Gå til innhold

Kan hun ha bipolar lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner har slitt med veldig alvorlige tilbakevendende depresjoner siden tidlig i tenårene, og hun er nå i begynnelsen av 50-årene. Antidepressiva har aldri hatt effekt alene, og hun har prøvd utallige medisinkombinasjoner. Hun går på flere medisiner men de depressive episodene kommer uansett. Hun har også episoder hvor hun er ekstremt sint og irritabel, og jeg lurer på om disse episodene egentlig kan være hypomani. Hun blir ekstremt irritabel, sint og litt barnslig. Hun blir utrolig sur av småting, hun skriker, banner, kjefter og sier stygge ting til andre mennesker. Hun kan også knuse og ødelegge ting i disse episodene. Hun tar ikke noe seriøst heller og kan begynne å le av ting som egentlig er seriøse, og ler når folk blir sure på henne. Hun har også en oppfatning at hun vet bedre enn alle andre i disse periodene. Sier selv at hun aldri har hatt det bedre og at hun er helt frisk når hun er sånn og nekter å ta kontakt med psykiater. Disse episodene kommer alltid før eller etter en depresjon. Kan hun ha bipolar lidelse? 

Anonymkode: 95d30...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner har slitt med veldig alvorlige tilbakevendende depresjoner siden tidlig i tenårene, og hun er nå i begynnelsen av 50-årene. Antidepressiva har aldri hatt effekt alene, og hun har prøvd utallige medisinkombinasjoner. Hun går på flere medisiner men de depressive episodene kommer uansett. Hun har også episoder hvor hun er ekstremt sint og irritabel, og jeg lurer på om disse episodene egentlig kan være hypomani. Hun blir ekstremt irritabel, sint og litt barnslig. Hun blir utrolig sur av småting, hun skriker, banner, kjefter og sier stygge ting til andre mennesker. Hun kan også knuse og ødelegge ting i disse episodene. Hun tar ikke noe seriøst heller og kan begynne å le av ting som egentlig er seriøse, og ler når folk blir sure på henne. Hun har også en oppfatning at hun vet bedre enn alle andre i disse periodene. Sier selv at hun aldri har hatt det bedre og at hun er helt frisk når hun er sånn og nekter å ta kontakt med psykiater. Disse episodene kommer alltid før eller etter en depresjon. Kan hun ha bipolar lidelse? 

Anonymkode: 95d30...135

Godt mulig. Tenkte først agitert depresjon, men senere hypomani eller kanskje blanda episode. ,(bare mine tanker) Stemmer vel også med tidlig deput og lute effekt av AD. Har inntrykk av at det suste er litt ebten eller ved bp. Ikke/lite effekt eller svært rask effekt, noen ganger skubber ad en over i hypomani eller mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lege, men det virker ganske sannsynlig som bp på det jeg leser. Både det at dette følger et mønster med episoder fra ung alder, og at disse antatte (hypo)maniene følges av depresjon. Man kan absolutt bli irritabel og sinna i en (hypo)mani. For noen er det mer uttalt enn den euforiske oppstemtheten mange kan oppleve. 

Jeg har hatt det slik selv før jeg fikk virksom behandling i form av antipsykotika og stemningsstabiliserende. Om ikke din bekjente  alt har tatt det opp med behandleren sin, bør hun gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...