Gå til innhold

Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Først og fremst fysisk, men gir seg utslag psykisk. 

Anonymkode: b25b2...4c9

Hæ? Den må du forklare litt nærmere. Om du mener at bipoøar er somatisk sykdom.

Endret av Kroniker'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kroniker'n skrev:

Hæ? Den må du forklare litt nærmere. Om du mener at bipoøar er somatisk sykdom.

Er ikke hjernen et organ da? Det er en fysisk sykdom fordi det er hjernen som er syk. 

Anonymkode: b25b2...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke hjernen et organ da? Det er en fysisk sykdom fordi det er hjernen som er syk. 

Anonymkode: b25b2...4c9

Da er alle psykiske lidelser fysisk da, med den tankegangen. Adhd, angst, depresjoner osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kroniker'n skrev:

Da er alle psykiske lidelser fysisk da, med den tankegangen. Adhd, angst, depresjoner osv

Ja. Sykdom i et organ gir ulike symptomer. Er det sykdom i hjertet gir det symptomer. Er det sykdom i leveren gir det symptomer. I bukspyttkjertelen uzw.

De eneste jeg kan tenke meg er traumer. Det er ikke fysisk sykdom innenfra, men noe som er påført utenfra. Men eg er ingen doktor.

Anonymkode: b25b2...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Sykdom i et organ gir ulike symptomer. Er det sykdom i hjertet gir det symptomer. Er det sykdom i leveren gir det symptomer. I bukspyttkjertelen uzw.

De eneste jeg kan tenke meg er traumer. Det er ikke fysisk sykdom innenfra, men noe som er påført utenfra. Men eg er ingen doktor.

Anonymkode: b25b2...4c9

Det er delt inn i somatiske og psykiske lidelser. 

Bipoar er en psyisl lidelse, og regnes ikke som en somatisk (fysisk) lidelse.

At en lidelse er pykisk betyr ikke at den ikke kan gi utslag i fysiske symptomer. Men lidelsen er uansett psykisk.

Kroppen henger sammen. Men det er et skille mellom somatikken og psykiatrien.

Endret av Kroniker'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kroniker'n skrev:

Det er delt inn i somatiske og psykiske lidelser. 

Bipoar er en psyisl lidelse, og regnes ikke som en somatisk (fysisk) lidelse.

At en lidelse er pykisk betyr ikke at den ikke kan gi utslag i fysiske symptomer. Men lidelsen er uansett psykisk.

Kroppen henger sammen. Men det er et skille mellom somatikken og psykiatrien.

Men hvis det er bare psykisk som du sier, hvordan kan det da påvirkes av medisiner? Det psykiske påvirker også det fysiologiske i kroppen. Traumer påvirker også kroppen i form av at kortisolnivået økes, blant annet, så i så måte kan man jo si at det til en viss grad er fysisk. Når et barn utsettes for traumer, ser man også at hjernestrukturer endres og hjernen utvikler seg ikke slik den gjør hos andre barn, så hvordan forklarer du da at det da kun blir psykisk og ikke fysisk? Når man har sterk angst, skiller også kroppen ut fysiske stoffer som gjør oss engstelige, klar til kamp, ekstra overvåkne e.l., så det er jo også på et vis noe fysisk ved det, men om det er i selve hjernen har jeg ikke kompetanse til å uttale meg om. Så alt handler jo om definisjoner. Jeg tror vi må innse at kropp og hjerne henger sterkt sammen enten vi vil eller ikke...

Men viktig å skille mellom funksjonell psykisk sykdom og psykisk sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er bipolar lidelse en fysisk sykdom også? 

Anonymkode: 8f15f...883

Hva legger du i begrepet fysisk sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kupton skrev:

Hva legger du i begrepet fysisk sykdom?

Har lest en plass at det er forandringer i hjernen hos de som har bipolar lidelse, så lurer på om det er en «hjerneskade» som er årsak? Lurer også på hvorfor medisiner har effekt på mani og depresjoni, hvordan liksom? 

Anonymkode: 8f15f...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sykdommens årsak finnes i hjernen. Men det er ikke spesielt for BP. Alle psykiske lidelser har sin rot i hjernen. Det er der følelser og tanker kommer fra.

Medisiner hjelper fordi de normaliserer funksjoner i hjernen som har kommet ut av balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...