskontrollen.

Dvs

"Evnen til å utsette behovstilfredsstillelse for å oppnå en fordel senere".

Det er

å ikke bruke penger på tull for så å få problemer med å betale husleia.

ikke overspise når en skal slanke seg

ikke røyke i dag for så å gi barnet i magen en dårligere start på livet

gå på skole uten lønn i år for å få en mer interessant jobb senere

Altså bruke sin frie vilje...

A propos: Jeg har nettopp blitt gjort kjent med to - 2 - psykologer som begge forteller at de råder sine klienter å følge sine følelser. Slik jeg ser det, er det vel nettopp det motsatte rådet en ubalansert eller ulykkelig person bør få, nemlig å ikke la seg beherske av sitt temmelig kaotiske følelsesliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Altså bruke sin frie vilje...

A propos: Jeg har nettopp blitt gjort kjent med to - 2 - psykologer som begge forteller at de råder sine klienter å følge sine følelser. Slik jeg ser det, er det vel nettopp det motsatte rådet en ubalansert eller ulykkelig person bør få, nemlig å ikke la seg beherske av sitt temmelig kaotiske følelsesliv.

Nettopp!!!

I de aller fleste tilfeller er det hensiktsmessig å være fornuftsstyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de (den) viktigste faktor i det å være moden/voksen er nettopp impulskontrollen.

Dvs

"Evnen til å utsette behovstilfredsstillelse for å oppnå en fordel senere".

Det er

å ikke bruke penger på tull for så å få problemer med å betale husleia.

ikke overspise når en skal slanke seg

ikke røyke i dag for så å gi barnet i magen en dårligere start på livet

gå på skole uten lønn i år for å få en mer interessant jobb senere

Selv om man avhenger av nikotin og kjemper i mot det kroppen skriker etter og ikke klarer å legge i fra seg røyken, så kan man likevel være voksen, fornuftig, impulsiv og være ansvarsbevisst.

Det er da en forskjell på det å bruke opp pengene til husleia og det å avhenge fysisk av noe. Man kjemper i mot kroppens sterke reaksjon når man prøver å legge fra seg røyken. Man tar ansvar (er voksen) og prøver å få kvitte seg med noe som ikke er bra. Men allerede når man prøver å bekjempe dette som kroppen er avhengig av, viser man at man er voksen og reflektert.

Iler man til Bingo og bruker alle pengene man har, så er man direkte lite voksen.

Hadde noen tatt i fra meg min impulsivitet, så hadde jeg "kveles". Jeg hadde ikke oppnådd halvparten av det jeg har oppnådd i dag.

Hm, synes det er forskjellier i eksemplene dine som såret mitt voksene impulsive sinn :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...