Gå til innhold

Mitt prosjekt: fikse opp i døgnrytmen


Gondor

Anbefalte innlegg

Gondor

Jeg har hatt dårlig døgnrytme i årevis ganske enkelt fordi jeg verken har hatt småbarn, jobb eller skole å forholde meg til. Nå går jeg på skole to dager i uken og det tvinger meg selvfølgelig opp. Men ofte har jeg lagt meg når jeg kommer hjem fra skolen og sovet i to timer og derfor lagt meg sent. I tillegg har jeg sovet lenge de dagene jeg har fri. I høstferien snudde jeg døgnet fullstendig. Så bestemte jeg bare at nå må dette ta slutt. Sist lørdag la jeg meg klokken 23 og våknet klokken to natt til søndag. Da bestemte jeg meg for å holde meg våken til søndag kveld og ikke sove om dagen. Det gikk bra. Jeg la meg klokken 22 og stod opp klokken seks mandag morgen. Det har jeg gjort hele denne uken og jeg har i tillegg ikke sovet om dagen. Unntaket var i går da jeg var syk og sov nesten hele dagen. I morgen er det lørdag og da skal jeg også stå opp klokken seks. Samme på søndag. Jeg har lest at hvis man skal ha en sunn døgnrytme så skal man stå opp til samme tidspunkt hver dag og det er det jeg skal satse på. Jeg har også kuttet ut cola zero og drikker bare svart te om morgenen for å unngå en kropp full av koffein om kvelden. Jeg har erstattet cola zero med kullsyreholdig vann fra first price og har ikke hatt noen problemer med abstinenser. 

Det som forundrer meg er at dette går så mye greiere enn det jeg hadde trodd.  Jeg har prøvd å få dette til mange ganger tidligere, men det har vært helt umulig. Nå er jeg optimistisk. 

Jeg googlet opp tiltak man kan sette inn når man blir trett på dagtid og skrevet det ned på en lapp som jeg har foran meg. Jeg har blant annet skrevet ned at man skal bevege seg. Å sitte for mye er fy. Puste dypt. Komme seg ut. Strekk kroppen. Tenke positivt og prøve å finne noe å glede seg til. 

Jeg tror også at en regelmessig døgnrytme er bra for psyken. Jeg har i hvert fall lagt merke til at hvis jeg sover mye blir jeg i utrolig dårlig humør.

Jeg vet at det er mange som sliter med dette. Kanskje dette kan være til inspirasjon? 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie

Du er flink, for dette krever Selvdisiplin!! Stå på videre og det er motiverende når det fungerer. Kanskje kan det også være motiverende for deg å telle dager for hvor lenge du klarer å holde det gående slik? At du stadig setter personlige rekorder?

Selv har jeg et mål om å skulle sove hver natt. Nå har jeg klart det hver natt med unntak av to-tre netter tror jeg (?) siden slutten av juli :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gondor
12 timer siden, Eva Sofie skrev:

Du er flink, for dette krever Selvdisiplin!! Stå på videre og det er motiverende når det fungerer. Kanskje kan det også være motiverende for deg å telle dager for hvor lenge du klarer å holde det gående slik? At du stadig setter personlige rekorder?

Selv har jeg et mål om å skulle sove hver natt. Nå har jeg klart det hver natt med unntak av to-tre netter tror jeg (?) siden slutten av juli :)

Da har jeg noe å strekke meg etter! Føler du at det har forandret deg på noe vis? Klokken er 20 nå og jeg skal legge meg og lese. Er helt kaputt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eva Sofie
8 timer siden, Gondor skrev:

Da har jeg noe å strekke meg etter! Føler du at det har forandret deg på noe vis? Klokken er 20 nå og jeg skal legge meg og lese. Er helt kaputt.

Tja, jeg er usikker. Jeg har hatt en periode for halvannet år siden da jeg også sov sammenhengende hver natt i flere måneder og da hadde jeg det bedre psykisk, og da opplevde jeg også at søvnen bidro positivt med dette. Nå opplever jeg ikke at dette drar i like sterk positiv retning som da, men jeg tror nok ikke det har noen negativ innvirkning i hvert fall. Det kan godt være jeg hadde hatt det vanskeligere eller vært mer psykisk ustabil nå om jeg ikke hadde sovet hver natt. Det er jo forsket mye på når det kommer på psykisk helse og gode søvnrutiner - det er jo av stor betydning enten man strever psykisk eller ikke. Enhver kan bli ustabil psykisk av for lite eller ustabil søvn og da er det lett å tro at psykisk lidelse forverres av dårlig søvn. Samtidig er jo søvnen noe som ofte blir dårlig når man blir psykisk dårlig eller man selv er ikke i stand til å ivareta den på en god måte, så de der forsterker hverandre lett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
aa-k-j
På 16.10.2020 den 18.38, Gondor skrev:

