Gå til innhold

Er det ikke litt stygt mot dem som har det verre at vi bruker deres eksempel?


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

«Jeg sitter tross alt ikke i rullestol» «jeg har tross alt ikke kreft» «kunne du heller tenkt deg ME/MS»? 
Når man er deprimert osv (går ikke rundt og klager irl) så kan man lufte her og blandt noen få av de nærmeste. Men noen spesielt her på forum har lett for å skrive slik.. men hvordan føles det for de som har dette liksom? Jeg hadde aldri likt om noen skrev «vær glad for at du bare har adhd/bipolar og ikke Asperger»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.10.2020 den 14.57, 90tallsbarn skrev:

«Jeg sitter tross alt ikke i rullestol» «jeg har tross alt ikke kreft» «kunne du heller tenkt deg ME/MS»? 
Når man er deprimert osv (går ikke rundt og klager irl) så kan man lufte her og blandt noen få av de nærmeste. Men noen spesielt her på forum har lett for å skrive slik.. men hvordan føles det for de som har dette liksom? Jeg hadde aldri likt om noen skrev «vær glad for at du bare har adhd/bipolar og ikke Asperger»

Det handler ikke om å såre andre grupper, men det handler om å sette sin egen situasjon i perspektiv opp mot noe annet. Innse at man tross alt er heldig, for situasjonen kunne ha vært så mye verre. Selv er jeg f.eks. glad for at jeg kan gå fritt innendørs og bare er avhengig av rullestol når jeg skal ut av døren, så når jeg har gitt deg eksempel om å sitte i rullestol, så gir jeg eksempel fra meg selv. Jeg er glad for at jeg slipper f.eks. en stor permobil, men klarer meg med en manuell og liten rullestol påkoblet hjelpemotor og i blant bare krykker - det er jo rene friheten! Andre eksempler jeg gir deg, henter jeg også fra meg selv - så alt er ikke nødvendigvis tatt fra det blå - eller jeg har god kjennskap til en del av funksjonshemningene gjennom personlige bekjentskap.

Jeg ble født i uke 24 av svangerskapet og jeg tenker at jeg faktisk var svæt heldig - for jeg kunne ha fått vesentlig mer omfattende funksjonshemninger enn hva jeg har fått. Det å gi eksempler fra andre funksjonshemmede eller sykdommer, betyr ikke at de har et helt ulevelig liv, men det betyr at de har andre og kanskje større utfordringer enn deg.

Vær glad for det du har. Det er jeg. Vi vet aldri hva morgendagen bringer, men samtidig nytter det ikke å bekymre seg for alle eventualiteter. Vi må leve i dag og gjøre det beste ut av vår egen situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
3 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det handler ikke om å såre andre grupper, men det handler om å sette sin egen situasjon i perspektiv opp mot noe annet. Innse at man tross alt er heldig, for situasjonen kunne ha vært så mye verre. Selv er jeg f.eks. glad for at jeg kan gå fritt innendørs og bare er avhengig av rullestol når jeg skal ut av døren, så når jeg har gitt deg eksempel om å sitte i rullestol, så gir jeg eksempel fra meg selv. Jeg er glad for at jeg slipper f.eks. en stor permobil, men klarer meg med en manuell og liten rullestol påkoblet hjelpemotor og i blant bare krykker - det er jo rene friheten! Andre eksempler jeg gir deg, henter jeg også fra meg selv - så alt er ikke nødvendigvis tatt fra det blå - eller jeg har god kjennskap til en del av funksjonshemningene gjennom personlige bekjentskap.

Jeg ble født i uke 24 av svangerskapet og jeg tenker at jeg faktisk var svæt heldig - for jeg kunne ha fått vesentlig mer omfattende funksjonshemninger enn hva jeg har fått. Det å gi eksempler fra andre funksjonshemmede eller sykdommer, betyr ikke at de har et helt ulevelig liv, men det betyr at de har andre og kanskje større utfordringer enn deg.

Vær glad for det du har. Det er jeg. Vi vet aldri hva morgendagen bringer, men samtidig nytter det ikke å bekymre seg for alle eventualiteter. Vi må leve i dag og gjøre det beste ut av vår egen situasjon.

Takk for svar. Men jeg har sånn psykisk smerte. Motivasjonen går opp, men den faller også ned igjen. På sekunder. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Depresjon gjør meg veldig egoistisk på mitt verste. Jeg klarer ikke se på andres perspektiv. Jeg er like sint. Jeg klarer ikke nyte noe. Jeg får tvangstanker. Jeg straffer meg selv for at jeg ikke har vært ute og løpt på en hel uke. Føler alt dingler allerede. Når jeg starter å løpe føler jeg at jeg belaster føttene på tvang. At jeg blir en av de der som MÅ løpe og trene hver dag. 
men jeg vil ikke løpe nå. Jeg vil nyte kaffen!! At solen skinner uten å dårlig samvittighet for å ikke løpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir opplært til å tenke slik fra barndommen. Jeg husker når jeg var liten og ikke ville spise opp maten, da kom det kontant "tenk på barna i Afrika". Det er jo meningsløst å si noe slik. 

Anonymkode: 93c46...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...