Gå til innhold

Hvordan merker du at du er på vei inn i (hypo)mani? og hva trigger det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som har bipolar lidelse: Hvordan merker du at du er på vei inn i (hypo)mani? og hva trigger det?

Anonymkode: 5a1fe...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som har bipolar lidelse: Hvordan merker du at du er på vei inn i (hypo)mani? og hva trigger det?

Anonymkode: 5a1fe...0a9

Jeg blir oppstemt og jeg sover mindre. Blir også mindre kritisk til hva jeg sier/snakker om. Bruker også lettere penger. 

Ting som trigger er lite søvn, for mye aktivitet og/eller for mye sosial omgang. Kan f.eks ikke se for mye på TV da det blir for mye inntrykk.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite søvn og stress, og mange inntrykk som emilie321 over her. Merker best at sansene mine forsterkes i begynnelsen, spesielt luktesansen og smakssansen. 

Anonymkode: 2f5b4...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på vei opp merker jeg at behovet for søvn avtar og jeg får mer energi. Tankene løper raskere og jeg får mange idéer og lyster. Så baller det bare på seg, og vipps så er jeg hypoman, eller i verste fall manisk. 

Anonymkode: 0a558...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Merker farger blir klarere, alle sanser forsterka, må høre på musikk hele tida, plystrer og synger, tullesnakker med meg selv, blir mer pratsom og engasjert, følelse av energi i kroppen som må få utløp, følelse av å være i kontakt med universet, noe hellig, følelse av innsikt, mer kraftige utspill, mer engasjert, mer krangling, vil ligge med alle, følelse av energi fra ballene og opp gjennom ryggraden. Det kan være deilig, men du blir stressa også fordi du innerst inne veit du trenger hvile men ikke får det til. Føler det sånn akkurat nå faktisk. Blir trigga av lys, stå opp tidlig, årstider. 

Føles litt som dette:

 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer gira, tankene går i 200 km/t, søvnbehovet blir mindre. I starten blir jeg også mer fokusert, og kan få gjort mye. Jeg føler meg på toppen av verden, blottet for selvforakt. Så eskalerer det. Verden går for fort, jeg blir mer uorganisert og kaotisk tankene, pengene sitter løsere, kan ha dumdristig atferd. Enten er jeg oppstemt eller svært irritabel. 

Triggerne mine er lite søvn, mange inntrykk på en gang, stress, slurv med meddisininntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Merker farger blir klarere, alle sanser forsterka, må høre på musikk hele tida, plystrer og synger, tullesnakker med meg selv, blir mer pratsom og engasjert, følelse av energi i kroppen som må få utløp, følelse av å være i kontakt med universet, noe hellig, følelse av innsikt, mer kraftige utspill, mer engasjert, mer krangling, vil ligge med alle, følelse av energi fra ballene og opp gjennom ryggraden. Det kan være deilig, men du blir stressa også fordi du innerst inne veit du trenger hvile men ikke får det til. Føler det sånn akkurat nå faktisk. Blir trigga av lys, stå opp tidlig, årstider. 

Føles litt som dette:

 

Hehe, det verste er jo at jeg ble kåt av det du skrev her og fikk lyst til å kaste meg over deg... 😂 Jeg er på et mellomstadie nå hvor jeg verken er fugl eller fisk. Det føles som om tilstanden kan bikke begge veier, men mest sannsynlig bikker den oppover slik tendensen har vært siden mai. 

Anonymkode: 0a558...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke medisiner tar dere mot hypomani? 

Hvordan skal man håndtere hypomani? Er det å sikre søvn som er viktigst?

 

 

Anonymkode: 50cbc...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke medisiner tar dere mot hypomani? 

Hvordan skal man håndtere hypomani? Er det å sikre søvn som er viktigst?

 

 

Anonymkode: 50cbc...5a5

Jeg øker med quetiapin.  Det å få nok søvn og å få lite inntrykk hjelper meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...