Jeg har hatt dårlig døgnrytme i årevis ganske enkelt fordi jeg verken har hatt småbarn, jobb eller skole å forholde meg til. Nå går jeg på skole to dager i uken og det tvinger meg selvfølgelig opp. Men ofte har jeg lagt meg når jeg kommer hjem fra skolen og sovet i to timer og derfor lagt meg sent. I tillegg har jeg sovet lenge de dagene jeg har fri. I høstferien snudde jeg døgnet fullstendig. Så bestemte jeg bare at nå må dette ta slutt. Sist lørdag la jeg meg klokken 23 og våknet klokken to natt til søndag. Da bestemte jeg meg for å holde meg våken til søndag kveld og ikke sove om dagen. Det gikk bra. Jeg la meg klokken 22 og stod opp klokken seks mandag morgen. Det har jeg gjort hele denne uken og jeg har i tillegg ikke sovet om dagen. Unntaket var i går da jeg var syk og sov nesten hele dagen. I morgen er det lørdag og da skal jeg også stå opp klokken seks. Samme på søndag. Jeg har lest at hvis man skal ha en sunn døgnrytme så skal man stå opp til samme tidspunkt hver dag og det er det jeg skal satse på. Jeg har også kuttet ut cola zero og drikker bare svart te om morgenen for å unngå en kropp full av koffein om kvelden. Jeg har erstattet cola zero med kullsyreholdig vann fra first price og har ikke hatt noen problemer med abstinenser. 

Det som forundrer meg er at dette går så mye greiere enn det jeg hadde trodd.  Jeg har prøvd å få dette til mange ganger tidligere, men det har vært helt umulig. Nå er jeg optimistisk. 

Jeg googlet opp tiltak man kan sette inn når man blir trett på dagtid og skrevet det ned på en lapp som jeg har foran meg. Jeg har blant annet skrevet ned at man skal bevege seg. Å sitte for mye er fy. Puste dypt. Komme seg ut. Strekk kroppen. Tenke positivt og prøve å finne noe å glede seg til. 

Jeg tror også at en regelmessig døgnrytme er bra for psyken. Jeg har i hvert fall lagt merke til at hvis jeg sover mye blir jeg i utrolig dårlig humør.

Jeg vet at det er mange som sliter med dette. Kanskje dette kan være til inspirasjon? 

 

Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre det uten medisiner, men det gikk ikke. Tidligere kunne jeg sove på dagen og være våken på natta. Nå legger jeg meg rundt halv 2 - 2 tida og står opp rundt 9 halv 10 uten vekkeklokke, men må bruke medisiner for å i det hele tatt sovne. Uten medisiner sovner jeg ikke før i tidligst 5 tida på morningen og slik har det vært i over 20 år. Har visst kronisk søvnforstyrrelse som ikke kan behandles uten medisiner. Men jeg er jo glad det er bedre enn det var for all del. Synes forøvrig du er flink 😊

Endret av aa-k-j
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gondor
På 18.10.2020 den 17.45, aa-k-j skrev:

Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre det uten medisiner, men det gikk ikke. Tidligere kunne jeg sove på dagen og være våken på natta. Nå legger jeg meg rundt halv 2 - 2 tida og står opp rundt 9 halv 10 uten vekkeklokke, men må bruke medisiner for å i det hele tatt sovne. Uten medisiner sovner jeg ikke før i tidligst 5 tida på morningen og slik har det vært i over 20 år. Har visst kronisk søvnforstyrrelse som ikke kan behandles uten medisiner. Men jeg er jo glad det er bedre enn det var for all del. Synes forøvrig du er flink 😊

Skjønner jeg er heldig som slipper medisiner. Jeg har en venninne som er avhengig av meds for å få sove. Legen hennes prøver å ta henne av dem, men det går dårlig. Hun bruker Stilnoct. Jeg har en pakke Imovane liggende og det har jeg tidligere brukt for å tvinge meg selv i søvn, men det er en dårlig løsning. Nå håper jeg bare jeg klarer å innarbeide denne vanen. Det mest gledelige er at jeg ikke er trett på dagtid lenger. 

