Gå til innhold

Hvordan holde koken ved lette depresjoner


adhoc

Anbefalte innlegg

Jeg har velmedisinert BPII, men på grunn av langvarige belastninger over tid er jeg inne i en lett depresjon. Jeg jobber 8-16, står opp 6 hver dag, legger meg 22.30 og håndterer den biten ganske greit. Men når jeg kommer hjem, er jeg så slapp og ukonsentrert at alle dagligdagse gjøremål føles helt uoverkommelige, fra middag til regninger til skoleoppfølging. Kommer meg ikke opp av sofaen, rett og slett, bare det å pusse tenner om kvelden er et slit. 

Erfaringsmessig er det å opprettholde et mest mulig normalt liv beste medisin, men det her går jo ikke i lengden. Hva slags håndteringsmekanismer benytter dere andre dere av i slike perioder? Hvordan unngå kollaps om ettermiddagen? Jeg tar jern og D-vitaminer og medisiner og whatnot 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viktig å både opprettholde rutiner, men også ikke overbelaste seg. Og for å unngå å gå dypere inn i depresjon, kanskje feks en måneds tid med 50% sykemelding kan være noe? Slik at du har mer overskudd på ettermiddagen? Jeg vet ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Glitter skrev:

Viktig å både opprettholde rutiner, men også ikke overbelaste seg. Og for å unngå å gå dypere inn i depresjon, kanskje feks en måneds tid med 50% sykemelding kan være noe? Slik at du har mer overskudd på ettermiddagen? Jeg vet ikke helt. 

Takk for svar 😊 Utfordringen min er at jobben ikke kan dekkes opp av vikar, så da vil jeg bare skyve problemet foran meg. Egentlig burde jeg ha tatt en powernap etter jobb, men ettersom jeg sliter med å sovne om kvelden, pleier ikke det å ha så gunstig totaleffekt. Vel, det å ikke se løsninger er jo helt typisk i disse fasene 🙄

Har bedt om en tipakning Imovane, da 😅

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, adhoc skrev:

Takk for svar 😊 Utfordringen min er at jobben ikke kan dekkes opp av vikar, så da vil jeg bare skyve problemet foran meg. Egentlig burde jeg ha tatt en powernap etter jobb, men ettersom jeg sliter med å sovne om kvelden, pleier ikke det å ha så gunstig totaleffekt. Vel, det å ikke se løsninger er jo helt typisk i disse fasene 🙄

Har bedt om en tipakning Imovane, da 😅

Ah, ja da forstår jeg det blir vanskelig. Hm. Men går du til psykolog/psykiater? Kanskje de har noen forslag? Du er vel vant med depresjon og sånn sett hvilke grep man kan ta for å komme seg igjen, men det er jaggu ikke lett likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...