Gå til innhold

Alvorlig jernmangel og lav HB - Kupton


Glitter

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Mitt jernnivå har ligget på rundt 8-10 i ett års tid nå. Ernæringsfysiologen mener det bør behandles, men legen er ikke så opptatt av det da jeg ikke klarer å få i meg Niferex av flere årsaker. Føler at skylden legges litt på meg selv... "Siden du engang ikke klarer det, så får du klare deg uten..."

Blir jo litt betenkt når det nevnes her at jern har stor betydning for hvordan man føler seg og det daglige energinivået. Hos meg er det totalt på bunn da jeg ikke har energi til annet enn så vidt å lage en enkel middag til meg og samboer hver dag - da er jeg utslitt og klarer ikke å nyte maten og ser egentlig mest frem til å stupe i seng under hele måltidet. Min BMI anslår de nå til å være på 18, så det er ikke lenger BMI-en (etter at de registrerte at jeg hadde et høydetap siden forrige måling av beintetthheten på 4 cm målt i sommer). Min fysiske tilstand er derimot langt ifra som om den skulle være på 18 i BMI, men mulig det har med jernmangelen? Hvordan kan man argumentere overfor legen for å kunne få jern som infusjon?

Har du også jernmangelanemi, lav hb pga jernmangel? Synes det er underlig at fadtlegen blåser i det, i alle fall hvis det også gir deg anemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Villanda skrev:

Har du også jernmangelanemi, lav hb pga jernmangel? Synes det er underlig at fadtlegen blåser i det, i alle fall hvis det også gir deg anemi.

Hun skriver at hun har HB på14.1. Det er ikke anemi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Hun skriver at hun har HB på14.1. Det er ikke anemi. 

Åja, jeg overså HBen. Vet jo at den HBen ikke er anemi. Uff.., jeg går visst glipp av mye, svarer uten å ha fått med meg alt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kupton skrev:

Hun skriver at hun har HB på14.1. Det er ikke anemi. 

Ser for øvrig at legen bemerket at jeg hadde noe forhøyet Metmalonsyre som ble målt til 0,42, som han mente var en forløper for at jeg kunne ha for lav B12 (som lå på 274) og jeg startet derfor opp på Triobe i sommer. Feritin lå på 14 i sommer, men i fjor sommer lå den på 8, så en svak oppgang der i det minste... :)

Men jeg vil forsøke å gi meg selv litt ekstra tilskudd av jern i form av det flytende tilskuddet som @Lillemus nevnte på. Jeg vet at ved Niferex er det risiko for utvikling av magesår og jeg fikk beskjed av legen min å ta de f.eks.annenhver eller hver 3. dag. Ut ifra innholdsdeklarasjonen ser den nokså harmløs ut... Jeg er i utgangspunktet ikke noe for kosttilskudd da dette mest er laget for at noen skal tjene seg styrtrike fremfor at det egentlig fremmer helsen til den gjennomsnitlige Ola og Kari nordmann som ikke har spesielle helseutfordringer å ta hensyn til... Tror jeg hørte et sted at vi nordmenn bruker 20 milliarder kroner på helsekostprodukter hvert eneste år - det er jo rene vannvidd om det ikke er et reelt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg er i utgangspunktet ikke noe for kosttilskudd da dette mest er laget for at noen skal tjene seg styrtrike fremfor at det egentlig fremmer helsen til den gjennomsnittlige Ola og Kari nordmann som ikke har spesielle helseutfordringer å ta hensyn til...

Dette ser vi helt likt på. Men for de som vha prøver har fått påvist mangler, er tilskudd helt nødvendig for god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...