Fint du får sove mesteparten av natten og kommer deg opp i rimelig tid! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie
På 18.10.2020 den 17.45, aa-k-j skrev:

Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre det uten medisiner, men det gikk ikke. Tidligere kunne jeg sove på dagen og være våken på natta. Nå legger jeg meg rundt halv 2 - 2 tida og står opp rundt 9 halv 10 uten vekkeklokke, men må bruke medisiner for å i det hele tatt sovne. Uten medisiner sovner jeg ikke før i tidligst 5 tida på morningen og slik har det vært i over 20 år. Har visst kronisk søvnforstyrrelse som ikke kan behandles uten medisiner. Men jeg er jo glad det er bedre enn det var for all del. Synes forøvrig du er flink 😊

Jeg tror at målet for en del av oss kanskje i første omgang ikke skal være å få sove uten medisiner, men å få sove i det hele tatt, og deretter kan vi justere krav og ønsker. Men livet de siste årene har lært meg at vi skal aldri si aldri selv om situasjonen føles fastlåst og som om den er hugget i stein for all fremtid. For 5-6 år siden tenkte jeg at jeg aldri kunne få sove uten å bli neddopet av de mengdene medisin jeg da sto på og ble litt nedstemt med tanken over å på den måten være "avhengig". I dag vet jeg at det "aldri" jeg sa for noen år siden var feil. I dag har jeg byttet ut to høye doser antipsykotisk medisin med en lav dose allergimedisin og sover greit nok på den. Jeg forsøkte den samme allergimedisinen for 17 års tid siden, i en periode jeg hadde det vanskeligere enn det jeg har i dag og var innlagt i flere måneder, og da kunne det ha vært som å spise sukkerpastiller e.l., i hvert fall ikke sederende medisin, og etter bare en ukes forsøk ble jeg satt på kraftigere nedsløvende medisin.

Det er samtidig også motiverende å vite at psykologen min mener at en dag vil jeg komme til å klare å sove uten medisiner - en dag... :) Jeg føler i hvert fall jeg er godt på vei, og det har ikke tatt mer enn 5 år. Det kan virke lenge når man ser fremover, men er kort tid når man ser seg tilbake.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
90tallsbarn

Leste ikke hele innlegget ditt, men jeg har selv kjempet mot dårlig døgnrytme i åresvis. Fra jeg var barn merket jeg at jeg var B menneske. På grunnskolen kom jeg alltid tidsnok fordi jeg hadde mamma som vekket meg. Kom på videregående og møtte depresjonen så grusomt. Hadde en grusom livsstil og da. Ingen vitamin/mineral tilskudd, bare sukker og ferdigmat ble inntatt. Brus som tørstedrikk, Battery som kjede-seg drikk. 
Sluttet å møte på skolen og jeg evnet ikke å stå opp. Året etter gikk bedre med bedre kosthold. Men jeg har kjempet mot morgentretthet. Skal ikke komme med lange innlegg, men det gjelder egentlig å sove til riktig tid på natten. For meg kjennes det som det er mellom 00-03 som er viktigste søvnen. Da kan jeg våkne ganske uthvilt uten å føle meg helt stein i kroppen. Roe ned før leggetid og. Ikke stresse seg opp for da bruker man lengre tid på å sovne, og så våkner man og går nærmest i søvne til man har fått på seg alle klær og begynner å spise. Har ikke sovet til 14 siden mars!!! I verste fall sover jeg til 11 nå, men når jeg ser den er så mye så må jeg bare stå opp. Jeg vet hvor ille det er å sove bort dagen. 
Foretrekker å stå opp 9, 7 er egentlig for tidlig, mens 10-11 blir for lenge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gondor

Vi er alle på forskjellige steder og strir med vårt, men tema er det samme: søvn. Når jeg ser på katten min lurer jeg på hvordan han klarer å sove så mye, mens jeg selv kunne sove 18 timer i døgnet. Jeg vil ikke tilbake dit hvor jeg var lys våken hele fordømte natten og ramlet sammen sånn ved 8 tiden om morgenen. Det er ikke sånn jeg vil at livet skal være. Jeg har Imovanepakken min liggende i tilfelle behovet melder seg, men håper i det lengste at jeg kan unngå å ta dem. Nå er klokken 21 og jeg begynner å bli trett. Jeg gleder meg til å legge meg og lese. I morgen er det opp klokken 6. Jeg skal på skolen så det er ikke noe valg. 

Det beste med alt sammen er at jeg ikke er trett om dagen lenger og ikke får "dagangst", en uforklarlig følelse av redsel sånn ved 12-13 tiden. Hvis jeg ikke var på skolen pleide jeg å gå og legge meg for å rømme vekk fra følelsen og selvfølgelig også fordi jeg var dødstrett. Hvorfor dette nå er borte har jeg ingen anelse om. 

Nå er dagen over. Jeg kryper til køys. God natt!

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Opprett ny...